3 fase generator zero cross detectie

Ik ben op het moment bezig om zero cross detectors te maken om later mosfet's op het juiste moment te kunnen sturen. In de bijlage even een simulatie in LT-Spice van de generator en nu nog een diode brug voor gelijkrichting. In de simulatie is al te zien dat de zero cross detectie niet netjes op het nulpunt gebeurd. Dit heb ik ook gecontroleerd op een breadboard en een scope. Foto's zitten bijgevoegd. Nu mijn vraag hoe je dit beter kunt krijgen. Wat ik heb geprobeerd is er een low pass filter tussen te zetten wat het iets verbeterde, de waardes hiervan waren 100Ohm en 470nF.

Arco

Special Member

Als de signalen naar een microcontroller gaan, kun je daar in software simpel een offset toepassen om de exacte doorgang te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Bekijk dit eens, hier heb ik de nulpuntdetectie zo gedaan. De rest is niet belangrijk voor je.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/8

Dus alleen het voorste gedeelte bekijken tot aan de microcontroller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek: de TS heeft een signaal van 10V piek, dan is 1.4V verlies over een gelijkrichter en 1-2V over een LED echt niet acceptabel. Dat komt nog bij dat door spanning erg variabel is, in tegenstelling tot dat wat je uit je stopcontact krijgt. Het is ook iets met een nuldoorgang maar daar houdt elke vergelijking wel op.

@TS: je kunt beter vergelijken met het gemiddelde van de 3 fases, door die met 3 gelijke weerstanden in ster te verbinden; het sterpunt is dan je referentie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor de reacties. Het nadeel is dat je bij deze generator niet bij het ster punt kan, het is namelijk een motor generator. Ook wil ik geen puls maar echt een hoog of een laag signaal zoals in de simulatie. De uiteindelijke werkspanning zal ongeveer 14,4V zijn om een accu op te laden.

Op 9 november 2018 12:59:22 schreef Arco:
Als de signalen naar een microcontroller gaan, kun je daar in software simpel een offset toepassen om de exacte doorgang te krijgen...

Ze gaan niet naar een microcontroller. Ik wil het discreet oplossen.

Arco

Special Member

Kleine controller met 3 comparators is wel zo simpel en flexibel... ;)

Maar met losse comparators kan het ool. Je moet alleen de 'N' als referentie nemen.
En een aparte voeding voor de comparators, dan ben je ook van die rare hikken in de sinus af...
Ik zou wel een comparator met rail-to-rail inputs nemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 november 2018 14:34:41 schreef Arco:
Kleine controller met 3 comparators is wel zo simpel en flexibel... ;)

Maar met losse comparators kan het ool. Je moet alleen de 'N' als referentie nemen.
En een aparte voeding voor de comparators, dan ben je ook van die rare hikken in de sinus af...
Ik zou wel een comparator met rail-to-rail inputs nemen...

Ik kan dus niet de 'N' als referentie nemen, deze zit weggewerkt in de generator. Er zit al een aparte voeding aan de comparators.

benleentje

Golden Member

Je kan toch zelf een Nulpunt maken door drie condensatoren/ weerstanden in ster te zetten en die aan te sluiten op de fasen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat zeg ik, maar de TS leest blijkbaar niet zo goed: met 3 weerstanden in ster heb je het sterpunt nagemaakt. Dat is de referentie voor je comparators.

De nuldoorgang die je probeert te meten is 0V over één van de wikkelingen, wat je nu doet is meten ten opzichte van je eigen ground, en die ligt 1 diode drop boven de spanning op de laagste fase; daar is immers de diode in geleiding. Nogal logisch dat de nuldoorgang dan niet klopt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 9 november 2018 16:08:18 schreef benleentje:
Je kan toch zelf een Nulpunt maken door drie condensatoren/ weerstanden in ster te zetten en die aan te sluiten op de fasen

Super bedankt! dit heb ik gedaan nu gedaan zie laatste post met simulatie voorbeelden.

Op 9 november 2018 17:12:39 schreef SparkyGSX:
Dat zeg ik, maar de TS leest blijkbaar niet zo goed: met 3 weerstanden in ster heb je het sterpunt nagemaakt. Dat is de referentie voor je comparators.

De nuldoorgang die je probeert te meten is 0V over één van de wikkelingen, wat je nu doet is meten ten opzichte van je eigen ground, en die ligt 1 diode drop boven de spanning op de laagste fase; daar is immers de diode in geleiding. Nogal logisch dat de nuldoorgang dan niet klopt.

Mijn excuses SparkyGSX, ik had er inderdaad overheen gelezen. Ik heb wat zitten spelen met waarden en weerstanden of condensatoren. Het blijkt dat een combi het beste werkt. Bijlage de simulatie.

Die condensators zijn niet nodig, en geven je een frequentie afhankelijke verschuiving, dus dat zou ik niet doen. Die 10k weerstand bij de comparator moet wel weg, daarmee trek je alles scheef. Je kunt een paar weerstanden over de diodes van de gelijkrichter zetten om de fases een gedefinieerde spanning te geven wanneer de spanning zo laag is dat de diodes uit geleiding zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken