Temp sensor in rvs buisje

RVS is prima te solderen met Rovista-s, (tegenwoordig heet dit S-39 RVS).
Wel voldoende heet stoken, want een RVS buisje neemt nog al wat warmte op.
Je kunt beter geen dure punt op je soldeerbout nemen, het tast soms de beschermende laag op.
Het liefst soldeer ik het met een klein vlammetje.

KGE

Golden Member

Een temperatuursensor (of wat dan ook voor sensor) wil je meestal potentiaalvrij en galvanisch gescheiden van je meetobject hebben. Dus tweedraads naar de sensor en geisoleerd van het RVS buisje. Moet je uiteindelijk toch een kant van de sensor aan massa/gnd/min/nul leggen dan doe je dat zo dicht mogelijk bij de ingang van je meetcircuit.

Lambiek

Special Member

Op 6 november 2018 17:01:33 schreef Brainbox:
RVS is prima te solderen met Rovista-s, (tegenwoordig heet dit S-39 RVS).

Dan is het niet de beste kwaliteit RVS.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Wel uitkijken met solderen i.v.m de maximaal toelaatbare temperatuur van de sensor.

Arco

Special Member

Maar waarom wil je er een stuk koperdraad aan solderen dan

Buisje om de sensor wordt ook gebruikt om waterstand (aquarium) te meten.

Wel uitkijken met solderen i.v.m de maximaal toelaatbare temperatuur van de sensor.

Sensor komt er pas later in (MCP9800)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 6 november 2018 17:46:37 schreef Arco:
Buisje om de sensor wordt ook gebruikt om waterstand (aquarium) te meten.

Ga je daar de vervuiling van het water mee meten?, of anders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 6 november 2018 17:01:33 schreef Brainbox:
RVS is prima te solderen met Rovista-s, (tegenwoordig heet dit S-39 RVS).
Wel voldoende heet stoken, want een RVS buisje neemt nog al wat warmte op.
Je kunt beter geen dure punt op je soldeerbout nemen, het tast soms de beschermende laag op.
Het liefst soldeer ik het met een klein vlammetje.

Hier dezelfde ervaring, prima te solderen met de juiste spullen/techniek.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Zit er nog iets van waarheid in dat gebruiken van zilversoldeer?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 november 2018 16:53:49 schreef Lambiek:
RVS is er in verschillende soorten, je hebt RVS met nog een redelijke hoeveelheid ijzer erin, maar er is ook RVS met helemaal geen ijzer erin.

\Wait, what? Roestvaststaal zonder ijzer? Lijkt me sterk!

Als er geen ijzer in zit, is het een legering met een andere naam, geen "staal", dat is, voor zover ik weet, een legering van voornamelijk ijzer met andere metalen zoals chroom en nikkel, en vaak nog een goed bepaald gehalte koolstof.

Of een RVS soort ferromagnetisch is of niet ligt helemaal niet aan het ijzergehalte (of de afwezigheid ervan), maar aan de toegevoegde materialen en behandelingen daarna. RVS 306 is sterk ferromagnetisch, terwijl RVS 316 dat nauwelijks is. Vreemd genoeg is het juist de toevoeging van nikkel, wat als element wel ferromagnetisch is, wat boven een bepaalde gehalte de ferromagnetische eigenschappen sterk laat afnemen, omdat het iets met de kristalstructuur doet. Bij 17/4PH (een bijzonder sterke maar ook dure legering) is het sterk afhankelijk van de behandeling; zonder harding is de relatieve permeabiliteit ongeveer 4, na het harden ongeveer 200.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb in mijn arbeidzaam verleden wel rvs gesoldeerd, inderdaad met zilversdeer en borax als vloeimiddel. Na wat wennen ging het goed. Wel met een vlam en wat extra zuurstof.
Een elektrische bout geeft echt te weinig hitte.

Misschien gaat het ook goed met een ultrasone soldeerbout. Daar kan je zelfs metaal op glas solderen ! Helaas zijn die boutjes nogal prijzig.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dan is het niet de beste kwaliteit RVS.

Chirurgisch staal 316 is prima te solderen en zou ik geen slechte kwaliteit noemen.

Lambiek

Special Member

Op 6 november 2018 22:58:29 schreef SparkyGSX:
\Wait, what? Roestvaststaal zonder ijzer? Lijkt me sterk!

Goed laten we het dan een legering noemen.

Als er geen ijzer in zit, is het een legering met een andere naam, geen "staal", dat is, voor zover ik weet, een legering van voornamelijk ijzer met andere metalen zoals chroom en nikkel, en vaak nog een goed bepaald gehalte koolstof.

