Opgerookte onderdelen op print vervangen

Kruimel

Golden Member

Op 12 november 2018 14:50:16 schreef Jochem:
In verband met derating van de capaciteit bij gebruik tegen de nominale spanning raadde ik 10V aan, [...]

Is dat niet slechts een issue met keramische condensatoren? Volgens mij is het deraten van een Tantaal alleen nodig als je de (nu nauwelijks te krijgen) MnO2 chemie er in hebt.

edit met het risico van offtopicness: Interessant filmpje over dit onderwerp: James Lewis - They're JUST capacitors

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 12 november 2018 17:25:33 (18%)

"keramisch" die je moet deraten zijn ook alleen de Y5V. X7R zijn gewoon wel wat je verwacht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Y5V zijn verschrikkelijk (gebruik ik nooit meer eigenlijk), maar X5R heeft er ook weldegelijk last van. Zelfs X7R nog, maar absoluut niet in de mate van Y5V. Ergens in m'n achterhoofd hoop ik altijd 50% teveel spanning te hebben op de VDC die ik daar verwacht. Dat gevoel moet ik gebaseerd hebben op een grafiekje dat ik ooit in een datasheet zag, en ik verwacht dat ik het met die duimregel ruim genomen heb.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat het met tantaal ook achteruit gaat in capaciteit als de spanning het maximum nadert, maar daar durf ik m'n hand niet voor in het vuur te steken, dus Kruimel kan best eens gelijk hebben dat dat met de 'doorsnee chemie' zo'n vaart niet loopt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Is het nog gelukt, Rob1234?

If you want to succeed, double your failure rate.