24VDC relais aansturen met npn transistor

hallo allemaal,

ik wil met een transistor een 24VDC relais aansturen. Volgens dit circuit (zie bijlage),

Nu is mijn Vin spanning 5VDC(Arduino),
RB= 3,9K
Ik gebruik hiervoor de SD1207 transistor.
De weerstand (R) heb ik er niet tussen gezet. Is deze PullDown? weerstand noodzakelijk? En welke zal weerstand zal deze dan moeten zijn?

Wat is nu mijn probleem? Wanneer ik de 24VDC inschakel gaat het relais gelijk aan?
Wat doe ik fout?

Alvast Bedankt

MVG

vergeten

Golden Member

Op 10 november 2018 16:04:35 schreef Brian1989:
hallo allemaal,
Wanneer ik de 24VDC inschakel gaat het relais gelijk aan?

Ik neem aan dat je er dan nog geen ingangssignaal op hebt gezet als hij meteen aangaat bij inschakelen van de voedingsspanning.

Zit er een lange draad aan de basis?

Welk relais heb je gebruikt?

Zet eerst die weerstand R er maar in, probeer 47kΩ.
als het relais dan nog meteen aantrekt is je transistor stuk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Heb je de transistor goed aangesloten?
De basis zit niet in het midden.

Lambiek

Special Member

Op 10 november 2018 16:04:35 schreef Brian1989:
Ik gebruik hiervoor de SD1207 transistor.

Dat gaat ook prima met een BC547 of een BC517.

De weerstand (R) heb ik er niet tussen gezet. Is deze PullDown?

Dat is inderdaad een pull-down weerstand.

weerstand noodzakelijk? En welke zal weerstand zal deze dan moeten zijn?

De weerstand zorgt ervoor dat de basis niet kan zweven, dus als de Arduino er niet aanhangt kan de transistor zomaar inschakelen.

Wanneer ik de 24VDC inschakel gaat het relais gelijk aan?

Eerst de pull-down er tussen zetten.

Wat doe ik fout?

Daar valt moeilijk iets over te zeggen van deze afstand. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Klopt dit had ik inderdaad gezien, ga nog even proberen met de weerstand ertussen

Thevel

Golden Member

Op 10 november 2018 17:10:08 schreef Lambiek:
[...]
Dat gaat ook prima met een BC547 of een BC517.

Een 2SD1207 kan veel meer stroom hebben, als de ts een klein relais gebruikt is het geen probleem.

Een bipolaire transistor doet in princiepe aan stroomversterking. Dus geen stroom in (basis), geen stroom uit (collector).

Bij een bipolaire transistor is zo'n pulldown minder noodzakelijk dan bij een mosfet. Het zou gewoon moeten werken zonder die pulldown weerstand.

een belangrijke vraag die ik nog niet hierboven gesteld zie worden is: "Wat voor relais gebruik je?". Als dat relais te veel stroom trekt voor deze tor, dan is het 1x aan en dan kapot. Kapot kan zijn: "altijd aan".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 10 november 2018 17:22:44 schreef rew:
Een bipolaire transistor doet in princiepe aan stroomversterking.

En een fet niet dan.

Bij een bipolaire transistor is zo'n pulldown minder noodzakelijk dan bij een mosfet.

We weten de situatie niet, er kan wel een paar meter draad aan de basis zitten.

een belangrijke vraag die ik nog niet hierboven gesteld zie worden is: "Wat voor relais gebruik je?".

Dat was inderdaad nog niet gevraagd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is nu nog een test opstelling, dus paar centimeter haha.
Het is gewoon een 24V print relais 8A 230V

Arco

Special Member

Bij standaard relais tot 20A is het spoelvermogen meestal max. 350mW. Bij 24v zit je dan op 16mA, bijna iedere transistor kan dit aan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

En je weet zeker dat alles goed is aangesloten?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik ga morgen alles nog is een keer na lopen, moet nu helaas weg, jullie horen van mij

Blusdiode wel over de spoel gezet?

vergeten

Golden Member

Op 10 november 2018 17:22:44 schreef rew:
een belangrijke vraag die ik nog niet hierboven gesteld zie worden is: "Wat voor relais gebruik je?".

Toch wel :)

Op 10 november 2018 16:35:24 schreef vergeten:
[...]

Welk relais heb je gebruikt?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

(bipolaire is stroomversterker)

Op 10 november 2018 17:31:17 schreef Lambiek:
En een fet niet dan.

Nee, een FET niet. Die stuur je aan met een spanning en geeft daarop een stroom door het DS pad. Bij een Fet heb je dus echt een zwevende ingang als je er niets aanhangt, waardoor er zomaar spontaan een Ids kan gaan lopen. Bij een bipolaire heb je dat niet. In een open ingang kan nooit stroom gaan lopen, tenzij er een antenne aan zit. Extra voordeel is de 0.7V drempel, daar moet je dan ook nog overheen komen.

Wat hier aan de hand is denk ik, is dat er een zwakke pull-up in de Arduino micro zit (ik gok nu een beetje). Via die pullup wordt er een kleine stroom de tor ingestuurd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 10 november 2018 18:51:35 schreef flipflop:
Nee, een FET niet. Die stuur je aan met een spanning en geeft daarop een stroom door het DS pad.

Ik had het over de versterking, en niet over spanning of stroom gestuurd.

En om een fet goed aan te sturen heb je trouwens ook stroom nodig, je zal toch je interne condensator zo snel mogelijk vol moeten krijgen. En weer leeg ook uiteraard.

Op 10 november 2018 18:33:57 schreef rwk:
Blusdiode wel over de spoel gezet?

Misschien wel verkeerd om.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
vergeten

Golden Member

Op 10 november 2018 19:28:55 schreef Lambiek:
[...]
Misschien wel verkeerd om.

Dan kan het relais niet aantrekken, en dat deed hij wel, dus zit de blusdiode goed. Of hij moet hem over de transistor hebben gezet en dan nog in geleiding.
Dat zijn dan 2 fouten en daar geloof ik niet in. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 10 november 2018 19:28:55 schreef Lambiek:
Ik had het over de versterking, en niet over spanning of stroom gestuurd.

En om een fet goed aan te sturen heb je trouwens ook stroom nodig, je zal toch je interne condensator zo snel mogelijk vol moeten krijgen...

Versterking is "wat er uit gaat" gedeeld door "wat er in gaat". Bij een bipolaire is dat stroom/stroom, en bij een Fet is dat stroom/spanning. Die manier van aansturing is dus 1-op-1 gekoppeld aan de versterking.
Die stroom bij een Fet waar jij op doelt is meer ene bij-effect, het is niet de factor die de Fet openstuurd. Dat is de spanning die dat opladen als gevolg heeft.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Bij een open basis van een transitor kan deze wel degelijk gaan geleiden. Door lekstomen via de CB overgang kan dat komen.

Die weerstand is dus noodzakelijk!

Ik zet altijd weerstanden over de BE overgang, al genoeg ellende van gezien als je het niet doet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Lambiek

Special Member

Op 10 november 2018 20:25:58 schreef flipflop:
Versterking is "wat er uit gaat" gedeeld door "wat er in gaat". Bij een bipolaire is dat stroom/stroom, en bij een Fet is dat stroom/spanning. Die manier van aansturing is dus 1-op-1 gekoppeld aan de versterking.
Die stroom bij een Fet waar jij op doelt is meer ene bij-effect, het is niet de factor die de Fet openstuurd. Dat is de spanning die dat opladen als gevolg heeft.

Ja, dat weet ik wel. Maar ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.

Rew doet net of een fet niet kan versterken, of ik moet hem verkeerd begrijpen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Alles op nieuwe aangesloten met de weerstand ertussen en het werkt perfect.

Bedankt allen!

Lambiek

Special Member

Dat is goed om te horen, wat zat er nu fout?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Denk dat de transistor ook kapot was, wellicht een keer verkeerd aangesloten. Heb er een nieuwe ingezet + pulldown weerstand

Anoniem

Op 10 november 2018 19:28:55 schreef Lambiek:
[...]
Ik had het over de versterking, en niet over spanning of stroom gestuurd.

Het principe van een fet is net dat er geen stroom vloeit in de gate. zelfs geen lekstroom die naam waardig. MOSFETs werden in den beginne zelfs IG-FETs genoemd, Insulated gate. Hoe kun je dan van stroomversterking spreken.

En om een fet goed aan te sturen heb je trouwens ook stroom nodig, je zal toch je interne condensator zo snel mogelijk vol moeten krijgen. En weer leeg ook uiteraard.

Dat is een parasitair effect dat je bij elke versterker hebt bij erg steile pulsen of hoge frequenties en in het geval van een FET zal het idd ertoe leiden dat de ingangsstroom niet als verwacht, nul is.
Maar om dat nu een versterkingsfactor te noemen? Dan zou je een versterkingsfactor hebben die oneindig is bij dc en lineair afneemt met de frequentie. Zo'n parameter is mij uit geen enkele datasheet van FETs bekend.
Bij zeer snelle schakelingen is de gatecapaciteit iets om rekening mee te houden, maar in deze dc toepassing alvast niet relevant.