Er zijn eigenlijk drie types RVS:
Austenitisch rvs is rvs met een hoge mate van corrosiebestendigheid en wordt veel gebruikt voor keukenapparatuur, ovens, verwarmingselementen, schepen, enz. Het is een rvs soort die dus veel binnen wordt toegepast. Het bestaat uit chroom, nikkel, molybdeen, en titaan.

Ferritisch rvs heeft een lage corrosiebestendigheid en dus niet geschikt voor in een agressieve omgeving. Dit is dan ook een goedkopere soort rvs. De samenstelling van deze soort loopt erg uiteen, er zit minder chroom in en het is een soort met weinig koolstof. Het wordt ook toegepast voor huishoudelijke apparaten, en bijv. uitlaatsystemen.

Dan heb je nog martensitisch rvs, hier is het hoofdbestanddeel chroom. Het is een soort met een hoge hardheid en een hoge sterkte en is dan ook goed slijtvast. De hoofd toepassingen zijn messen, en apparatenbouw.

En geloof me, de ene is makkelijker te solderen dan de andere. En met een soldeerbout is het bijna niet te doen. Ik heb hier al gas en zuurstof voorbij zien komen, dat zal een heel ander verhaal zijn, je stookt het materiaal veel warmer op deze manier.

Dit vond ik nog over solderen van rvs.

Roestvast staal is niet moeilijker te solderen dan koolstofstaal. Chroom in roestvast staal levert de beschermende oxidehuid en deze laag hecht zich zeer goed aan de ondergrond. Het is belangrijk dat deze op de te solderen plaatsen grondig wordt verwijderd. Indien dat niet het geval is dan zal het basismetaal niet goed worden bevochtigd door het soldeermetaal. Het gevolg daarvan is dat er geen capillaire werking optreedt die het gesmolten soldeer a.h.w. naar binnen trekt. De vorming van chroomoxide wordt versneld als roestvast staal wordt verhit aan de lucht. Hoewel het oxide d.m.v. chemisch reinigen bij kamertemperatuur wordt verwijderd, zal er bij de hardsoldeertemperatuur weer snel een nieuw chroomoxidehuid worden gevormd die een nadelige invloed heeft op de bevochtiging van de ondergrond door het gesmolten soldeer. Dit kan worden opgelost d.m.v.:
• Chemisch reinigen van het oppervlak bij kamertemperatuur en vervolgens zeer snel verhitten tot de hardsoldeertemperatuur in een chemische inerte atmosfeer zoals argon.
• Het roestvast staal rechtstreeks verhitten tot de hardsoldeertemperatuur in een sterk reducerende atmosfeer zoals waterstof.
• Het oppervlak waar de verbinding moet komen, bedekken met een chemisch actieve flux die het oxide tijdens het verhitten tot de hardsoldeertemperatuur oplost.
• Verhitten onder vacuüm na reinigen, hetgeen tal van oxiden reduceert waaronder ook chroomoxide en dat de vorming van andere oxiden verhindert.
• Alleen ontvetten, als vervolgens de juiste flux of atmosfeer wordt gebruikt.
• Het kiezen van een hardsoldeer met een lagere smelttemperatuur om de oxidatiepotentiaal te verlagen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Misschien kun je er een tabje aan (laten) puntlassen. Dan kun je er een kabelschoentje op schuiven of een kabeloogje met een schroefje bevestigen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 7 november 2018 10:09:16 (19%)

Anoniem

Lambiek , RVS of RoestVastStaal bestaat zoals elke staalsoort altijd voor het grootste deel uit ijzer.
Toevoegingen aan het ijzer zijn bedoeld om de gewenste eigenschappen te bekomen. Koolstof doet de hardheid toenemen, Chroom en nikkel verbeteren de corrosiebestendigheid enz....

Misschien druk je je verkeerd uit als je schrijft dat martensiet
Als hoofdbestanddeel chroom bevat. Als hoofdbestanddeel van de toevoegingen zou correcter zijn.

Een gekend RVS zoals AISI 304, gewoonlijk RVS 18/8 of edelstaal genoemd, bestaat uit 18% Chroom, 8% nikkel, 1% koolstof en dus.... 73% ijzer.

Het al of niet ferromagnetisch zijn ligt aan de veranderde kristalstructuur van de legering, niet aan het vermeend ontbreken van ijzer. Deze kristalstructuur is niet enkel te danken aan de samenstelling, maar grotendeels aan de warmtebehandeling die het materiaal ondergaan heeft tijdens de productie.

De opmerking van SparkyGS is dus correct.

@Arco, Als ik goed lees wil je een koperdraad solderen op het RVS buisje en dit als sensor gebruiken voor de waterstand in een aquarium.
Ik vind dit een heel slecht idee.
Koudbloedige waterdieren zijn zeer gevoelig aan metaalionen in het water.
Zelfs in zeer lage concentraties kunnen deze nefast zijn voor lagere dieren en vissen. Bij zeewateraquaria moet je daar extra voor opletten. Koralen zijn daar bijzonder gevoelig voor.

RVS en in mindere mate lood zijn aanvaardbaar, maar zilverhoudend soldeer en koper in contact met het water zou wel eens meer schade kunnen toebrengen dan dat je er nut van hebt.
Als je een lange storingsgevoelige kabel gebruikt, neem dan bij voorkeur symmetrisch getwist Cat5 kabel of zo die je dan aan de elektronicazijde op de juiste manier aansluit en eventueel ontstoort of afgeschermde kabel waar het scherm tot net buiten het aquarium verwijderd is. onbeschermd aluminium, koper, zilver nooit toelaten binnen het aquariummilieu. Niet in het water, niet in de filter, niet onder de lichtkap.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

@grotedikken: Soldering komt binnen in afgesloten buisje (ook nog gevuld met epoxy), dus komt niet in contact met water.

@buckfast_beekeeper: Om 2 redenen...
- Ik heb dan geen electrode om de waterstand te meten.
- Ik haat alles met 1 wire... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 7 november 2018 10:13:19 schreef grotedikken:
Het al of niet ferromagnetisch zijn ligt aan de veranderde kristalstructuur van de legering, niet aan het vermeend ontbreken van ijzer. Deze kristalstructuur is niet enkel te danken aan de samenstelling, maar grotendeels aan de warmtebehandeling die het materiaal ondergaan heeft tijdens de productie.

Dat wist ik dus niet, maar nu wel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik wist wel dat RVS een 'lastig' materiaal is.

We hebben ooit frontplaten voor intercoms laten stralen voor een mooie matte afwerking. Toen die terugkwamen waren ze vreselijk krom (door de warmte)...
Moesten we de achterkant ook laten stralen om ze weer recht te laten trekken.
(natuurlijk ook niet slim van die straler om ze gewoon krom terug te sturen, lijkt me logisch dat zoiets niet de bedoeling is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

1-Wire is prima te doen. Zeker als je maar 1 device op de 'bus' hebt, is het appeltje-eitje.

Ik heb wel RVS ge-hard-soldeerd. Spulletjes die aan elkaar moesten bij de metaalwinkel (metaalwinkel.nl) op de balie gelegd en een flux en zilversoldeer gekregen waar dat eigenlijk prima mee gaat. Het vloeit niet zo makkelijk als 'gewoon' zilversoldeer. Maar het feitelijke kunstje zit in de flux, heb ik het idee.
Ander probleempje is dat een 'verfbrander' met gasbusjes het net aan (en dus eigenlijk gewoon niet...) heet genoeg krijgt om de boel te laten vloeien - klein werk, geen 'tocht'. In dit geval was het RVS aan RVS. Of je koper 'heel' blijft bij dergelijke temperaturen, kan ik je niet vertellen.

waarom niet gewoon een oogje aan je koper solderen en die met een schroef op het rvs schroeven? kan je zelf RVS schroeven voor gebruiken dan.
k vraag me ook altijd af hoe de verbinding koper/RVS gaan reageren

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 7 november 2018 13:54:53 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dit kan je verwachten bij RVS/koper.

Ik zal binnen enkele dagen/weken laten weten of de 1-wire overeind blijft. Ik ga deze sensoren gebruiken in mijn broedstoof om zo ook de elstein lampen te monitoren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Thevel

Golden Member

Het buisje omwikkelen met kopertape, daar kun je wel een draadje aan solderen.
Uiteraard kopertape met geleidende lijm gebruiken...

fatbeard

Honourable Member

Zoals anderen al hebben gemeld: RVS is goed (zei het niet zo makkelijk als koper) te solderen met de juiste middelen.
Het genoemde S39-RVS werkt uitstekend in combinatie met zowel loodhoudend als loodvrij soldeer, je hebt er alleen wel een ZWARE (120W of meer) soldeerbout voor nodig.
Duikel ergens een goedkope (wegwerp)bout met afdoende vermogen op voor dit soort toepassingen, temperatuurregeling is onnodig. Zelfs een ouderwets(ch)e gasbout werkt goed hiervoor...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.