Foto: Printplaat reparatie, wat is stuk?

Onze droger is stuk en inmiddels ligt de printplaat op de operatietafel.
Solderen kan ik wel, maar de kennis van elektronica is wat minder.
Kunnen jullie meekijken met de foto en zien wat stuk is?

Ik zie zelf 1 ontplofte weerstand
En nog 1 weerstand met een zwarte veeg.
Verder zie ik nog een vreemde zwarte veeg op een wit blok.

vervang het ic met de tekst lnk304pn maar, weerstand van 47 ohm naar 100ohm en je bent al een heel eind. de weerstand is wel een fusible weerstand, dus haal de juiste!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie geen weerstand van 47 Ohm, wel een spoeltje van 470uH.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

De 27 ohm safetyweerstand, de 470 uH (harsrandje) en de lnk vervangen.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
Arco

Special Member

Aan de zwarte brandvlek op het relais te zien, zijn er ook een of meer diodes ontploft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nee, dat vlekje komt uit de lnk doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De lnk304pn is duidelijk welke het is.
Welke is de 27ohm Safety weerstand en de 470uH?
Is het mogelijk een rondje eromheen te zetten?

Deze zijn waarschijnlijk hemelen:

Die safety weerstand verhogen houdt de LNK beter heel.
Heb zo ook mijn AEG weer aan de gang gekregen.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op donderdag 8 november 2018 21:52:32 (64%)

Top,

Ik ga de onderdelen opzoeken en solderen.
Als het gelukt is plaats ik weer ff een berichtje :-)

Wat is er bij D16 en D17 gebeurd, er zit een zwarte "vlek" op het relais ernaast.

Meep! Meep!

Waarschijnlijk heeft de LNK met een "pufje" het tijdelijke gezegend.

Bij mij zat er ook een klein gaatje in de LNK en was er wat gesmolten plastic weggesputterd.

Controleer sowieso wel even de diode met de multimeter.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op vrijdag 9 november 2018 17:05:52 (15%)

Het klassieke beeld van een defecte LNK 304....Een AEG en Whirlpool kwaal. Deze geeft zijn gebakken inhoud uitgekotst op het relais, normaal, zie niets anders! Standaard zaten hier 22 Ohm weerstanden in, verhoog deze zowizo naar 100 Ohm. Spoeltje 470 uH vervangen door iets zwaarder type, 1 A type.

Arco

Special Member

Ik gebruik altijd een unidirectionele TVS van 350v aan de ingang van een LNK, nooit problemen. (voorkomt te hoge in/uitschakelpieken, die nekken de boel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoop niet aan de ingang van de LNK,maar aan spoelzijde-massa hoop ik. Helpt wel, maar ook daarmee wel euvels gezien OA Etna combi oven voedingen gaan ook met deze methode stuk. Die klojo's hebben een TVS er ingezet, maar een stroombegrenzings weerstand van 1 Ohm gebruikt.Naar 47 ohm veranderd en nu zie je ze niet meer...

De reparatie uitgevoerd en hij werkt weer, volgend probleem...
De display werkt niet meer. Ook alle knopjes van deze printplaat geven geen licht.
Er zitten 2 printplaten in. Degene met display geeft niks aan. Maar als ik de stekker van de printplaat haal doet de droger niks meer. Met stekker erop wel.
Alleen geeft hij geen display.

Iemand een idee wat de oorzaak is?
Aan de printplaat is niks te zien.

Die smoorspoel is er voor de harmonischen van de LNK, daar hoef je niks aan te veranderen, dank zij deze spoel komt hij door de emissie tests.
De fuse weerstand kan je (enigzins) verhogen maar hou er rekening mee dat deze waarde is gekozen om een veilig fuse gedrag te hebben (Geen vuur en vlammen etc.)

Het is al jaren geleden dat ik aan dit project heb gewerkt, ik zal proberen of ik iets kan vinden in het papier werk wat dit kan verklaren.

P.s. er is een varistor geplaatst, deze LNK is dus niet door overspanning overleden.
Met een configuratie als dit zou je surges tot 2 kV moeten overleven, zo niet dan zou de varistor zijn gesneuvelt en niet de LNK.

