Zelf Gerberfiles aanmaken: beginnersvragen

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone

@RSRoy:

Over welk topic heb je het nu?

Mijn excuus ik zit blijkbaar in een verkeerde topic te typen.

[Bericht gewijzigd door RSRoy op zondag 4 november 2018 17:04:25 (99%)

Sorry voor de typfouten, ik post soms vanaf mijn Iphone
Arco

Special Member

Open even een nieuw topic, het heeft hier totaal niets mee te maken!...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Intussen mocht ik van meerdere forumleden een totaal van 5 zip-files ontvangen, allemaal hartelijk bedankt! Ik ga ermee aan de slag en houd jullie alhier op de hoogte.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zou een moderator aub de irrelevante berichten hierboven willen verwijderen aub? En dit dan gelijk ook... :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Na een flinke stilteperiode - die ik niet in ijdelheid doorbracht! - heb ik nu eerste resultaten: de bestanden "outline" en "drill" kan ik maken, zippen, en uploaden in de gerberviewer https://gerber-viewer.easyeda.com

Dingen die ik geleerd heb:

* de voorbeelden die ik mocht ontvangen kwamen van Eagle, behalve eentje dat met KiCad gemaakt was

* de voorbeelden die ik mocht ontvangen waren soms van een ingewikkelde opmaak, met binnen de zip tot twee niveau's van subdir - blijkbaar uitgevonden door een van die bizarre geesten die het leven graag ingewikkeld maken. Kicad houdt het echter simpel en overzichtelijk - en mijn scripting natuurlijk ook. De gerberviewer kon met al die complexiteit echter goed weg

* er is erg veel vrijheid bij het benoemen van de bestanden, er is ergens een lijstje dat voor elke inhoud (boorgaten, bovenste koper, onderste soldeermasker, ...) een extensie geeft voor de bestandsnaam maar dat is niet relevant, toch minstens niet voor de gerberviewer die ik gebruikte

* geen enkel voorbeeld leverde de boorgaten aan als Gerberbestand, ofschoon dat wordt aanbevolen in het referentiedocument "The Gerber Format Specification" (als pdf te downloaden bij Ucamco, ex-Barco, jaja, Vlaamse trots!) De verklaring is vermoedelijk dat het boren gebeurt door een aparte machine, en dat sommige fabrikanten alnaargelang de specs van die machine een aangepast formaat verlangen. Het aanmaken van het gerberbestand met boorgaten heeft me dan ook nogal wat hoofdbrekens gekost, gelukkig staat er in het referentiedocument een zeer bruikbaar voorbeeld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Dat het boren op een andere machine gebeurt is wel zeker.. .maar ehh... als bijna alle PCB fabrikanten een losse drill (.drl) file willen waarom dan energie stoppen in een Germer MET boorgaten te maken ?

https://www.youtube.com/watch?v=ljOoGyCso8s

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

De Gerbers zitten normaal alleen alle layers in. Boor en aanverwante gegevens zitten in een aperture file...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Volgens mij is een "Aperture file " een vertaaltabel van de D codes naar de pad en tool diameters. Een "Drill" file zit er inderdaad wel los bij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Eventjes recapituleren:

* altijd levert men een enkel zipbestand aan
* in de zip zitten diverse bestanden die samen de te produceren print volledig beschrijven
* de meeste bestanden beschrijven één laag, de meest courante zijn koper, soldeermasker, silkscreen, telkens boven en onder
* ook moet er een bestand zijn dat de boringen vastlegt, dit kan eveneens in gerberformaat maar zoals gemeld worden er courant andere formaten gebruikt, mogelijk machine-specifiek, naargelang de verlangens van de fabrikant/printenboer

Een "aperture"-file ben ik nog nergens tegengekomen. Wel worden apertures volop gehanteerd in de diverse bestanden: het "outline"-bestand dat ik genereer bestaat uit vier rechte lijnen - mijn "source"-formaat kent immers enkel rechthoekige pcb's - dat is dus een D02-commando (moveto in postscript :) ) en dan vier D01-commando's (~ lineto). Maar vooraleer die te kunnen geven, om te zeggen "teken een lijn van daar naar daar" moest ik aangeven met wat er ging getekend worden, m.a.w. welke aperture er ging gebruikt worden.

In het gerberbestand van de boringen daarentegen wordt er een aperture gedefinieerd voor elke te gebruiken boor, met opgave van diameter en toleranties daarop, en die aperture wordt dan toegepast met een "flash"-commando D03.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En voor wat betreft

als bijna alle PCB fabrikanten een losse drill (.drl) file willen waarom dan energie stoppen in een Germer MET boorgaten te maken ?

Heb ik dan zo'n uitzonderlijke printenboer getroffen dat hij wèl Gerber aanvaardt als formaat van het boringenbestand?

Zijn er nog meer pcb-fabrikanten die een eigen validatietool beschikbaar stellen op het www? Ik zag er ergens eentje passeren die boudweg stelt "we aanvaarden enkel bestanden uit Eagle en uit (weet niet meer wat, wellicht KiCad)" dat vond ik wat arrogant klinken. Okee, allicht waren ze het beu om alle mogelijke junk binnen te krijgen vanwege klojo's zoals ik, maar het online brengen van een validatietool is een meer constructieve aanpak van dat issue.

