Thermokoppel

beste mensen ik wil een thermokoppel aansluiten op een bestaand oud kastje
maar de thermokoppel heeft 2 draden de stekker 3 en in het kastje ook 3 wie kan mij helpen ???????????

bprosman

Golden Member

Is het wel een Thermokoppel ingang en geen PT100 oid ? Heb je meer info en/of foto's van "Het kastje" ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 2 november 2018 09:06:17 (31%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Meestal is er ergens in te stellen of het een PT100 danwel een thermokoppel is.
Als ik zo het plaatje zie, evenals de stekker, denk ik dat het een PT100 aansluiting is.
Een thermokoppel heeft namelijk een + en een - aansluiting...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dit blijft zo gissen.
Het is in elk geval (99,9% zeker) geen thermokoppelaansluiting.
We moeten meer gegevens hebben van het ding waar je op aansluit.
Gezien de leeftijd denk ik aan een 3 draads PT100, maar het kan net zo goed een NTC, of een PTC voeler zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zou zeggen: hang de voeler in kokend water en meet tussen de pennen de weerstand op. Als er tussen twee pennen een weerstand is van 138,5 ohm dan is het een PT100. Kijkend naar de achterkant van je kastje dan denk ik dat het een thermostaatregeling voor een kachel is. Als ik de foto van de connector bekijk zie ik iets van een afscherming en 2 zwarte draden in een kroonsteen. Mijn advies is dan om aansluiting 5/6 te gebruiken voor de sensor en 7 voor de afscherming. Sluit een lamp aan op de Heizung stop de stekker in het stopkontakt and let's see what's going to happen. Dit is dus het Plug and Pray- principe.

[Bericht gewijzigd door toeter op vrijdag 2 november 2018 11:22:56 (39%)

jaaa bij deze het kastje de thermokoppel gaat in een verwarmingsplaat.
en ook de stekkeringang ik meet het volgende de kleuren hebben natuurlijk geen houvast voor een prutser als ik
tussen blauw en zwart 62,7 v
tussen zwart en bruin 57 v
tussen blauw en bruin 0
volgens mij zitten "normaal"in de stekker 2 polen doorverbonden.
IK BEN ZO BENIEUWD OF IK HET AAN DE PRAAT KRIJGGGGGGG

GJ_

Moderator

Op 2 november 2018 14:49:42 schreef JohannaC:
volgens mij zitten "normaal"in de stekker 2 polen doorverbonden.

Dat wijst op een Pt100. Die doorverbinding moet je dan ook wel maken, die is van belang.
Tussen de twee draden van de sensor zou je dan een weerstand van iets meer dan 100 Ohm moeten meten als deze niet is aangesloten.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 november 2018 14:49:42 schreef JohannaC:
jaaa bij deze het kastje de thermokoppel gaat in een verwarmingsplaat.
en ook de stekkeringang ik meet het volgende de kleuren hebben natuurlijk geen houvast voor een prutser als ik
tussen blauw en zwart 62,7 v
tussen zwart en bruin 57 v
tussen blauw en bruin 0
volgens mij zitten "normaal"in de stekker 2 polen doorverbonden.
IK BEN ZO BENIEUWD OF IK HET AAN DE PRAAT KRIJGGGGGGG

Die spanningen meet je waarschijnlijk als je de voeler niet aangesloten is, 60 Volt voor een voeler is wel heel erg hoog.
Ga eens proberen, een PT100 (en ook andere voelers) hebben eigenlijk maar 2 aansluitdraden.
De 3e draad is om de verliezen in de aansluitdraden te compenseren.
Aan 1 kant van je voeler zitten dan ook 2 draden aan elkaar, zo kom je aan 3 aansluitingen.
Proberen, nu je dit weet heb je niet zoveel mogelijkheden.
Bij verkeerde aansluiting gaat er niets kapot, maarhet werkt niet.
Heb je de weerstand van je voeler al gemeten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

oooooooooo zou het kunnen dat ik dan een PT100 moet hebben in plaats van een thermokoppel type K of is dat hetzelfde?
excuus als de vraag niet heeeel erg slim issss maar ik weet niet beter

mel

Golden Member

Een PT 100 is een weerstand die veranderd bij temperatuursverandering.
Een Thermokoppel geeft een spanninkje af.En is heel wat anders . :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

okay dus dan heb ik spullen die niet bij elkaar passen dan ga ik een pt100 bestellen...……..
BEDANKT allemaal ik kom erop terug.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 november 2018 17:15:35 schreef JohannaC:
okay dus dan heb ik spullen die niet bij elkaar passen dan ga ik een pt100 bestellen...……..
BEDANKT allemaal ik kom erop terug.

Dr is nog niemand die hier beweert dat het een PT100 MOET zijn, het zou kunnen.
Je kunt het proberen, met een weerstand van exact 100 ohm hen je 0 graden Celcius, elke graad hoger is ongeveer een halve ohm extra, dus 120 ohm geeft iets van 40 graden. Exacte waarden is om te proberen niet zo heel erg belangrijk. Op internet kun je kun je wel weerstandstabellen vinden voor een PT100.
Maar het zou net zo goed wat anders KUNNEN zijn.

