220V Gloeibougie in het stopcontact

Dit topic is gesloten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kaars is een goed Vlaamse woord voor dingen die wij met een Frans woord bougie noemen.

Sta me toe dat anders te zien, mij lijkt die "kaars" een soort van hypercorrectie. In het dagelijkse leven denk ik niet dat veel Vlamingen over een "kaars" spreken (ikzelf zeker niet!), tenzij dan in Limburg. Limburg is nu eenmaal een cultuurregio op zich, netjes over de landsgrens geen. En ze spreken daar een heel fraaie vorm van Nederlands, aan beide kanten van die landsgrens.

Een Belg aanspreken op zijn eigen taal vind ik te ver gaan.

Dat is sympatiek bedoeld, en als dusdanig zeer gewaardeerd. Ik denk ook wel dat ik de onderliggende intentie aanvoel, en ook die is mooi. Helaas heeft een Belg geen eigen taal, zij/hij heeft er drie ...

Maar om terug te komen op de steen des aanstoots: "gloeibougie" is perfect Nederlands en wordt in het volledige Nederlandse taalgebied begrepen, en is de meest courante term in een zeer ruim deel van dat Nederlandse taalgebied. Ik ben dan zelf erg delicaat als het op taal aankomt (volgens sommigen al te delicaat ;) ) maar hier steekt iemand me de loef af!

Bedenk ook dat Nederlands niet 1 enkele taal is, maar minstens 2 à 3 afhankelijk van het geografische gebied waar het gebruikt wordt.

Ook deze reactie is vol verdienste, toch zou ik liever formuleren: "Het Nederlands is dan wel een enkele taal, het kent wel grote regionale verschillen; erg groot zelfs voor de kleine habitat voor een middelgrote Europese taal".

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 7 november 2018 20:30:55 (15%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Gloeibougies, ik noemde ze ook regelmatig gloeikaarsjes....
En dat als WestFriese zijnde...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

off topic;

De gloeibougie is zelfs ouder dan de bougie die vonkt. De allereerste Ottomoteren gebruikten een door een kaars of fakkel verhitte uitstulping in de cilinderkop om het mengsel te ontsteken door temperatuur en druk. Glührohrzündung heet zo een ding in het Duits. In het Frans werd dat uiteraard een bougie, en dat namen de Belgen over. Kan me inbeelden dat dit in NL een kaars werd. Maar pas later kwam de vonkende bougie of kaars (zündkerse) . En daarna kwam de diesel en kwam de gloeibougie terug, ditmaal om de motor in koude omstandigheden op gang te krijgen. Doe me er aan denke dat er voor (kleine) diesels ook gloeipapiertjes geweest zijn, die moest je in de cilinderkop opsluiten (in een afschroefbaar dekseltje) en deze ontbrandde uit zichzelf door de druk.

inbeelden.............
Het Franse woord voor kaars is bougie.

Wie had dat gedacht.. van een technische vraag over een gloeibougie naar een taaltopic......

@TS: is het gelukt???

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
GJ_

Moderator

Op 7 november 2018 22:48:30 schreef kris van damme:..De allereerste Ottomoteren gebruikten een door een kaars of fakkel verhitte uitstulping in de cilinderkop om het mengsel te ontsteken door temperatuur en druk...

Goed, nu gaan we echt of-topic, maar je beschrijving is niet van een ottomotor maar van een dieselmotor.

Volgens mij toch een Ottomotor. Er is namelijk GEEN compressieontsteking zoals bij een Dieselmotor, maar ontsteking door de hete bulb.
Toegegeven, deze motoren draaien vaak op een wat zwaardere brandstof dan een hedendaagse benzinemotor wat het verwarrend kan maken.

Gr.
PaulAGM

Op 8 november 2018 09:36:54 schreef peterzoetermeer:
inbeelden.............
Het Franse woord voor kaars is bougie.

juist .... en of we het nu patat of friet noemen we weten allemaal waar we het over hebben .

nu hoop ik niet dat ik een discussie aan slinger over patat ( wat natuurlijk de enigste juiste benaming is ) :p

Anoniem

Na dit verkwikkende de taalbad, waarbij ik GJ moet bedanken voor zijn positieve houding tov de Vlaamse taal, dat is nog eens modereren, :-) terug ontopic.
Akkoord dat sommige dialecten niet door iedereen goed begrepen worden, maar hier discuteren of bougie of kaars wel de juiste uitdrukking is vind ik forumvervuiling. ik denk dat iedereen in dit geval wel snapt wat er bedoeld wordt.

Ik meen dat Sullendust nu toch echt wacht op goed advies voor zijn
probleem.

