Zelf Gerberfiles aanmaken: beginnersvragen

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

(preambule) Na diverse opties te hebben bekeken, heb ik besloten om te blijven printen ontwerpen zoals ik het altijd heb gedaan. Dat is te zeggen met heel oude software, die heet SmartWork en is heel heel erg beperkt, maar voldoet prima voor wat ik nodig heb.

Het eigen bestandformaat van deze SmartWork heb ik 99% door, en ik heb al een convertertje geschreven dat het ontwerp omzet naar postscript, ofschoon nog met beperkingen.

In een volgende stap wil ik een converter maken die uit een dergelijk bestandje het volledige pakket maakt om naar een pcb-maker te sturen, teneinde een prijsvoorstel te vragen en/of een bestelling te plaatsen. Voorbeelden van gerberbestanden zijn wel te vinden, evenals "viewers", maar ik zit met enkele fundamentele vragen helemaal bij het begin van het proces:

* begrijp ik goed dat het "extended" formaat 274 het enige gebruikelijke is, misschien zelfs het enige dat de (meeste) fabrikanten aanvaarden?

* begrijp ik goed dat men verschillende gerberbestanden moet aanleveren, bv. eentje voor "koper onderzijde", een tweede voor "koper bovenzijde" dan nog een voor de boringen, dan nog een voor soldeermasker &c &c ?

* begrijp ik goed dat het gebruikelijk is om aan de pcb-fabrikant een enkele zip te sturen, waarin al die gerbers samengevat zijn?

* allicht is er nog extra info te sturen, bv. gewenst aantal, materiaal (epoxy of pertinax of wat dan ook), materiaaldikte, koperdikte ... Hoe wordt dit aangeleverd? bv. in een *.txt die bij in de zip gaat?

* wat is het minimum minimorum dat men kan aanleveren? Ik zou denken 1 koperlaag, en boringen, dus twee bestanden?

* welke pcb-maker zouden jullie aanbevelen voor mijn typische bestelling? (enkelzijdig, helemaal niet complex, niet meer dan 10 stuks per ontwerp)

* is er ergens een webstek waar dergelijke vragen besproken worden?

Karel

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Ik weet dat het je vraag niet is, maar waarom wil je hier mee blijven werken, omdat je dat voor 99% doorhebt!!??.

Heb je al eens naar Sprint - layout gekeken, werkt super makkelijk en daar zit alles in wat jij wil.

Ik vraag me af of een printen boer daar iets mee kan, met die oude software.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sorry, ik had me voorgenomen een PS toe te voegen net zoals ik een preambule had toegevoegd. Want een dergelijke reactie was - helaas - te voorzien. Hier dus alsnog mijn postscriptum:

"en bespaar me aub de opmerkingen in de zin van 'wat wil je nog met die oude brol'. Ik ben me zeer wel bewust dat het oude brol is, maar heb besloten dat het voor mij de beste keus is."

En nee, ik verwacht niet dat de printenmaker iets kan met die oude rommel en zijn uitvoerbestanden, precies daarom wil ik de converter schrijven.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 3 november 2018 14:59:01 (17%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Wow smArtwork draaide ik nog op mijn IBM PC (8088).
Weet je zeker dat je de energie wil stoppen in het maken van een (foutloze) Gerber file ?
Als programma's als Kicad of Eagle te "groot" zijn zou je altijd nog Sprint Layout kunnen bekijken of had je dat al gedaan ?

* begrijp ik goed dat men verschillende gerberbestanden moet aanleveren, bv. eentje voor "koper onderzijde", een tweede voor "koper bovenzijde" dan nog een voor de boringen, dan nog een voor soldeermasker &c &c ?

Klopt, iedere laag/bewerking is 1 Gerber file, dus ook voor de Drill file, soldeermasker, componentenopdruk.

* begrijp ik goed dat het gebruikelijk is om aan de pcb-fabrikant een enkele zip te sturen, waarin al die gerbers samengevat zijn?

Meestal klop je op de website in wat je hebben wil in het "offerte stadium" , gewenst aantal , materiaal , koperdikte, dit gaat via een keuzemenu / pagina, en daar "attach" je de zip file aan.

* allicht is er nog extra info te sturen, bv. gewenst aantal, materiaal (epoxy of pertinax of wat dan ook), materiaaldikte, koperdikte ... Hoe wordt dit aangeleverd? bv. in een *.txt die bij in de zip gaat?

Zie antwoord hierboven.

