Aardlekschakelaar aansluiten

Hallo
Ik wil mijn groepenkast vernieuwen want ik heb allemaal enkelpolige automaten.
Doorgaans plaatst men een aantal dubbelpolige automaten achter een aardlek schakelaar.
Maar tegenwoordig kosten goede aardlekschakelaars niet veel meer en zijn ook te krijgen in 16 en 20 Amp (30mA)
Wat is er op tegen om al mijn groepen met alleen aardlekschakelaars uit te voeren?
Op die manier is als een aardlekschakelaar aanspreekt niet mijn hele huis spannings loos.

Componenten te koop uit gestopte electronica werkplaats
KGE

Golden Member

Voor zover ik weet is daar niets op tegen, zet wel een hoofdschakelaar voor al deze automaten om de boel in geval van nood in 1 keer spanningsloos te kunnen maken.

Ik denk dat je aardlekautomaten bedoeld, daar is niets op tegen is wel wat duurder en afhankelijk van merk misschien wat meer inbouwruimte nodig.
Mijn installatie bestaat ook uit vier aardlekautomaten en bevalt prima, al bijna veertig jaar en het zijn nog steeds dezelfde.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan zul je aardlekautomaten moeten toepassen, een aardlekschakelaar gecombineerd met een installatieautomaat.
1P+N B 16/0,03A of 1P+N C 16/0,03A
Plaats je ook een hoofdschakelaar?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
rob040

Golden Member

Je bedoelt waarschijnlijk aardlekautomaten (aardlekschakelaar en automaat in één).
Geen bezwaar om dat zo uit te voeren en inderdaad beperk je de spanningsuitval als er ergens een aardlekfout zit.
Edit: Ik typ te langzaam...

Componenten te koop uit gestopte electronica werkplaats
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 november 2018 12:30:37 schreef Francisco:
Er komt ook een hoofdschakelaar voor.
Ik heb deze gekocht:
https://www.bricomart.es/diferencial-2p-25a-30ma-solera.html

Wat een freeeeeeeesssselijke site.

Die zijn voor 25Ampere, weet je zeker dat je deze wilt hebben.
In woonhuizen kom je die doorgaans niet tegen, daar is 16Ampere de standaard.
In welk land woon je?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

En als dat als hoofdschakelaar wordt gebruikt is 25A weer te weinig.

Op 5 november 2018 14:04:39 schreef Toeternietoe:
[...]
Wat een freeeeeeeesssselijke site.

Die zijn voor 25Ampere, weet je zeker dat je deze wilt hebben.
In woonhuizen kom je die doorgaans niet tegen, daar is 16Ampere de standaard.
In welk land woon je?

Spanje

Componenten te koop uit gestopte electronica werkplaats
KGE

Golden Member

De hoofdschakelaar hoeft geen aardlekschakelfunctie te hebben, die zet je er al achter. Dus gewoon een flinke 2 of 4 polige schakelaar afhankelijk of je 1 of 3 fases binnenkrijgt.

Die site is inderdaad niet te bekijken, ik kan dat grote blok wat wil weten wat mijn geolocatie is niet wegkrijgen :-)

Op 5 november 2018 16:04:54 schreef KGE:
De hoofdschakelaar hoeft geen aardlekschakelfunctie te hebben, die zet je er al achter. Dus gewoon een flinke 2 of 4 polige schakelaar afhankelijk of je 1 of 3 fases binnenkrijgt.

Die site is inderdaad niet te bekijken, ik kan dat grote blok wat wil weten wat mijn geolocatie is niet wegkrijgen :-)

is een Spaanse site en ik woon in Spanje
is mogelijk niet te zien in nederland.
de automaten met aardlek waren minder dan 10 euro.

Componenten te koop uit gestopte electronica werkplaats

Op 5 november 2018 14:04:39 schreef Toeternietoe:
[...]
Wat een freeeeeeeesssselijke site.

Die zijn voor 25Ampere, weet je zeker dat je deze wilt hebben.
In woonhuizen kom je die doorgaans niet tegen, daar is 16Ampere de standaard.
In welk land woon je?

site werkt mogelijk niet goed in Nederland.
25 Amp gekozen want die waren minder dan 10 euro per stuk.
16 en 20 Amp waren veel duurder.

Componenten te koop uit gestopte electronica werkplaats
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 november 2018 16:29:55 schreef Francisco:
[...]

site werkt mogelijk niet goed in Nederland.
25 Amp gekozen want die waren minder dan 10 euro per stuk.
16 en 20 Amp waren veel duurder.

Ik ken de spaanse voorschriften niet, maar in NL, B, en D zijn de woonhuisinstallaties normaal ontworpen met 2,5 qmm draad en daarbijbehorende 16 Ampere beveiliging.
25 Ampere kom je alleen in zeer speciale gevallen tegen, en dan met dikker draad.
Ga dus eerst na of die 25 Amp wel kan en mag.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)