Gegeven een defecte motorregeling. Gezien het logo erop gemaakt door Bosch, ergens in 1994.
Het regel(de) de motor voor een geknutseld polijst apparaat en is overleden. De motor is een seriemotor, draaiend op 230V. Spanning rechtstreeks op de motor zorgt er voor dat deze (te hard) draait. Dat stuk lijkt dus te werken.
Deze regeling zou de motor moeten regelen met een triac, een (ongekoelde) BTB12. Welnu, die bleek een gebroken poot te hebben, waarschijnlijk trilling. Paar van die dingen besteld, gemonteerd, jammer, 'no dice'.
Er zit een hoop zooi op die print. Waarschijnlijk om de triac 'aan' te houden bij een knetterende koolborstel en een motortje is ook niet echt een ohmse belasting. Waarschijnlijk heeft het heen gaan van de triac 'iets' meegenomen. De grote vraag is natuurlijk... wat?
Aan het dunste spoor van de triac zit een DO85 2-poter. Dat zal dan wel een diac zijn. Die zit dan weer aan een pootje van 'de potmeter'. Die lijkt overigens ook wel wat te doen.
De meeste (andere) zooi is SMD. Weerstandjes (met kleurcode!) lijken in-circuit goed te zijn. 2 items die ik als dioden inschat, gedragen zich ook zo. Een paar SMD-3-poters waarvan ik geen idee heb wat ze doen.
Blijven nog wat C-tjes over die ik nu niet kan meten - bij gebrek aan apparatuur.
Gezien de gebroken poot, had ik er wel vertrouwen in dat dat het probleem was. Heb er dus geen moeite voor gedaan om foto's te maken ofzo... Triac erin geplakt, op locatie boel weer in elkaar geschroefd... Niks...
Een schema zou natuurlijk optimaal zijn (maar ja, daarvoor is het wel erg pover gesteld met de info in de startpost ). Aan de andere kant... al die Bosch regelingen zullen wel op elkaar lijken.
Ondanks de zeer gebrekkige info... zegt het iemand iets? Of wordt het een schema tekenen en dan maar eens kijken of het te ontleden is?