* wat is het minimum minimorum dat men kaan aanleveren? Ik zou denken 1 koperlaag, en boringen, dus twee bestanden?

1 Koperlaag en een boorfile (als ik die genereer zijn het 2 bestanden).

* welke pcb-maker zouden jullie aanbevelen voor mijn typische bestelling? (enkelzijdig, helemaal niet complex, niet meer dan 10 stuks per ontwerp)

Zelf bestel ik bij JLCPCB of ALLPcb , de eerste is goedkoper maar de tweede rekent dan weer geen DHL verzendkosten. Er is overigens een heel draadje met vergelijkingen van PCB fabrikanten.

* is er ergens een webstek waar dergelijke vragen besproken worden?

https://jlcpcb.com/ Onderaan staan tips voor verschillende pakketten en "How do I place an order".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje zeer, @bprosman, dat is het soort antwoord waar ik naar uitkeek! Ik ga ermee aan de slag.

En inderdaad, die software dateert uit de vroege PC-dagen, in feite heb ik een virtuele Win XP moeten opzetten om het te kunnen draaien. Maar ik voel er me in thuis, als een vis in het water! :) En het doet alles wat ik nodig heb. Het opzetten van die virtuele Win-XP was trouwens heel wat meer uitdaging dan een beetje python-scripting ...

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 3 november 2018 15:03:57 (64%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 3 november 2018 14:58:04 schreef big_fat_mama:
"en bespaar me aub de opmerkingen in de zin van 'wat wil je nog met die oude brol'......

Nou, Nou. Ik bedoel het anders goed hoor, is je vrije dag en het zonnetje schijnt, wat wil je nu nog meer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Aan uw goede bedoelingen twijfelde ik niet! Maar het was wel heel erg voorspelbaar.

Is die Sprint-layout ook beschikbaar voor Linux? Ik had er, eerlijk toegegeven, nog nooit van gehoord. Idealiter kan ik iets doen als "apt-get install sprintlayout" ??

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

O, je werkt met Linux. Dat wist ik niet, verder niets mis mee. Maar ik geloof dat het alleen voor Windows is.

https://www.electronic-software-shop.com/sprint-layout-60.html?languag…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik heb ook al vele pcb programma's uitgeprobeerd (heb zelfs een Diptrace full-version), maar kom toch steeds weer terug bij mijn oude Ultiboard 5.72... ;)
Het werkt nog steeds het meest vriendelijk en kan meer als de meeste nieuwere pakketten. (behalve 3D, maar dat boeit me voor geen meter...)

Je zou toch verwachten dat nieuwere pakketten steeds beter zouden moeten (kunnen) worden...
(de snelheid waarmee ik iets teken in Ultiboard haal ik in geen een ander programma ook maar bij benadering)
Linux (en ook MAC) zijn niet erg goede keuze's voor electronica design; meeste wat te koop is, is toch wel voor Windows...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Eagle en Kicad is er ook in Linux versies.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 3 november 2018 15:15:21 schreef Arco:
Ik heb ook al vele pcb programma's uitgeprobeerd (heb zelfs een Diptrace full-version), maar kom toch steeds weer terug bij mijn oude Ultiboard 5.72... ;)
Het werkt nog steeds het meest vriendelijk en kan meer als de meeste nieuwere pakketten. (behalve 3D, maar dat boeit me voor geen meter...)

Ja dat is herkenbaar - maar het bevestigt natuurlijk ook wel dat wij allemaal, in meer of mindere mate, gewoontediertjes zijn. Zoals de meeste diertjes, natuurlijk.

Je zou toch verwachten dat nieuwere pakketten steeds beter zouden moeten (kunnen) worden... (de snelheid waarmee ik iets teken in Ultiboard haal ik in geen een ander programma ook maar bij benadering)

Vergeet dat maar gauw. "Nieuwe" software is alleen maar meer "fancy", voegt m.a.w. in het beste geval enkele toeters en bellen toe. Basisfunctionaliteit is al lang geen criterium meer, efficientie nog minder. Hapklare brokken moeten er verkocht worden, niet fundamenteel goed spul. Bah!

Linux (en ook MAC) zijn niet erg goede keuze's voor electronica design; meeste wat te koop is, is toch wel voor Windows...

Nee, voor Linux is er spul "te downloaden", niet "te koop" :) Maar ik neem wel grif van je aan dat de meeste commerciele effort naar de Windows-omgeving gaat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Zelfs als software er is voor diverse OS, dan is meestal de Windows versie het eerst beschikbaar, en de rest 'als ze tijd over hebben'... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Eagle en Kicad is er ook in Linux versies.

Dankje, @mel. KiCad heb ik bekeken, het is me te complex. Als ik ooit iets ga doen waarvoor SmartWork te licht weegt dan zal KiCad mijn eerste keus zijn, maar totnogtoe motiveert niets me voor het hele library-gedoe. Oja, eens men het door heeft zal het wel meevallen, ja, natuurlijk. Alleen, ik ben er (nog) niet aan toe. En heb geen reden, totnogtoe, om al die moeite te doen.

En Eagle is alleen maar "pseudo-gratis", als ik het goed begrijp: net als met nogal wat spelletjes-software, en ook met narcotica, krijg je een heel beperkte dosis gratis, in de hoop dat je daarna gaat betalen. Voor mij geen eieren van die boer!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

in meer of mindere mate, gewoontediertjes zijn. Zoals de meeste diertjes, natuurlijk

Kan het toch niet laten :+

It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.
<Darwin>

Maar als je al een Windows XP VM hebt kan daar Sprint-layout daar toch ook in draaien ? Dat is niet veel complexer dan smArtwork en kun je meteen Gerber en .DRL bestanden aanmaken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

* ja, ik zou kunnen dat "sprint-layout" draaien in mijn virtuele WinXP. Nog steeds zou ik dan moeten een nieuwe ontwerpomgeving aanleren, en dat is nu net wat ik probeer te vermijden. Zoals eerder gesteld: als ik dan toch ooit van smArtwork weg moet, dan gelijk KiCad, lijkt me, ook al is dat dan een grotere stap.

* de darwinistische opmerking met een glimlach van herkenning genoteerd. Maar ik ga er niet op in, dat is politiek, weliswaar in de meest positieve zin van het woord, maar zelfs dan blijft politiek troebel water om in te vissen. En ver, zeer ver, van ons electronische thema.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Je kunt een PDF to Gerber programma gebruiken om Gerbers aan te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

dan gelijk KiCad, lijkt me, ook al is dat dan een grotere stap.

Overigens heb je gelijk wat betreft het library gedoe in Kicad, zoals juf Ank zou zeggen : "Dat vinden wij niet raar maar heel bijzonder", maar inderdaad het went. Dus hoop voor de toekomst :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 november 2018 15:28:17 schreef big_fat_mama:
[...]

Dankje, @mel. KiCad heb ik bekeken, het is me te complex. Als ik ooit iets ga doen waarvoor SmartWork te licht weegt dan zal KiCad mijn eerste keus zijn, maar totnogtoe motiveert niets me voor het hele library-gedoe. Oja, eens men het door heeft zal het wel meevallen, ja, natuurlijk. Alleen, ik ben er (nog) niet aan toe. En heb geen reden, totnogtoe, om al die moeite te doen.

En Eagle is alleen maar "pseudo-gratis", als ik het goed begrijp: net als met nogal wat spelletjes-software, en ook met narcotica, krijg je een heel beperkte dosis gratis, in de hoop dat je daarna gaat betalen. Voor mij geen eieren van die boer!

Wat noem je beperkt? Volledig gratis 80cm² en 2 lagen. Vroeger had je een pro licentie nodig om 20mm * 240mm te tekenen. Nu kan dat in de gratis versie. Wil je even wat meer? Betaal je voor 1 maand. Daarna kan je het nog altijd bekijken maar niet bewerken in de gratis versie. Het is het model waar de meeste bedrijven naartoe gaan. De grote klanten willen dat ook gewoon. Ze weten op jaarbasis wat ze kwijt zijn aan de nieuwste versie van de software. In het verleden was het altijd upgrade minor versie gratis (bijvoorbeeld van 8.1 naar 8.2). Major was betalend (bijvoorbeeld van 8.5 naar 9.0). Het was ook nooit duidelijk wat er major was. Deden ze dat 2 keer per jaar kon je 2 keer langs de kassa. Sloeg je een versie over, dan betaalde je bij de update van 8.5 naar 10.0 toch bijna net zoveel als de 2 updates samen. De basis van Eagle onder de knie krijgen kostte me iets meer dan een halve dag.

