Een triac aansturen d.m.v. een thermokoppel

Edit: In het onderwerp bedoelde ik een thyristor, geen triac

Hallo,

Ik zou iets willen proberen, en ik ben op zoek naar advies van mensen die net als mij soms eens "outside the box" kunnen denken :-) Natuurlijk, als mijn vraag niet mogelijk is, dan is het niet mogelijk uiteraard!

Hier komt ze:

Ik zou willen met een thermokoppel een TIC106M Thyristor willen aansturen.
http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheets/newjerseysemiconductor/TIC1…

De Igate van de TIC106M bedraagt 200µA en ik vond ergens in een tabel op Google dat een thermokoppel toch enkele mA kan produceren:
https://i.stack.imgur.com/aMMaB.png

De bedoeling is dat ik de thyristor kan laten "firen" vanaf dat de thermokoppel een bepaalde temperatuur heeft. De thyristor moet slechts gewoon een LEDje kunnen laten inschakelen, dus geen grote last

Moest ik van niet beter weten dan zou ik het zo oplossen:

Zou iemand mij kunnen constructief advies geven hierover?

Bedankt!

mel

Golden Member

Ik denk dat je toch een meetversterker nodig zal hebben.
Je kan het gewoon proberen natuurlijk..
EEA afhankelijk welk type koppel, en de temperatuur..
En je moet ook boven de drempelspanning van de thyristor komen.

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 11 november 2018 10:59:29 (18%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Een enkel thermokoppel geeft te weinig spanning, maar met een peltier element moet het volgens mij wel gaan.

Als de spanning te laag zou blijken (uit de datasheet blijkt 1V nodig bij 200µA) kan iemand mij aan een versterker-circuitje helpen om zelf een meetomvormertje mee te maken?

Dus de bedoeling blijft: Bij een in te stellen drempelspanning van +/-100mV en rond de 1mA een thyristor zoals de TIC106M te laten triggeren?

Thx!

Lambiek

Special Member

En je led hoeft niet uit als de temperatuur zakt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 november 2018 11:20:07 schreef Lambiek:
En je led hoeft niet uit als de temperatuur zakt?

Neen, het dient als "bewaking", zodat ik weet dat de temperatuur boven een bepaalde treshold gekomen is. En als ik die wil resetten, dan zet ik wel een drukknopje in serie ergens in de LED-kring

Thx

Hier heb je een schema van een soldeerbout met ingebouwde temperatuurregeling, een strijkijzer volgens de Chinezen ;)

De opamp is een LM358.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Je kan een opamp nemen en het signaal uit je thermokoppel een X aantal maal versterken, dat zou moeten werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een thermocouple is helaas niet het makkelijkste ding om mee te meten.

Misschien kun je hier iets mee:

https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/10…

https://hackadaycom.files.wordpress.com/2015/04/ltc1049.jpg

De spanning tussen de 0 en vier volt kun je in een venstercomperator (met een LM339?) stoppen waarna je een oneshot (met een Ne555 bijvoorbeeld) laat volgen.

Ik zei al dat een thermokoppel niet heel makkelijk werkt.

Het simpelste is inderdaad het idee van Aart. Door thermocouples te stapelen kun je een hogere spanning krijgen. Een K koppel levert tussen de 6 en 50 mV. Je moet dus bijna 100 keer meer (afhankelijk van het temp verschil) hebben (voor 1 volt) dan 1 koppel kan leveren. Dan zet je er dus 100 in serie. Wat je dan krijgt heet een peltier element. Die kun je ook kant en klaar kopen. Scheelt de berg werk van 100 van die dingen in serie zetten met moeilijk soldeerbare draden.

En als je er zo veel in series hebt kun je er ook wel direct een led op laten branden. Heb je geen thyristor meer bij nodig. Evenmin een extra voeding.

https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-TEC1-12705-Thermoelectric…

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1mKOLeZuYBuNkSmRyq6AA3pXa7.jpg

Thevel

Golden Member

Je vermeld niet bij welke temperatuur je hem wil gebruiken.
Tot 200 graden zijn NTC's heel betaalbaar en daarmee kun je de Thyristor wel rechtstreeks aansturen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... mits je ook nogf zorgt voor iets dat de gatestroom kan leveren. In etgenstelling tot een termokoppel gaat een NTC nl. zelf geen energie produceren. En het lijkt me dat er toch maar beter wat meer electronica bijkomt, al was het maar om een hysteresis te vormen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 11 november 2018 12:07:38 (27%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Heeft Vcc nog een waarde?

Als het om een led gaat is een TIC106M misschien wat overdreven, en is bijvoorbeeld een BRX49 ook mogelijk.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 11 november 2018 12:36:21 schreef Hunter:
Heeft Vcc nog een waarde?

Als het om een led gaat is een TIC106M misschien wat overdreven, en is bijvoorbeeld een BRX49 ook mogelijk.

Vcc maakt weinig uit, mijn probleem zit hem in het triggeren van de thyristor. Ik zocht naar een thyristor waarvan de gate gevoelig genoeg is om rechtstreeks gestuurd kunnen worden door de thermokoppel. Voorlopig is het probleem met mijn schakeling wellicht dat Ugate te laag is terwijl Igate wel voldoende is

Grtz

Al eens een MCR100 of compatibele geprobeerd?

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Bij welke max temperatuur moet het eigenlijk gaan schakelen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 11 november 2018 13:19:40 schreef MGP:
Al eens een MCR100 of compatibele geprobeerd?

Interessante kandidaat, MGP. Als ik het goed lees uit de datasheet zal hij triggeren bij een gatespanning van > 0,62VDC en gatestroom > 40µA, correct?

Grtz W

Thevel

Golden Member

Op 11 november 2018 13:49:25 schreef Lambiek:
Bij welke max temperatuur moet het eigenlijk gaan schakelen?

Die vraag heb ik al eerder gesteld maar nog geen antwoord.

Op 11 november 2018 14:21:39 schreef MadMaxje:
Als ik het goed lees uit de datasheet zal hij triggeren bij een gatespanning van > 0,62VDC en gatestroom > 40µA, correct?

Ja maar eerst proberen, deze werden veel gebruikt in kerstversiering met lampjes en een trafo.

LDmicro user.

Op 11 november 2018 14:35:47 schreef Thevel:
[...]Die vraag heb ik al eerder gesteld maar nog geen antwoord.

De temperatuur is in te stellen. De éne keer die temperatuur en de andere keer een andere temperatuur. Het gaat hem gewoon over dat ik een component zoek wat slechts enkele millivolts nodig heeft om een secundaire kring te kunnen triggeren.Die secundaire kring moet geen zware vermogenkring zijn, het moet gewoon een LEDje kunnen latchen.

Thanks

Thevel

Golden Member

Op 11 november 2018 14:21:39 schreef MadMaxje:
[...]
Interessante kandidaat, MGP. Als ik het goed lees uit de datasheet zal hij triggeren bij een gatespanning van > 0,62VDC en gatestroom > 40µA, correct?Grtz W

Let wel dat de gatespanning sterk afhankelijk is van de omgevingstemperatuur.

Op 11 november 2018 11:33:27 schreef Ex-fietser:
Een thermocouple is helaas niet het makkelijkste ding om mee te meten.

Misschien kun je hier iets mee:

https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/10…

[afbeelding]

De spanning tussen de 0 en vier volt kun je in een venstercomperator (met een LM339?) stoppen waarna je een oneshot (met een Ne555 bijvoorbeeld) laat volgen.

Ik zei al dat een thermokoppel niet heel makkelijk werkt.

Het simpelste is inderdaad het idee van Aart. Door thermocouples te stapelen kun je een hogere spanning krijgen. Een K koppel levert tussen de 6 en 50 mV. Je moet dus bijna 100 keer meer (afhankelijk van het temp verschil) hebben (voor 1 volt) dan 1 koppel kan leveren. Dan zet je er dus 100 in serie. Wat je dan krijgt heet een peltier element. Die kun je ook kant en klaar kopen. Scheelt de berg werk van 100 van die dingen in serie zetten met moeilijk soldeerbare draden.

En als je er zo veel in series hebt kun je er ook wel direct een led op laten branden. Heb je geen thyristor meer bij nodig. Evenmin een extra voeding.

[...]

[afbeelding]

Ex-fietser, wat is die LT1025A precies?

Als men een thermokoppel thermostaat met een latch zoekt lijkt het mij eenvoudiger niet te beginnen bij de latch, maar bij een geschikte thermostaat. Dan kan men daar de thyristor, flipflop, relais of wat ook achter hangen of programmeren.