stroboscoop defect. lamp of electronica?

Hallo,

Gisteren is mijn stroboscoop defect gegaan. In de namiddag had ik hem opgehangen en werkte hij perfect en 's avond kwam er geen licht meer uit.
Ventilator draait, leds (dmx en power) werken zoals het hoort.
het gaat over een 'Ayra FLASH 1500D DMX' van 2,5 jaar oud.
Gaat een strobo lamp vaak kapot of moet ik het probleem eerder in het ontstekingsmechanisme of de elektronica gaan zoeken.
Aangezien binnen 2 weken onze toneelvoorstelling van start gaat moet ik snel een beslissing nemen: repareren, nieuwe lamp of nieuwe strobo.
Wat denken jullie?

alvast bedankt,
Maarten

RAAF12

Golden Member

Er zit een ontsteektrafo in, op de input staan pulsen dat is te meten met een scope. De secundaire is Ohms door te meten, de oplaad C is ook te meten op capaciteit. Xenon flitsbuizen hebben een beperkte levensduur. Op een gegeven moment zijn ze 'op' M.a.w er is wat werk aan de winkel als je het zelf wilt oplossen. Een schema en/of foto van de print hier plaatsen kan handig zijn voor het meekijken.

Het netspannings / hoogspanningsdeel van dit soort stroboscopen is zoals ik ze ken vrij simpel, men ontsteekt de buis zoals al beschreven capacitief met een ontsteektrafo'tje op de verdubbelde netspanning, hij brand daarna direct op het net.
Dimmen door fase-aansnijding.
Persoonlijk zou ik in deze context als eerste een C verdenken. Doe wel voorzichtig, zeker als je weinig ervaring met werken aan de netspanning en dit soort schakelingen hebt.

Voor E 60,- kun je ook niet zo veel verwachten. Is het ook voor een (amateur-) toneelvoorstelling niet gepast geen onnodige risico's te nemen en één of twee professionele te huren ?

Deze morgen de stobo opnieuw getest, niets veranderd, gewoon de stekker in het stopcontact gestoken en alles werkte terug. Zal waarschijnlijk aan de kwaliteit van het toestel liggen misschien moeten we toch eens investeren in een beter exemplaar.

Is het DMX-deel een beetje netjes opgebouwd? Mijn ervaring is wel meer dat bij de goedkope DMX-stuurbare licht-effecten de XLR-aansluitingen soms direct op de print aangebracht worden en niet altijd mechanisch stevig aan de behuizing geschroefd worden.
Als je de boel dan via DMX-stuurt maar er geen juist contact meer is, gebeurt er inderdaad niets.

Als een stroboscoop vaak gebruikt wordt, zal hij uiteindelijk wel stuk gaan. Maar ik denk dat de exemplaren in theaters een aardig tijdje meegaan: die worden over het algemeen niet elke avond op volle kracht gebruikt. De kans dat de flitsbuis is gaan hemelen lijkt me dan ook wat onwaarschijnlijk.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

deze namiddag de strobo nog verder getest. Werkt som wel en soms niet. Wanneer je hem autonoom (zonder dmx) laat werken blijft het probleem het zelfde. Denk dat ik een beter toestel ga kopen of huren.

pa3gws

Golden Member

Even de print controleren op slechte solderingen.
Er zit namelijk niet zo heel veel bijzonders in zo'n strobo.
En soms wel soms niet lijkt mij een slecht contact.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.