lamp voor printer

Hallo,

Mijn naam is Chris en ben 38 jaar. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als mengmeester bij een betoncentrale. Nu heb ik een nieuwe bonnen printer gekregen. Deed tot aan het begin van deze week nog met een ouderwetse printer met kettingpapier. Als er dan een bon kwamen en ik was buiten aan het werk kon ik precies zien als er een bon was. Nu met de nieuwe HP printer kan ik dat niet meer. Nu ben ik bezig om iets te maken wanneer er een bon komt er een lamp gaat branden. Is er iemand die een goed idee heeft en zegt van dat kun je het beste zo doen of van zo werkt dat het beste. Ik had zelf iets gemaakt waarbij de aarde werd onderbroken. wanneer er dan een bon kwam word er een hefboompje aangedrukt en had de aarde weer contact en ging er een lampje branden. maar omdat papier niet zo heel zwaar is werkte dit niet perfect dus ben ik opzoek naar een andere oplossing.
Misschien is er iemand die een mooie oplossing weet.

Mvg
Chris

Je kunt, mits je het goed kunt inbouwen, een lichtsluisje gebruiken. Het papier schuift tussen een lampje en een lichtsensor, en verbreekt dit. Net als in sommige winkels als je binnenkomt, dingdong!

Je kunt een soort lichtsluisje maken wat onderbroken wordt door de bon, of juist met een reflectiesensor. Dat zijn vast wel ksnt en klare oplossingen voor te vinden. Het nadeel is dat je ze in een stoffige omgeving regelmatig even schoon moet maken.

Bijvoorbeeld bij conrad: Iduino ST1140 Lijnherkenningssensor, artikelnr 1485324

Een betoncentrale heeft vast wel een technische dienst, en met een beetje geluk hebben die nog wel iets dergelijks op een stoffige plank in het magazijn liggen.

De sensor die mbbneon noemt lijkt me ook zeker geschikt; zo'n reflectie sensor is veel eenvoudiger in te bouwen dan een lichtsluis, waarbij je zender en een ontvanger hebt, waar het papier tussendoor moet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Vrijwel iedere pinter heeft ergens een signaaampje dat gaat branden of knipperen als er iets wordt uitgedraaid. Daar kan je een fotocelletje opplakken. Geen last van stof of wat dan ook.
De lamp van @TS neemt dan tevens de functie van het LEDje over en waarschuwt nog eens voor het papier wordt uitgedraaid ook!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb zo'n fotocelletje kunnen vinden. 3 tot 5 volt. Zou ik voor de voeding een telefoonoplader kunnen gebruiken?

Wat voor soort printer is het?

Ik verwacht dat de printer in standby weinig verbruikt, en als ie print een wat hoger stroomverbruik heeft. Als dat verschil groot genoeg is (Ik verwacht het wel) dan kun je gewoon een master-slave stekkerdoos gebruiken.

Printer = master, lamp in een slave stopcontact.

Printer begint te printen -> verbruik triggert de slave -> lamp aan

Lastig, want niet iedere printer verbruikt evenveel energie. Een laser verbruikt ook met opwarmen.

Op 10 november 2018 09:39:27 schreef chris38:
Ik heb zo'n fotocelletje kunnen vinden. 3 tot 5 volt. Zou ik voor de voeding een telefoonoplader kunnen gebruiken?

Ja, of een USB hub tussen de PC en printer, en daar vanaf pakken.

Misschien heeft die printer ook nog een USB poort om te kunnen printen vanaf een memory stick, daar zou je ook 5V kunnen pakken, maar pas op; als je daar iets fout doet, zou je de printer kunnen beschadigen!

Wat voor lamp wil je gebruiken? Een goede heldere LED lijkt me genoeg, aangezien je vroeger het papier kon zien?

Er is natuurlijk ook een hele simpele oplossing: maak de lade waar het papier in komt zwart, en hang een spiegel boven de printer...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

het zal mee van de oudste ketting formulier printers zijn geweest, heb er in geen jaren nog 1 werkend gezien. de kettingformulieren zijn er miss al niet meer.

een erg licht schakelende microswitch met lange arm werkt ook.

iets als een lampje of piepertje parallel aan een solenoid in de printer zetten werkt ook. heb ook weleens een kopie teller zo gemaakt, van de pick up afgetakt.

of ldr op het status ledje plakken, dat gaat knipperen met ontvangen van een bestand om te printen, dat kun je ook zien als je de ldr een lamp laat schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 november 2018 11:19:33 schreef testman:
het zal mee van de oudste ketting formulier printers zijn geweest, heb er in geen jaren nog 1 werkend gezien. de kettingformulieren zijn er miss al niet meer.