Thermokoppels geven een hele lage spanning af per graad tempverschil. Je hebt verschillende soorten thermokoppels, K, J en nog meer.

Ik vermoed dat het geen thermokoppel is die je nodig hebt, maar een temperatuurafhankelijke weerstand.
Ik zou zelf eerst eens wat gaan proberen met weerstanden, of evertueel een potentiometer alvorens wat aan te schaffen.
Maar goed, een PT100 kost je de kop ook niet.

succes

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik met een weerstand van 138 ohm of in die buurt aansluiten op de ingang van je thermostaat kastje. De range van je thermostaat begint niet bij 0 graden. Met de weerstand van 138 ohm kun je kijken of je een schakelpunt hebt met de thermostaat.

100 of 120 ohm ohm is zinloos, de start meting zit rond de 75 graden.

zo vandaag de PT100 binnengekregen 3 draads alles geprobeerd maar het werkt niet.
ik heb exact zo een zelfde machine staan zelfde kastje erop maar die heeft maar 2 aansluitdraden voor de sensor, pt100 of wat dan ook die doet het ook niet op een thermokoppel type K en ook niet op de PT100 maar ja die is 3 draads en de aansluiting 2 draads .kan ik de 3 draads ook aansluiten op een 2 draads aansluiting?

3 draads pt 100 kun je aansluiten als 2 draads je sluit dan 1 witte draad niet aan.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/PT100-2-3-4-draads.svg/100px-PT100-2-3-4-draads.svg.png

Gezien de ouderdom kan de electronica in de regelaar gewoon stuk zijn.

Als je het exacte typenummer weet kun je misschien meer vinden

De link van deze meneer wijst op het ombouwen van een hockenheim regelaar 75-200 graden http://www.sper.hr/eng/thermostat_75_200c_replaces_art_hockenheim_tr1_…

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Jammer dat het niet werkt.
Er zijn heel veel soorten en uitvoeringen van temperatuuropnemers,
PT100 en PT 1000 zijn dan wel standaard, Heb je nog thermokoppel, ook hier weer verschillende typen J, K, E, T en nog meer.
Zijn er nog NTC en PTC in veel verschillende uitvoeringen.
En nog gewone weerstand-temperatuuropnemers.Ik weet nog dat ik uit mijn tijd als regeltechnicus zelf een paar blaadjes had met wel een stuk of 30 verschillende merken met elk hun eigen weerstandgrafiek, Honeywell Stafa, Landis & Gyr, Satchwell, T&A, HCS,Johnson Controls, Priva etc. en dan had elk merk vaak ook nog verschillende uitvoeringen waarbij dan meestal iets van de ene niet op de andere past.
Het kastje is al oud, tegenwoordig bestaat er nog een scale van elektrionische (3 draads) temperatuursensors, vaak met een klein chipje in de sensor. Vaak met een 0-10 Volt of een 4-20 mA uitgang, maar ook dat is niet bij elke uitvoering gelijk.
Oftwel er zijn heel veel typen. Alleen door te proberen kun je er achter komen of je regelaar nog werkt. .

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Je zegt dat je een goed hebt staan, even wisselen en je weet waar het in zit, even meten en je weet wat voor sensor je hebt en hoe aan te sluiten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nee ik heb 2 dezelfde machines staan ca. 1965 hebben beiden zo een regelkastje de 1 is aangesloten met 3 draden de ander met 2 draden maar op beide kastjes werkt sensor type K niet en de PT 100 ook nieet ik ga kijken of ik ergens een sensor kan lenen en dan kan ik hem doormeten? Dan weten "jullie" wat het is?

Wat je eigenlijk nodig bent is iemand met een simulator die PT100/1000 en thermokoppel signaal kan geven aan je regelaar.

Shiptronic

Overleden

bij foto 1 twijfel ik toch wat aan de kunsten van het aansluiten van een thermokoppel, je meet microvolts spanning ontstaan door het verschil in spanning tussen 2 verschillende metalen, connectoren(kroonsteentjes) onderweg kunnen dat compleet verstoren, je heb niet voor niet speciale thermokoppel connectoren

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ja het is toch de originele stekker heb net een plaatje toegestuurd gekregen

het is gelukt iemand stuurt er 1 op die kan ik bekijken en meten? en dan stuur ik hem weer terug.
ik kan een originele kopen kost 235,00 ex dat is te gek voor me.

Shiptronic

Overleden

Ik heb je volgens mij al eens een link gestuurd van een moderne PID, voor dat geld ga je dat oude ding toch niet in leven laten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 7 november 2018 19:37:23 schreef Shiptronic:..dat oude ding..

Ik vind dat oude ding anders wel heul mooi om eerlijk te zijn. Past ook een beetje bij die oude machine.
Als ie echt stuk is is het wat anders, dan zou ik er ook een moderne in terugprutsen.

Ja dat klopt dat gaat prima en dat werkt
Maar we hebben nog 2 machines met deze
Kastjes en we dachten.... stekker erin en lopen maar niet dus maar die willen ze het liefst zo weer laten draaien.