Oude Spanker voeding

Hubie

Special Member

Mijn oude Spanker voeding die 8 jaar op zolder heeft gelegen even open gemaakt.
Om daar direct 230 Volt op te zetten lijkt mij een beetje link.(ontploffende elco,gele vla en zilverpapier)Dus eerst maar een poosje aan de variac hangen denk ik zo om die dikke elco weer te formeren.
Maar met welke spanning beginnen en hoelang?
Zijn daar handvatten\richtlijnen voor?

daar zijn richtlijnen voor. (staan in de datasheets van elco's.

Na 8 jaar zijn er geen grote problemen te verwachten. (ik denk niet dat formeren noodzakelijk is)

De variac is hier niet je beste vriend (hij beperkt de stroom niet)

beter is de elco die je wil formeren aan een stroombegrenzende voeding te hangen. Welke stroom hangt van de elco af. (ergens tussen de 10 à 100mA ).

Ik doe het altijd met een serielamp. (toestel aan het net via aangepaste serielamp) Als de elco dan hongerig is beperkt de serielamp de stroom door harder te branden. Na een tijd gaat ze dan langzaam uit.

maartenbakker

Golden Member

Het kan toch geen toeval zijn dat het printplaatnummer van het merk Spanker met de letters SM begint... Dat moet toch iemand met een bijzonder soort humor geweest zijn. Iemand enig idee wie die dingen fabriceerde?

Inhoudelijk trouwens niets aan kris toe te voegen. Een lamp doet wonderen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 5 november 2018 00:55:57 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Maarten toch,gedraag je ;-) ;-) thoughts of a dirty mind?
;-)
Het hangt hier vandaag op CO een beetje in de lucht geloof ik,natte en droge( met of zonder zak stof)zuigers kwamen ook al voorbij. ;-)
Maar even serieus,Spanker voedingen waren bij zendamateurs vroeger favoriet omdat die voedingen Qua HF instraling van de zender " waterdicht" waren.Geen idee waar ze gemaakt werden,Klaasing? Iig het was recht toe recht aan degelijk spul.

OT\ Kennen jullie mijn papegaai al?

https://www.youtube.com/watch?v=WDVwvA83Bxg

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 5 november 2018 05:48:23 (10%)

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 5 november 2018 00:45:45 schreef kris van damme:
daar zijn richtlijnen voor. (staan in de datasheets van elco's.

Na 8 jaar zijn er geen grote problemen te verwachten. (ik denk niet dat formeren noodzakelijk is)

De variac is hier niet je beste vriend (hij beperkt de stroom niet)

beter is de elco die je wil formeren aan een stroombegrenzende voeding te hangen. Welke stroom hangt van de elco af. (ergens tussen de 10 à 100mA ).

Ik doe het altijd met een serielamp. (toestel aan het net via aangepaste serielamp) Als de elco dan hongerig is beperkt de serielamp de stroom door harder te branden. Na een tijd gaat ze dan langzaam uit.

Ik ga morgen even een E24 verhuisfitting en een schakelaar op een plankje knutselen.
Voor een 60 of 100 watt gloeilamp moet ik hier even gaan zoeken,bijna alles hier is inmiddels LED of Halogeen.

maartenbakker

Golden Member

60W of 100W is wat aan de zware kant denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Eigenwijs als ik ben toch maar aan de variac gehangen en 10 Volt per uur opgeschroefd.Niets aan de hand.
Die spanker voedingen hadden geen "softstart" o.i.d.
Al naar gelang je het ding inschakelt op de nul of fase hoor je niets,of een geluid wat klinkt als: "KLOEINK" en een aardbeving door de metalen kast. ;-)

mel

Golden Member

KLOEINK? Dat klinkt goed, zodra die dat niet meer doet, is het niet goed :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..