Werking motor regeling

EricP

mét CE

Gegeven een defecte motorregeling. Gezien het logo erop gemaakt door Bosch, ergens in 1994.
Het regel(de) de motor voor een geknutseld polijst apparaat en is overleden. De motor is een seriemotor, draaiend op 230V. Spanning rechtstreeks op de motor zorgt er voor dat deze (te hard) draait. Dat stuk lijkt dus te werken.

Deze regeling zou de motor moeten regelen met een triac, een (ongekoelde) BTB12. Welnu, die bleek een gebroken poot te hebben, waarschijnlijk trilling. Paar van die dingen besteld, gemonteerd, jammer, 'no dice'.

Er zit een hoop zooi op die print. Waarschijnlijk om de triac 'aan' te houden bij een knetterende koolborstel en een motortje is ook niet echt een ohmse belasting. Waarschijnlijk heeft het heen gaan van de triac 'iets' meegenomen. De grote vraag is natuurlijk... wat?
Aan het dunste spoor van de triac zit een DO85 2-poter. Dat zal dan wel een diac zijn. Die zit dan weer aan een pootje van 'de potmeter'. Die lijkt overigens ook wel wat te doen.

De meeste (andere) zooi is SMD. Weerstandjes (met kleurcode!) lijken in-circuit goed te zijn. 2 items die ik als dioden inschat, gedragen zich ook zo. Een paar SMD-3-poters waarvan ik geen idee heb wat ze doen.
Blijven nog wat C-tjes over die ik nu niet kan meten - bij gebrek aan apparatuur.

Gezien de gebroken poot, had ik er wel vertrouwen in dat dat het probleem was. Heb er dus geen moeite voor gedaan om foto's te maken ofzo... Triac erin geplakt, op locatie boel weer in elkaar geschroefd... Niks...

Een schema zou natuurlijk optimaal zijn (maar ja, daarvoor is het wel erg pover gesteld met de info in de startpost :) ). Aan de andere kant... al die Bosch regelingen zullen wel op elkaar lijken.
Ondanks de zeer gebrekkige info... zegt het iemand iets? Of wordt het een schema tekenen en dan maar eens kijken of het te ontleden is? :)

Shiptronic

Overleden

elke boor machine met snoer heeft toch zo een soort regeling in het handvat zitten? evt. losse potmeter er aan

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als die regeling een boormachine schakelaar was, dan overbrugt een contact vaak op de hoogste stand de triac, als die ook niet meer werkt is het doorgaans de schakelaar zelf die niet inschakelt, contact weggevonkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Zoiets zal het wel zijn Ship.
En dan? Boormachine kopen, printje eruit slopen (als dat niet 1 geheel is met de schakelaar) en de rest de vuilbak in mikken??

Lambiek

Special Member

Zit er ook geen terugkoppeling op om het toerental constant te houden onder belasting.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Zou zomaar kunnen, Lambiek. Voor 'gewoon' een 'dimmer' zit er teveel zooi op. Dus vandaar dat ik hoopte dat iemand nog ergens een schema van iets dergelijke in de digitale lade had liggen. Dan kun je wat meer gericht schieten...

Normaal heb ik dan al snel zoiets van... die onderdelen kosten niks, blind alles vervangen, en gaan. Maar ja, dat SMD spul is lastig (niet om te vervangen, maar deels heb ik geen idee wat het is / welke specificaties het heeft).

Lambiek

Special Member

Als het iets met een terugkoppeling is, zit er vaak een picup spoeltje op de motor, dat moet dus te zien zijn.

Kun je eens een foto van het geheel maken en hier plaatsen, misschien is daar iets uit te halen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb je 'm al eens getest met een gloeilamp ipv de motor?

apkay

Golden Member

solid state mischien iets?

groeten van apkay.

Misschien is de diac ook stuk en haalt hij daardoor zijn ontsteekstroom niet.