Ik heb er recent nog ergens een gezien, ik meen bij een kleine garage ofzo

bprosman

Golden Member

heb er in geen jaren nog 1 werkend gezien. de kettingformulieren zijn er miss al niet meer.

Radio Rotor gebruikt ze nog steeds :-)
Vorige week nog een pakbon/factuur binnen gekregen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 10 november 2018 11:19:33 schreef testman:
het zal mee van de oudste ketting formulier printers zijn geweest, heb er in geen jaren nog 1 werkend gezien. de kettingformulieren zijn er miss al niet meer.

Dat kon je eens vies tegenvallen, er zijn nog massa's van die printers in bedrijf. En ze zijn ook nog gewoon nieuw te koop.

Schrik niet van de prijzen ...

https://www.centralpoint.nl/dot-matrix-printers/oki/ml5790eco-art-4421…

https://www.oki.com/us/printing/products/dot-matrix-printers/index.htm…

bij de makro en staples stonden ze 10+ jaar terug ook nog bij elke kassa, nu zijn ze al 3-5 laserprinters verder.

matrix is goedkoper in gebruik als laser, zeker bij hoogvolume scheelt dat wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

prijs per copy hangt ook van het merk af wat je betaald, heb hier een Brother staan die doet heeel lang met een cardridge, en die zijn ook niet zo duur.
Mijn brother geeft een grote blauwe lamp / drukknop die gaat knipperen zodra er data binnen komt vlak voor ie gaat printen, daar zou je misschien een oogje op kunnen plaatsen die een andere lamp laat branden.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zaterdag 10 november 2018 13:26:42 (41%)

zit sinds 2009 in de PV.
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

De printer die ik heb gekregen is een HP laser-jet.
Er zit wel een usb aansluiting op.
Er zit een schermpje op die aangaat als er een bon komt.
Ik ga het eerst met zo'n oogje proberen of dat werkt.
Het is een oogje voor 5v.
Kan ik voor de voeding een telefoonlader gebruiken of kan ik dat beter anders doen?

Arco

Special Member

Het hangt ook van het systeem af.
Bij een Windows based systeem is de printstatus vrij simpel op te vragen, bij een embedded systeem niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een 5V telefoonlader is prima, op die manier maak je geen elektrische verbinding met de printer, en kun je dus ook niet de elektronica van de printer stuk maken met een foutje.

Voeding, sensor, weerstand, LEDje; meer heb je niet nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

LED-je, of het schermpje, zit al in de printer. Je hoeft alleen dat 'oogje' op de juiste plaats te tapen, plus eventuele benodigde elektronica en een relais daarop aan te sluiten. Als dat relais stevig genoeg is, kun je er desnoods een vuurtoren of een sirene mee aansturen :+
Behalve een stukje tape om de fotocel vat te zetten, hoef je niets aan die printer zelf te knoeien en behoud van de garantie!

Welk type HP is het? Mijn ultra simpele Laserjet 1018 heeft een LED-je dat bij het voorbereiden van de afdruk oranje gaat knipperen. Dat lijk mij een uitstekend uitgangspunt.
Als je de afdruk(en) ophaalt wel even resetten!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 10 november 2018 18:30:55 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

De vraag in deze is..

Waarom is de matrix printer vervangen??

De enige geigende redenen voor vervanging is:
Een defect
Te duur ivm kettingpapier
Parts obsolete
Te traag

Die dingen vreten een fractie van de energie van een laser en zijn veel betrouwbaarder..

Zeker in een stoffige omgeving als een betoncentrale geef ok de levensduur van een laser geen 3 jaar..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evelo

Golden Member

Op 10 november 2018 11:19:33 schreef testman:
het zal mee van de oudste ketting formulier printers zijn geweest, heb er in geen jaren nog 1 werkend gezien. de kettingformulieren zijn er miss al niet meer.

een erg licht schakelende microswitch met lange arm werkt ook.

iets als een lampje of piepertje parallel aan een solenoid in de printer zetten werkt ook. heb ook weleens een kopie teller zo gemaakt, van de pick up afgetakt.

of ldr op het status ledje plakken, dat gaat knipperen met ontvangen van een bestand om te printen, dat kun je ook zien als je de ldr een lamp laat schakelen.

Je wil niet weten hoeveel er bvb van deze nog in het veld staan:

https://www.epson.be/products/sd/pos-printer/epson-tm-u295-series

Ook zie ik nog regelmatig matrixprinters die dienst doen als alibi-printer. Bij ieder afgevuld gewicht wordt er een lijntje geprint.

Welke weerstand of relais zou ik eventueel nodig zijn?

@Chris :
Wellicht is er iemand hier die je wil helpen, welke omgeving zit je ?
( ik heb een vermoeden :-) )