Weerstand led's berekenen

Ik heb hier een setje leuke led achterlichten gekregen voor op landbouwvoertuigen.
Leuk aan de buitenkant, binnenkant is nogal minimalistisch uitgevoerd. Nu zijn deze gebouwd voor werking op 24V en dacht ik ze te gebruiken op 12V. Effe aangesloten, idd, geen stroombron maar een weerstandje om de boel te regelen. Ze branden wel op 12V maar te zwak dus.
Er zitten wat leds in serie gemonteerd en bij elk groepje een smd weerstandje van 471, 470 ohm dacht ik?
Heel kort door de bocht zou ik die weerstandjes dan vervangen door een 230 ohm of gewoon er tweede over solderen. Maar zo eenvoudig is mss wat risico nemen?
Doel is om er voldoende licht uit te halen en toch de leds te sparen, wat ze vaak niet echt doen bij het ontwerp.
Niks aan gemeten en dus weet ik de spanning van de leds niet. Een goeie keuze lijkt me iets richting 18mA ofzo.
Hoe pak ik dit best aan? Doorlaatspanning van de leds meten en zo gaan rekenen? Of is er een simpele methode om dit te berekenen (I=U/R is me wel bekend maar ik ken enkel R)

RAAF12

Golden Member

Waarom wil je die serie R berekenen? Proefondervindelijk heb je nu al een weerstand aangesloten waarbij er te weinig licht is. Verlaag de waarde tot er voldoende licht is.

Let there be light: and there was light.

Raaf, die weerstand zat erin, setje was designed voor 24V en zou nu op 12V gebruikt kunnen worden als ik die wat aanpas. Anders gaan ze in de kliko...

RAAF12

Golden Member

Ah ik begrijp het, stom van me. Ja dat wordt eerst ff meten wat de smd weerstanden voor waarde hebben. Gelukkig is 24 deelbaar door 2. Heb je twee groepen met meerdere leds in serie? Even tellen dus. Of maak een foto van de PCB daar zijn we (ik in ieder geval) heel erg gek op. Of gebruik een calculator http://www.linetec.nl/electronics/leds/calculedor.php

Thevel

Golden Member

Stel dat de fabrikant de stroom door de led's op 20mA heeft berekend, over de 470Ω weerstand valt dan 0.02A x 470Ω = 9,4V.
Er valt dan 24V - 9,4V = 14,6V over de led's, er zullen dan een stuk of 8 led's in serie staan en die krijg je nooit goed brandend op 12V.

Maar het is allemaal een beetje een gok, zoals eerder gezegd maak een paar scherpe foto's.

Ik heb het even verder onderzocht, er staan 5 rode of oranje leds in serie, 4 witte.
Telkens een 470ohm weerstand wat zou betekenen dat je bij de rode leds er 25mA door stuurt ongeveer, bij het remmen. Bij het dimlicht ongeveer de helft.

Bij 5 leds op 12V met de huidige configuratie branden ze ook, maar te zwak.

Ik zou uitgaan van een boordspanning van 14V en een maximale stroom van 20mA. Nadeel met een weerstand is dat een kleine variatie van de spanning een vrij grote variatie in stroom oplevert.

Omdat het toch niks kostte kan ik wel een risico nemen maar wilde het toch netjes aanpakken.

Volgens mijn berekningen, 5 rode leds aan 2,5V per led, 13V gemiddelde boordspanning en 20 mA dan kom ik op een weerstand van 27 ohm uit.

Thevel

Golden Member

er staan 5 rode of oranje leds in serie, 4 witte.

De spanning over de led is afhankelijk van de kleur, bij een rode led is dat ongeveer 1,8V een oranje 1,9V en een witte 3,1V.