Welke bestanden je dient te leveren vind je terug op de website van de betreffende fabrikant. Een enkele aanvaard ook de .brd file van Eagle. Uiteraard heeft dat zijn prijs. Het is wel even vergelijken. De fabrikant die het goedkoopste is met 10cm*10cm is dat daarom nog niet met een iets groter ontwerp. Voor 250mm*100mm was allpcb de goedkoopste.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 november 2018 15:15:21 schreef Arco:
Ik heb ook al vele pcb programma's uitgeprobeerd (heb zelfs een Diptrace full-version), maar kom toch steeds weer terug bij mijn oude Ultiboard 5.72... ;)
[....]

Ha Arco,
Jij kent dus Ultiboard. Ik heb kort geleden een een forumlid een Ultiboard file gekregen, maar dat schijnt -vooal voor de Chinezen- not done te zijn. Ikzelf ben nog van de 'knip en plak tijd' Brady tape en Mecanorma en heb geen ervaring met software in deze.
Ben wel eens bezig geweest met Egale om een footprint van een OCXO aan te maken, met als gevolg dat ik het "in een hoek geslingerd" heb.
Kan jij me misschien helpen? (Mag ook eventueel per PM verder).

Ik heb wel een test/student CD van Orcad v. 9.2 liggen, maar kan er nog steeds niet mee omgaan. Bovendien biedt het veel te weinig aansluitpunten/componenten en zal het ook héél erg verouderd zijn.

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Arco

Special Member

Orcad is wel heeel oud (begin jaren '80... ;) )
Als je van die Ultiboard files Gerbers wilt hebben, kan ik die wel maken, mail ze dan maar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 november 2018 21:45:28 schreef Arco:
Orcad is wel heeel oud (begin jaren '80... ;) )
Als je van die Ultiboard files Gerbers wilt hebben, kan ik die wel maken, mail ze dan maar...

Orcad is nog steeds actief op deze markt. Dus volgens mij kun je het beter verwoorden als "Ze bestaan al erg lang".
Ik heb overigens zelf ook nog een hoekje op mijn pc met daarop Ultiboard 5.7 voor als je snel even iets wil doen.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Even terug naar het aanvankelijke onderwerp :) :

Verdergaande op de suggestie van @bprosman heb ik geregistreerd bij JCLPCB, en streef er nu naar een MIJNPCB.zip aan te maken waarop die lieden een offerte en dus ook een productierun kunnen baseren. Ik begrijp nu dat ik minstens drie bestanden moet aanleveren, ingepakt in de zip: onderste koperlaag en boringen, zoals ik reeds bevroedde; maar ook een "outline"; ik neem aan dat die spannend wordt als er stukken dienen uitgefreesd, maar dat het anders slechts neerkomt op een rechthoek? (of een cirkel natuurlijk, of een vijf- of zeshoek voor kerstverlichting :) )

Het zal me allemaal wel lukken, vroeg of laat, maar ik zou me graag willen kunnen optrekken aan bestaande voorbeelden. Zou er misschien iemand zo vriendelijk willen zijn om me, bv. per privebericht ( k a r l c h e n 9 apestaart s k y n e t punt b e ), wat inspiratie te sturen? Idealiter een zip zoals suksesvol verstuurd naar deze JCLPCB? Bij voorbaat dank!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 3 november 2018 22:50:12 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

In jouw bepaalde geval:

- Print de betreffende layers naar pdf.
- Zet Pdf om naar Gerber.
- Stop ze in een zipfile

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 november 2018 22:45:19 schreef big_fat_mama
Ik begrijp nu dat ik minstens drie bestanden moet aanleveren, ingepakt in de zip: onderste koperlaag en boringen, zoals ik reeds bevroedde; maar ook een "outline";

Ik gebruik ook bij JLCPCB de gerber-generator configuratie die ik ooit van elecrow heb gekregen/gedownload. Daar staat in dat de outline in /alle/ gerbers moet worden meegestuurd....

Mail me om me er aan te herinneren je een zip te sturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

@bfm: de contour/outline zet je normaal in elk bestand. Dat is voor de fabrikant al een eerste oriëntatie om te kijken dat alle layers zijn aangemaakt zonder offset. Als extra zet ik op de top layer altijd TOPside en op de onderkant SOLDERside.

@Tidak Ada: afhankelijk van de 'moeilijkheid' duurt een footprint maken minder dan een half uur. Een OCXO is niets speciaal, maak je op 5 minuten. Een bruikbaar schema symbool is er waarschijnlijk al aanwezig. Zelf maken is vaak sneller als een librarie zoeken.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 4 november 2018 15:05:42 (35%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.