Opgerookte onderdelen op print vervangen

Hallo allemaal,
Ik zou graag gebruik willen maken van jullie kennis.
Op de foto zie je een printplaat die ik per ongeluk heb gesloopt doordat de + en de - pool per ongeluk omgedraaid waren. Op de print plaat zijn twee componenten verbrand en die zou ik graag willen vervangen.
Wie van jullie kan mij vertellen wat voor componenten het zijn die verbrand zijn.
Het gaat trouwens om een endoscoop camera die ik heel graag weer werkend wil krijgen.
Bij voorbaat dank.

Gr, Rob

benleentje

Golden Member

Kan je een scherpere foto maken en iets meer inzoomen.

Ik zie 3 verbrande componenten. Die onderste grote zie er ook niet helemaal fris meer uit. Maar dat kan ik op deze foto niet goed zien

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik hoop dat je het hier wat beter kan zien

Duidelijk is dat C56 en Q2 kapot zijn. Of er meer schade is kun je zo niet beoordelen.

C56 is wel wat voor te gokken, iets van 47uF - 100uF.. komt niet zo nauw.

Q2 is wat lastiger, want de opdruk is (in elk geval op de foto) onleesbaar. Wel kun je zien dat z'n tab (pin 2) samen komt met de uitgang van U2, en met de opdruk (AL33P) is die te herleiden tot een low-dropout lineaire 3v3 regelaar.

Mijn eerste gok is een PFET, zo met die weerstand als pull-up.

Hoe zit het met de voeding van dat ding? Kan dat zowel via USB als een externe voeding? En zo ja, werd hij gevoed over USB of met een externe voeding toen hij stuk ging?

If you want to succeed, double your failure rate.

Hij is inderdaad te voeden via usb of een externe voeding 3,7 volt.
Op het moment dat die stuk ging werd die gevoed door een externe voeding.
3,7v lipo accu

Kun je dat stuk van het circuit beter laten zien?

Ik had net een edit gedaan dat ik denk dat Q2 een PFET is. Je zou het kunnen gokken..

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb er voor het gemak een + en een - aangegeven

Dit is de scherpste foto die is gelukt

Is er nog een andere mogelijke spanningsbron behalve USB en extern?

U4, U5 en Q7 kunnen ook nog best eens een tik hebben gehad, maar ik zou zelf eerst eens C56 eraf solderen en Q2 vervangen door een beetje fatsoenlijke PFET, en dan kijken of er nog leven in zit.

If you want to succeed, double your failure rate.

Super bedankt voor de moeite!!
Ik durf het bijna niet te vragen.
Maar heb je misschien advies welke ik het best kan nemen?
Een link ofzo? :-D

Zo te zien is D5 ook niet helemaal fris meer (hoedje kwijt).

Gr.F_S

Kruimel

Golden Member

Geen idee, lastig te zien wat er voor specificaties aan zouden moeten zitten. Gegeven het ingangsspanningsbereik en de grootte van de stromen die in zo een ding aannemelijk zijn zou ik er een van de volgende kiezen: https://nl.farnell.com/w/c/semiconductors-discretes/transistors/mosfet…

Er zou meer schade kunnen zijn, dus het blijft nogal een gok. Je kunt via Muxtronics makkelijk bestellen bij Farnell.

Thevel

Golden Member

Op 9 november 2018 21:24:23 schreef F_S:
Zo te zien is D5 ook niet helemaal fris meer (hoedje kwijt).
Gr.F_S

Volgens mij is D5 een LED.

Kun je de opdruk op die ene sot-23 tor nog met een goede loupe nog lezen? Die waar A...H op staat. Rara wat nog meer?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nee het is helaas op geen mogelijkheid meer te lezen.
Heb jij enig idee welke ik er op terug kan solderen

Ik zou voor hetzelfde gaan als wat Jochem en Kruimel al noemde. Waarschijnlijk een P-MOSFET.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Zou ook de elco's testen, die vinden het niet leuk als de plus en min wordt verwisseld. Veel succes

Als je een concretere aanbeveling wilt dan wat Kruimel al aan zoekresultaten gaf, dan kun je bijvoorbeeld deze nemen, die kan vrij veel stroom hebben, heeft een kleine RDSon en een lage Vgs treshold.

Als particulier kun je eenvoudig bestellen via muxtronics, alwaar je farnell ordernummer 2061419 invoert.

If you want to succeed, double your failure rate.

Bedankt allemaal dat jullie zo goed meedenken.
Die ga ik dan bestellen. Dan alleen die grotere zwarte. Ik denk dat die grotere zwarte zo’n oranje condensator is geweest? Klopt dat wat ik zeg? Ik kom niet veel wijs uit die site van farnell met zoeken daarnaar. Kan iemand mij daar mee helpen?

Ik zou gokken dat ie identiek is aan de andere gele condensatoren. Dan is ie tantaal en mogelijk 10uF. (Ik heb de 10uF van 1 van de andere vergelijkbare-maat tantaaltjes afgelezen... mogelijk zijn er verschillende exemplaren met verschillende waardes. Mijn ADHD brein had geen zin om er meer dan 1 te bekijken.).

Voor de spanning zou ik even "boerenverstand" gebruiken. Wat voor spannng valt er op die plek te verwachten? Of je pleurt er dezelfde spanning in die ook op die andere tantaaltjes staat van de zelfde maat.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 11 november 2018 19:20:19 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

107j is volgens mij 100uf als ik het goed heb

Altijd blijven nadenken en dingen die gezegd worden blijven sanity-checken! Je hebt gelijk. Mijn eerste reactie was: "Maar er stond toch 106?" maar daar kan ik geen bewijs voor vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het komt daar niet zo nauw, zeker niet als er een accu aan hangt en geen adapter. Je maakt in elk geval niks kapot als er oorspronkelijk misschien 10uF of 220uF heeft gezeten en jij er nu 100uF in zet.

Dus neem 100uF. Als er in de combinatie van die waarde met dat fysieke formaat een 10V exemplaar bestaat dan neem je die, en anders moet 6.3V ook kunnen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Die 6.3V daar ben ik het niet me eens. Volgens mij zit deze op de inkomende spanning. Daar staat dan 12V of zo. Of moet ie met 5V gevoed worden en ben ik dat ondertussen vergeten?Ah. Dat was ik inderdaad vergeten. Ik dacht vaag dat het over een IP cam achtig apparaat ging (die worden vaak met 12V gevoed).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 12 november 2018 14:06:15 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er komt een Li-accu aan, beschreef TS. Dat strookt ook met het feit dat de SOT23-5 vanaf de USB een 2YL6 is, hetgeen een laad-chippie blijkt te zijn. Dus meer dan 4.2V zal die niet doen. In verband met derating van de capaciteit bij gebruik tegen de nominale spanning raadde ik 10V aan, maar 6.3V zal ook wel volstaan.

If you want to succeed, double your failure rate.