Ik denk dat voor een simpele test van de gloeielektrode het wel volstaat om deze aan te sluiten via een luchterklem aan een afgeknipt
netsnoer als dit met de nodige voorzichtigheid gebeurt.
Gezien de elektrode zelf geisoleerd is, zou ik me mits in een droge omgeving, niet teveel zorgen maken om de aarding. Brandgevaar door de gloeiende elektrode vraagt meer de aandacht.

Als na die proef een echt ontwerp gemaakt wordt, moet er wel meer aandacht besteed worden aan de aansluiting.

Wees er ook op bedacht dat een pelletkachel toch een technisch hoogstandje is waarbij vrij complexe elektronica die niet zo maar even zelf te maken is door een leek zowel de gloeikaars als de geforceerde luchtaanvoer en eventuele rookgasafvoer, pellettoevoer en temperatuur en nog wat parameters regelt.
Het is niet voor niets dat een peleltkachel ongeveer drie maal zoveel kost als een gelijkwaardige simpele houtkachel.
In elk geval moet je een voorziening maken die de gloeikaars afschakelt na het ontsteken van de brandstof.
Een gewone schakelaar is tricky, als je hem vergeet dan zal de elektrode nadat de kachel op temperatuur gekomen is zijn warmte niet goed meer kwijtkunnen en maar een kort leven beschoren zijn.

Lambiek

Special Member

Ook wel lekker voor het milieu die hout en pallet kachels.

https://www.youtube.com/watch?v=BBZ6M2fAQow

Vanaf 3-min tot 3-min-50. Als heel België daar mee volstaat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Ja, maar eerst gaat de overheid de pelletkachel gaan promoten als milieuvriendelijk en duurzaam alternatief en nauwelijks enkele jaren later beweert men het tegendeel.
Zo'n kachel is toch een forse investering die je na enkele jaren niet zomaar kunt weggooien.

mel

Golden Member

Milieuvriendelijk? Aan het eind van de straat hebben ze ook zo.n ding.. Als je buiten durft te komen, slaat die lucht gelijk op je keel...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

En dan hebben we de uitstoot van fijnstof en de vele branden door pellet kachels nog niet eens genoemd.

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2018 12:10:31 schreef grotedikken:
Zo'n kachel is toch een forse investering die je na enkele jaren niet zomaar kunt weggooien.

Ja, dat snap ik wel. Maar echt gezond lijkt het mij niet.

Ja, maar eerst gaat de overheid de pelletkachel gaan promoten als milieuvriendelijk en duurzaam alternatief en nauwelijks enkele jaren later beweert men het tegendeel

Ja, maar is dat met veel dingen niet tegewoordig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 november 2018 08:47:49 schreef GJ_:
[...]Goed, nu gaan we echt of-topic, maar je beschrijving is niet van een ottomotor maar van een dieselmotor.

toch wel de hele eerste versie van de Ottomotor, wat we later de benzinemotor zijn gaan noemen. typisch kenmerk daarvan is dat het brandbare mengsel voor het betreden van de cilinder wordt aangemaakt, via een carburator bvb. (was in de tijd nog een vod in een buis).
Toen liep die nog op petroleum. Een Dieselmotor (die kwam pas later) injecteerd de brandstof onder hoge druk in de cilinder, omdat verdampen niet zomaar lukt.
De eerste Ottomoteren gebruikten een gloeikaars, net zoals de diesels (die laatste bij het voorverwarmen). grote verschil is dat bij de Ottomotor de gloeikaars heel de tijd warm moet blijven, bij de diesel is het enkel een hulp bij het starten, daarna gebeurt de ontbranding door de druk en de reeds heersende temperatuur.

einde off-topic

Anoniem

Maar toch zijn pelletkachels veel minder slecht dan houtkachels.

Houtkachels worden vooral als bijverwarming voor de gezelligheid gebruikt. De houtblokken verbranden dan langzaam bij lage temperaturen wat erg vervuilend is.
En velen hebben zo'n houtkachel uit besparingsdrift, al dan niet uit noodzaak. Sommigen gaan daar heel ver in en verbranden in plaats van de vrij dure propere houtblokken, zowat alles wat wil branden.
Recuperatiehout bij renovaties die destijds met erg nare producten behandeld werden zoals lindaan en arsenicum. Spaanplaat van kastjes, hout behandeld met creosoot zoals oude telfoonpalen, en zelfs plastic. Zelfs droge pampers vliegen er in.
Dat soort zaken heb je toch niet bij pellets. En eenmaal op bedrijfstemperatuur is de vebranding toch wel redelijk proper.

gloeikaarsen van pelletkachels verslijten ook vrij snel. Daarom zijn keramische types uitgebracht, die gaan veel langer mee. Vooral nodig bij modulerende ketels en waar warmwater wisselaar aan hangt.
Zijn te koop bij elke goede kachel handelaar.