En nogmaals: de extensie ".drl" of zo heb ik nog nergens als relevant bevonden, inderdaad bevatten de ontvangen voorbeelden de boorinfo meestal in een *.TXT - verwarrend genoeg, maar er zal wel een historische achtergrond voor zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Je hebt normaal:

- een Gerber van iedere layer, ook eventueel silkscreen(s)/soldeermasker(s)/smd stencil(s), meestal eindigend op ".Gxx"
- een (Excellon) Drill en een aperture file, meestal eindigend op ".Dxx" en ".REP"

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"normaal" ? Je hoort stilaan te weten hoe allergisch ik ben aan dat woord :)

een ".REP" zat er in geen enkel van de voorbeelden. Wil je er niet eentje sturen, per PM? Of liefst een complete zip met zo'n .REP erin?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

De .REP file (kan ook anders heten)

code:


***  EXCELLON DRILL FILE GENERATION  ***

Drill file for drawing: 162201.ipf


***  Drill file settings

Coord format   : NNDDDDD
Units          : INCHES
                 (Absolute)
Leading zero's : OFF
Expanded mode  : OFF
Start string   : %
End string     : M00
Output format  : ISO (ASCII)


***  Drill files / layer pairs

     File            Layers          Via's
     .d0  :        TOP .. BOTTOM     ( 34)


***  Drill diameter table. File: 162201.ipf.d0

     Tool       Diam      Holes
       1     23.33 Mil      34
       2     35.00 Mil      49
       3     39.17 Mil      41
       4     43.33 Mil      32
       5     46.67 Mil      24
       6     51.67 Mil      32
       7    125.83 Mil       6
       8    157.50 Mil       5
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje, @Arco. Uit welke software komt dit?

Het voorbeeld dat ik mocht ontvangen van @rew (en uit Eagle komt) bevat iets redelijk gelijkaardigs. Ik kan het moeilijk een "boringenbestand" noemen, want nergens staat erin waar er dan wel gaat geboord worden... Het voorbeeld van @rew bevat dan tenminste een verwijzing naar het bestand dat die info wel te bieden heeft, alweer een .TXT

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

In mijn herinnering leverden wij altijd al een aparte boor- en soms aperture file aan, dat al zo'n 30 jaar geleden (Alprint Breda).
Destijds gebruikten wij Ultiboard en Layo

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Misschien hoef je zelf geen converter te schrijven. Bestanden van SmartWork zijn niet direct te importeren in andere programmas, maar wel met een tussenstapje.
Deze pagina beschrijft hoe je van DXF naar HPGL converteert, en dat gaat dan weer in Eagle:
http://badcafe.co.uk/2011/03/20/dxf-hpgl-to-eagle-script-conversion/
Mogelijk kun je ook HPGL in Kicad importeren. Ik ken Kicad niet maar daar kan iemand anders zeker meer over schrijven.

Ik neem aan dat jouw reden om bij SmartWork te blijven ligt in het gemak waarmee je de interface bedient. Als het maken van de bestanden voor de printboer helemaal nieuw is, dan kun je dat ook aanleren in een ander programma :-)

P.S.
Ik had de 2e pagina gemist, je hebt het programma al bijna af.

reading can seriously damage your ignorance
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, precies, @hennep. Nuja, "bijna af", de grootste uitdaging wacht me nog: de info uit het bronformaat zegt (voor elk vierkantje van 1/20") "hier ligt een beetje koper, in die vorm, en daar ligt er ook wat, in die vorm", en daaruit moet ik baantjes en vlakken gaan distilleren, toch niet evident.

Maar dataconversie is nu eenmaal mijn ding. En inderdaad heb ik al heel wat hordes genomen; en daar is flink wat tijd en werk ingegaan en die gooi ik nu niet graag weg.

Je hebt ook goed begrepen dat ik vooral aan smArtwork houd wegens de eenvoud en vertrouwdheid van het gebruik - zet hier een eilandje, zet daar een eilandje, trek er een baantje tussen. Ik heb onlangs nog een keer geprobeerd met KiCad, na enige tijd en flink wat frustratie werd me duidelijk dat die pas wil werken op basis van een "netlist". Een WAT? Er is koper of er is er geen, simpeler wordt het niet, voor deze jongen :)

Ook: het idee om van smArtwork naar HPGL te gaan en dan vandaar naar andere layout-software is stevig verfrissend - ik was er zelf nooit toe gekomen! - maar ik wantrouw het een beetje. Grafische formaten zijn niet altijd even nauwkeurig, en hun conversies nog minder. Om die reden wantrouw ik nog veel meer het idee van @Arco om rond te gaan langs pdf - ik heb afwijkingen tot 10% gezien bij het omzetten van postscript naar pdf.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Een WAT? Er is koper of er is er geen, simpeler wordt het niet, voor deze jongen :)

Eigenlijk precies wat Sprint-Layout doet :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

ik heb afwijkingen tot 10% gezien bij het omzetten van postscript naar pdf.

Dat moet je ook niet doen, je moet vanuit je pcb programma rechtstreeks naar een pdf printen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com