Een 3.3V regulator met 'reverse current protection'

P mos toegevoegd om stroom door source n mos te voorkomen.

Have you debounced your buttons today?
Arco

Special Member

Ik kan een load switch als de SIP32508 nemen, maar ik vraag me af of dit zo simpel gaat werken. (reverse protection werkt alleen in de disabled stand)
Als ik de enable aan Vin hang, disabled die automatisch, maar ik ben bang dat de spanning op Vout er (via de body diode) voor zorgt dat enable niet laag wordt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

spanningsdeler zodat je onder de treshold zit bij 3.3v en niet bij 12v?

Have you debounced your buttons today?
Arco

Special Member

't Is een load switch, dus Vin = Vout = 3.3v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je de 12v dc door een spanningsdeler haalt waar bv 1.6 V uitkomt en deze aansluit op je enable.
Mocht de 12v wegvallen dan heb je max 3.3v via de body diode wat op nog ongeveer 0.2V komt als deze door de spanningsdeler heen is, wat onder de treshold is en dus uit staat.

edit 0.45 bij stroom door body diode

Have you debounced your buttons today?
Thevel

Golden Member

Op 2 november 2018 11:43:19 schreef meetlint:
Dit is wat ik zou proberen. Ik weet niet of het goed is gaarne feedback indien fout.
[bijlage]

De schakeling gaat in zijn geheel niet werken, de supercap zal zich via de body diode in de mosfet direct ontladen.

Thevel

Golden Member

Zoiets dan?
Edit/
tekst aangepast.

[Bericht gewijzigd door Thevel op vrijdag 2 november 2018 19:38:31 (33%)

Op 2 november 2018 17:47:24 schreef Thevel:
[bijlage]Zoiets dan?

Met N-channels, waarvan je de gate omlaag trekt? Als je daar P-channels voor in de plaats zet werkt het wel, maar waar is die rechter MOSFET voor? Die kun je m.i. gewoon weglaten.

In het specifieke geval dat de ingangsspanning ruimschoots boven de uitgangsspanning ligt, kun je gewoon een N-channel gebruiken, met zijn gate aan de inkomende 12V!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Hierboven:
Het zijn P-channel mosfet's, alleen de tekst erboven klopt niet (heb ik aangepast)

maar waar is die rechter MOSFET voor? Die kun je m.i. gewoon weglaten.

Het schema is een voorbeeld om 2 spanningsbronnen van elkaar "los te koppelen" als er op beide bronnen spanning staat.
Maar waarschijnlijk is het voor Arco zijn toepassing niet nodig en kan de rechter mosfet idd vervallen.

[Bericht gewijzigd door Thevel op vrijdag 2 november 2018 19:53:35 (62%)

Arco

Special Member

Heb na lang zoeken 2 regelaars gevonden die 'protected' zijn: de MAX604 en de XC6222.
Zal wel de laatste worden, want die van Maxim is helaas schrikbarend duur (relatief gesproken... ;) )
Kan ik de supercap (met serieweerstand) zo aan knopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Uit datasheet XC6222:

<Reverse Current Protection>
The XC6222 series includes reverse current protection to prevent the damage to any connected products such as batteries as a
result of current flow from the V OUT pin to the V IN pin. When V IN is smaller than V OUT, the reverse current protection works and
suppress the reverse current to 1.5μA (MAX.). When V IN is smaller then V OUT , the V OUT pin sink current flows from the V OUT
pin to the V SS pin is 95μA (TYP.) as the IC operation current. With the XC6222A/C series, when a low level signal is inputted

Kan je dat hebben?

Arco

Special Member

't Is wel veel, maar een paar dagen moet de klok het dan wel volhouden... (genoeg om een calamiteit te overbruggen)
(als ik de enable aan de Vin knoop, zakt de stroom naar 2.8uA. Dan moet ik het makkelijk een paar dagen volhouden...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 2 november 2018 21:45:23 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo,

Dit kan misschien ook nog een interessante product range zijn: Supercapacitor Chargers.
Hoewel dit waarschijnlijk niet het beste voor je is, aangezien ze redelijk aan de prijs zijn. Is dit wel leuke IC: LTC3643

Brandon

Ik snap werkelijk niet waar jullie zo moeilijk over doen, dit is echt alles wat je nodig hebt:

De weerstanden en zenerdiode in het gestippelde blokje moeten een regelaar (switchmode of lineair) voorstellen, ik had geen zin om iets anders helemaal uit te tekenen. De N-channel MOSFET staat in bedrijf met zijn source op 3.3V, en met de gate op 12V. Je hebt dus een gate-source spanning van 8.7V, ruimschoots genoeg om hem open te trekken. Als de inkomende voeding wegvalt, staat de gate op 0V, net als de source, en is de MOSFET dus gespert.

Het kost je dus welgeteld 1 extra MOSFET, en eventueel nog een weerstandje en zenerdiode, als je rommel op die 12V mag verwachten. Er is wel een potentiële failure mode als de inkomende 12V langzaam wegzakt, waarbij de MOSFET ook langzaam uit geleiding gaat, maar als dat mogelijk is, kun je nog een protected MOSFET gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit is dus mijn suggestie:

Met 1 extra component heb je ineens de keuze uit DUIZENDEN buck converters, die je kan kiezen op basis van prijs, fit-met-de-applicatie, functionaliteit en beschikbaarheid. Een buck converter heeft toch zowiezo al een stuk of 8 componenten, dus die ene extra is niet zo heel extreem.

Even voor HMH: Als de 12V laag is, dan valt de mosfet uit. En de buck converter ook. De source kan naar 0V zakken, de body diode spert.

Nu zeg je misschien dat je normaliter stroom de drain IN stuurt, maar dat hoeft niet. Een mosfet gedraagt zich normaliter als een weerstand en kan dus gewoon beide kanten op stroom geleiden. Denk ook eens aan "synchroon gelijkrichten". Ook die mosfets worden uitsluitend met een stroom gebruikt die ook door de body diode had kunnen lopen.

Op 3 november 2018 10:26:09 schreef SparkyGSX:
Er is wel een potentiële failure mode als de inkomende 12V langzaam wegzakt, waarbij de MOSFET ook langzaam uit geleiding gaat, maar als dat mogelijk is, kun je nog een protected MOSFET gebruiken.

Dat loont de moeite om er even over na te denken. Maar volgens mij gaat er dan niets mis. De ingang komt onder de 5V, en de fet begint met "uitgaan". Ondertussen zou de schakeling: "voeding weggevallen, powersave" moeten detecteren. Nu kan de buck dan nog steeds proberen om 5V->3.3V te doen, maar de mosfet staat niet meer 100% aan, dus er ontstaat een spanningsval over. Als dit een week aanhoudt, dan is de uitgangsspanning ondertussen gezakt tot 2V en valt er 1.3V over de mosfet. Wacht! De body diode limiteert nu de spanningsval tot 0.6V.... We hebben het dan dus over een warmteontwikkeling van zo'n 1 µW in de mosfet. Daar kan ie tegen. Zelfs al koop je de ALLER lulligste (*) mosfet.

(*) Alleen volgens de specs van Farnell, in werkelijkheid is ie 1000x beter.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 3 november 2018 10:56:44 (60%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De SIP32508 lijkt me een goede en goedkope oplossing.
Load switch 3A met reverse current protection, max 2uA eigen gebruik, en kost maar 9 cent bij aantallen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, voor dat geld is het lastig om een losse mosfet te kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/