HDMI poort versterker solderen/repareren?

Nadat er onbedoeld na het verschuiven van mijn versterker fysieke spanning'trekkracht' op de HDMI kabel en uitgang van mijn versterker is komen te staan, werkt deze poort niet meer.

Alle andere HDMI poorten, de ingangen, alsook de andere HDMI uitgang werken nog perfect.

Ik heb echter de beschadigde HDMI uitgang nodig, aangezien enkel op deze poort de OSD getoond kan worden (nodig voor calibratie, niet alles kan via de telefoon applicatie).

Weet iemand of het mogelijk is om de HDMI poort is te herstellen?
Dit door eventueel te verwisselen met een onbeschadigde poort.
Wanneer dit mogelijk is, hoeveel zou zo een operatie kosten wanneer iemand hier de kennis/apparatuur voor in huis heeft?

Officiële onderdelen zijn niet te koop, de reparateur kan enkel het hele HDMI board vervangen a 400 euro :-(

Ik zou beginnen met een paar goede duidelijke foto's plaatsen.

Het kan een kwestie zijn van aanstippen met een soldeerbout omdat er pinnen los zitten. Maar het kan ook zijn dat de pads van de print zijn getrokken. Dan wordt een reparatie al wat ingewikkelder (patchdraadjes leggen) of haast onmogelijk (als het via binnenlagen loopt)

merk en type versterker?

HDMI is nogal gevoelig aan externe spanningen en ontladingen. als je geluk hebt zitten er protectiediodes op en zijn enkel die gesneuveld.

Als de interface chip zelf de geest gegeven heeft is de zaak veel moeilijker. Niet het vervangen van de chip op zich, maar daar kan een versleuteling opzitten voor de copyrights . en das dan ook een van de mogelijke redenen waarom de chip niet los verkrijgbaar is.

btw, verklaar eens hoe er fysiek spanning om de stekker kwam?

Op 11 november 2018 00:04:45 schreef timberleek:
Ik zou beginnen met een paar goede duidelijke foto's plaatsen.

Het kan een kwestie zijn van aanstippen met een soldeerbout omdat er pinnen los zitten. Maar het kan ook zijn dat de pads van de print zijn getrokken. Dan wordt een reparatie al wat ingewikkelder (patchdraadjes leggen) of haast onmogelijk (als het via binnenlagen loopt)

De versterker is bij de MediaMarkt om opgestuurd te worden voor een prijsopgave, anders had ik deze zelf geopend en foto's gemaakt.

Op 11 november 2018 00:08:52 schreef kris van damme:
merk en type versterker?

HDMI is nogal gevoelig aan externe spanningen en ontladingen. als je geluk hebt zitten er protectiediodes op en zijn enkel die gesneuveld.

Als de interface chip zelf de geest gegeven heeft is de zaak veel moeilijker. Niet het vervangen van de chip op zich, maar daar kan een versleuteling opzitten voor de copyrights . en das dan ook een van de mogelijke redenen waarom de chip niet los verkrijgbaar is.

btw, verklaar eens hoe er fysiek spanning om de stekker kwam?

Het betreft een Denon AVR X2400. Met fysiek spanning bedoelde ik fysieke trekkracht; bij een verhuizing dacht ik dat alle kabels losgehaald waren, toen ik de versterker uit het meubel tilde zat ik in een positie met bijna gestrekte armen waardoor de versterker van 10KG extra zwaar was; om hem niet te laten vallen pakte ik hem stevig vast en begon ik de beweging om deze uit het meubel te tillen nadat ik met een ruk erachter kwam dat er toch nog een kabel in de versterk stak. De versterker is niet gevallen, maar erna aansluiten leerde mij dat er uit de poort geen beeld meer kwam, andere kabel geprobeerd, maar alleen de andere poort heeft uitvoer. Alle invoer poorten werken!

edit:
Hieronder een video waarin iemand de HDMI poort bij een PS4 volledig vervangt:

https://www.youtube.com/watch?v=piwGOaVPavU

ach.. ik had fysiek verkeerd begrepen

het gaat erom dat de stekker zelf losgekomen is of verwrongen. Vergeet mijn commentaar van hierboven. Het aanbrengen van een nieuwe HDMI connector op zich is geen groot probleem, als alle baantjes er nog zijn. Om daar zeker van te zijn best een duidelijke foto. gaat nu niet want toestel zit bij hersteldienst... Je gaat een keuze moeten maken :-)

Op 11 november 2018 01:01:16 schreef kris van damme:
ach.. ik had fysiek verkeerd begrepen

het gaat erom dat de stekker zelf losgekomen is of verwrongen. Vergeet mijn commentaar van hierboven. Het aanbrengen van een nieuwe HDMI connector op zich is geen groot probleem, als alle baantjes er nog zijn. Om daar zeker van te zijn best een duidelijke foto. gaat nu niet want toestel zit bij hersteldienst... Je gaat een keuze moeten maken :-)

Deze wordt morgen pas opgestuurd

Hoe hard heb je die poort nodig?

Mijn Denon heeft de OSD out ook op de composite video uitgang.

Als die van jouw dat ook heeft dan kun je die gebruiken om de instellingen te doen. Wel SD kwaliteit enz, maar ik neem niet aan dat je dagelijks settings aanpast.

Als je wel 2 HDMI uitgangen nodig hebt kun je op de wel werkende een splittertje aansluiten. Zolang je op alle apparatuur dezelfde resolutie hebt kan dat prima.

Alleen als je TV bv een 4K scherm is en je hebt een 1080p projector daarnaast die je native wilt aansturen dan werkt dat geintje niet.

Op 11 november 2018 14:59:46 schreef DJSmiley:
Hoe hard heb je die poort nodig?

Mijn Denon heeft de OSD out ook op de composite video uitgang.

Als die van jouw dat ook heeft dan kun je die gebruiken om de instellingen te doen. Wel SD kwaliteit enz, maar ik neem niet aan dat je dagelijks settings aanpast.

Als je wel 2 HDMI uitgangen nodig hebt kun je op de wel werkende een splittertje aansluiten. Zolang je op alle apparatuur dezelfde resolutie hebt kan dat prima.

Alleen als je TV bv een 4K scherm is en je hebt een 1080p projector daarnaast die je native wilt aansturen dan werkt dat geintje niet.

Super hard; vraag me niet waarom, maar op dit model is de 2e HDMI uitgang Zone2; wanneer je iets via die poort uitvoert dan mag je maximaal stereo geluid gebruiken; wel kan je zone 1 dan optisch instellen en vanaf het apparaat dat het geluid uitvoert met een toslink/spdif alsnog surround eruit krijgen, maar dan mis ik dus alle DTS-MA en Dolby True HD geluid tracks

Op 11 november 2018 23:28:03 schreef De Redder:
[...]

Super hard; vraag me niet waarom, maar op dit model is de 2e HDMI uitgang Zone2; wanneer je iets via die poort uitvoert dan mag je maximaal stereo geluid gebruiken; wel kan je zone 1 dan optisch instellen en vanaf het apparaat dat het geluid uitvoert met een toslink/spdif alsnog surround eruit krijgen, maar dan mis ik dus alle DTS-MA en Dolby True HD geluid tracks

edit:

De Mediamarkt heeft de versterker gratis omgewisseld voor een nieuwe!

Zooooow! en dat voor MM?? meestal word je het bos in gestuurd..