[Bericht gewijzigd door walkura op dinsdag 20 november 2018 18:39:51 (20%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Display zit meestal op Service connector, niet op een verkeerde gedrukt?

Ik heb vandaag de schema's bekeken, op dat display zit eigenlijk niks bijzonders.
Een SPI poort en een MAX converter die leds aanstuurt, de verkeerde stekker zoals SMD stelt klinkt mij heel redelijk in de oren eerlijk gezegd.

De enigste andere optie zou de elko bij de ingang of de weerstanden in de SPI connectie zijn, maar dat zou een geval van de meest ongelukkige machine zijn.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Onze droger is stuk na een kortsluiting in de elektriciteitskast, ik heb de printplaat losgehaald.
Kunnen jullie zien wat er stuk is?
Of wat er stuk kan zijn?
Bedankt

Je LNK heeft een mooi gat in het midden, dus switcher controller, fuse resistor, het standaard pakket :)
(U4 & R76, als ik het zo goed zie, meet R76, is de weerstand oneindig, vervang hem met een goede fuse resistor, U4 heeft een gat, en dat is de reden waarom R76 onderbroken is)

[Bericht gewijzigd door walkura op dinsdag 3 augustus 2021 20:37:14 (46%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Dat hebben we nu nog nooit voor gehad, hahaha.
Ik kijk ook altijd de motorcondensators na. De gevallen waar ik herval bij had bleken zwakke motorcondensators te hebben. Er lijkt correlatie. Zekerheid heb ik niet maar zekerheid voor alles.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee, dat is echt de eerste keer :P
Waar ben ik in hemelsnaam mee bezig, helpen in het repareren van onze concurentie, het moet toch niet gekker worden.

@EricN,
Dat is op zich een heel erg interesante observatie, eerlijk gezegd moet ik hier even over nadenken.
Op zich heb ik gedurende tests met wasdrogers met start condensator bepaalde fenomenen geobserveerd, ik heb echter nooit een correlatie kunnen vast stellen tussen de linkswitch en de start condensator, dat neemt niet weg dat het natuurlijk mogelijk is.
Al met al, als wij B.V., een machine ontwikkelen dan zijn de prototypes voor onze tests vers van de productie, zogezegd er is dus geen slijtage van componenten etc.
Dus wij missen op zich de informatie wat er in een latere fase plaatsvind, natuurlijk krijgen wij soms PCB's terug van de klant echter met zeer beperkte informatie, als dat zelfs gegeven word.
Echt dit is iets waar ik eventjes een nachtje op moet slapen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

@walkura Interessante boel daar precies? Je zit in de ontwikkeling of in de eindtesting? Welk merk? Ik zag in Frankrijk bij de whirlpool fabriek ook andere merken in de R&D ruimte staan. Sssst.

Als je wat defecte condensators nodig hebt ter test in de machines dan zal ik een palletje klaar zetten.

Mijn idee was mogelijke piekstromen en tegen emk's door de niet draaiende motoren?

[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 3 augustus 2021 21:21:44 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@EricN,
ik werk in de ontwikkeling, in het EMC laboratorium.
Nou gaat dat natuurlijk vanaf het eerste prototype tot het eind product, maar daarna gaat het naar de productie afdeling en dan hoor je eigenlijk vrij weinig over hoe het functioneerd in het veld.
Soms krijgen we oudere projecten terug na fouten in het veld, maar vaak gaat dit vaak naar andere ingenieurs dan degene die aan de ontwikkeling hebben meegewerkt.

Wij ontwikkelen producten voor vrijwel alle grotere producenten in Europa (En daarbuiten maar dat gaat redelijk zelfstandig).
Op zich is het niet zo vreemd dat je andere merken ziet, electronica die wij ontwikkelen gaat in vele merken, stel wij ontwikkelen iets voor een klant, en hun brengen dit via een "Sub merk" op een regionale markt.
Het kan heel goed zijn dat dit met andere user interfaces of andere wijzigingen uitgebracht word, wij hebben daar geen controle over.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II