Lambiek

Special Member

Op 9 november 2018 13:57:58 schreef grotedikken:
Maar toch zijn pelletkachels veel minder slecht dan houtkachels.

Dat ben ik helemaal met je eens, daar wordt helemaal van alles in gegooid, zoals je zelf ook al aanhaalt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

De blauwe rook van zo'n pelletbrander is alleen als hij nog niet op temperatuur is, en mogelijk kun je dat met een hulpbrandstof of een andere branderconstructie nog verbeteren. Er komt ook bij goede verbranding uiteindelijk waarschijnlijk wel meer fijnstof af dan van gas of lichte olie, dus dat is iets om op te letten. Geuroverlast zal hij nauwelijs geven als hij goed brandt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 november 2018 16:34:10 schreef Lambiek:
[...]
Dat ben ik helemaal met je eens, daar wordt helemaal van alles in gegooid, zoals je zelf ook al aanhaalt.

Het is allemaal te vies voor woonwijken. Als er 20 huizen heel ruim op 100m straat staan wordt het gewoon een gore bende en is er altijd wel iemand aan het opstarten, smoren, afval(hout/papier) branden of net te vochtig hout aan het gebruiken.

En als dat allemaal niet het geval is heb je nog steeds torenhoge fijnstofconcentraties.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als we dan toch goed en wel off-topic zitten: dat geroep over "fijn stof" wil ik heel erg relativeren. In het voorjaar was er een plotse piek in de metingen van dat "fijn stof" hier in BE, dat bleek een gevolg te zijn van het aansteken van de traditionele paasvuren in noord-oost Nederland en omgeving, gecombineerd met een weinig gebruikelijke wind uit het noord-oosten.

Die paasvuurtraditie is vermoedelijk pre-christelijk, en de mensheid heeft dat al die eeuwen overleefd, zonder totnogtoe aangetoonde problemen. Waar is er dan nu plots een probleem? En is al dat andere "fijn stof" dan misschien niet even onproblematisch?

Deze jongen heeft verdenkingen in de zin van "nodeloze paniekzaaierij". Natuurlijk zal het beter zijn als we minder rommel het zwerk inblazen met ons allen, kom aan zeg, stop met ademen, in het belang van het milieu!

En aangaande

Het is allemaal te vies voor woonwijken.

: woonwijken zijn sowieso milieu-onvriendelijk, we moeten met ons allen veel dichter op elkaar gaan wonen. Om efficienter te verwarmen en om meer open ruimte te behouden. Afschaffen, die woonwijken!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 9 november 2018 21:23:16 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 9 november 2018 14:25:53 schreef kombucha:
gloeikaarsen van pelletkachels verslijten ook vrij snel. Daarom zijn keramische types uitgebracht, die gaan veel langer mee.

ik heb een goedkope pelletkachel (allé, ja, 1200€ is goedkoop in de pelletwereld) en mijn kachel heeft er 23 000branduren op zitten sinds 6jaar nu.
originele gloeikaars nog steeds.
echter wel al de 3de branderkorf en 2de circulatieventilator.
gemiddelde levensduur zou een 8-10jaar zijn dus ik zit al goed op het einde. en het is merkbaar. hij start moeilijker (de vlam is aanwezig maar de kachel heeft het niet gedetecteerd), kan soms uren goed werken en ineens verstikt ze door een overvol korfje,... ik vermoed een falende rookgasafvoerventilator (niet op max toerental geraken, net zoals zijn circulatieventilator ineens deed).
als ik dan zie dat het de eerste gloeikaars is, lijkt die wel de kachel te overleven. en regelmatig wordt de kachel smorgens 2uur gestart en is het rond 10h warm genoeg om die af te zetten.
in de namiddag (15-16h) wordt die dan meestal weer gestart tot 20-21h

mijn pelletkachel kan een hele dag branden met 15kg hout. mijn hout inbouwhaard verstookt op 8uur makkelijk 6keer zoveel hout.
bij de pelletkachel is de schouwbuis 1meter verder aanraakveilig (diameter 80mm).
bij mijn inbouwhaard is de buis 10meter verder NIET aanraakveilig (diameter 230mm)
als je dan zou gaan uitrekenen hoeveel kilo CO2 er komt uit 1kilo hout, is een ordinaire kachel ENORM vervuilend en niet energiezuinig

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit topic is gesloten