Slimme deurbel

Beste lezers,

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van knutselen met elektronica. En begonnen met het 'smart' maken van mijn woning.

Een van de eerste projecten die ik heb gestart is mijn deurbel slim maken conform de howto van Robbshop

Ik loop echter tegen het volgende aan:

Het indrukken van de deurbel is vaak niet lang genoeg om een signaal van de universal sensor te triggeren. Nu heb ik op verschillende forums gelezen dat een oplossing zou kunnen zijn om een condensator ertussen te plaatsten zodat de beldrukker zogenaamd langer wordt ingedrukt.

Er loopt nu +- 3v en wanneer de beldrukker wordt ingedrukt wordt de stroom onderbroken, dit wordt waargenomen door de binaire sensor en geeft een z-wave signaal door en mijn homey.

Aangezien ik een totale leek ben op dit gebied heb ik geen flauw idee wat voor soort condensator ik nodig zou hebben. wellicht kunnen jullie hierbij advies geven?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

* sorry, mag weg *

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 11 november 2018 12:10:04 (92%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

hierbij de link naar de howto klik ik heb het aangesloten conform schema 1.1

Op 11 november 2018 11:57:17 schreef voord099:

Er loopt nu +- 3v en wanneer de beldrukker wordt ingedrukt wordt de stroom onderbroken, dit wordt waargenomen door de binaire sensor en geeft een z-wave signaal door en mijn homey.

ik denk dat het eerder zo is:
er loopt geen 3V, maar die staat erover. bij indrukken gaat er stroom lopen(omdat het contact van de deurbel sluit en de drie volt dus "kortgesloten" wordt)

hoe groot die condensator moet zijn hangt af van de stroom die gevraagd wordt, maar ik zou beginnen met 1000µF. indien nog te kort, vergroten in waarde tot het goed is. Indien te lang, wat verkleinen tot het voldoende is. Als je de stroom zou kunnen meten?

Op 11 november 2018 18:01:03 schreef kris van damme:
[...]

ik denk dat het eerder zo is:
er loopt geen 3V, maar die staat erover. bij indrukken gaat er stroom lopen(omdat het contact van de deurbel sluit en de drie volt dus "kortgesloten" wordt)

hoe groot die condensator moet zijn hangt af van de stroom die gevraagd wordt, maar ik zou beginnen met 1000µF. indien nog te kort, vergroten in waarde tot het goed is. Indien te lang, wat verkleinen tot het voldoende is. Als je de stroom zou kunnen meten?

Ik meet met de multimeter 3v over de + en - van de deurbel drukker.
Welke stroom zou ik moeten meten? En die condensator zou tussen de + en - van de beldrukker moeten komen?

Zou dit een goede start zijn dan?

Op 11 november 2018 18:59:56 schreef voord099:
[...]

Welke stroom zou ik moeten meten?

de stroom die door de belknop gaat. als je een Amperemeterfunctie hebt zet je de meetpennen gewoon over het belcontact. De bel zal dan rinkelen en de meter duidt de stroom aan.

De condensatoren uit je link hebben de juiste spec's.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 11 november 2018 19:08:04 (25%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

We kunnen daar niet al te veel op zeggen, zonder het inwendige te kennen van die zwarte doos die je gekocht hebt.

De meesten hier prakken eerder een 555 en/of een arduino en/of een handvol torren aan elkaar, voor dit soort opgaven. Men kan ook moeilijk verwachten dat we alle duizend toverdoosjes kennen, van binnen en van buiten, die er op het www veil worden geboden.

Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je veel kwaads zou kunnen aanrichten met welke capaciteit dan ook, parallel over de drukknop. Of dat een goede insteek is, dat is een tweede.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@kris hierboven: "meetklemmen gewoon over het belcontact"?? Dat vind ik erg verwarrend geformuleerd. Er zijn nogal wat manieren om dat anders te interpreteren dan bedoeld, met alle gevolgen vandien. Met enig geluk blijft het bij een opgeblazen zekering.

Duidelijker lijkt mij: "als je een meter hebt voor stroomsterkte, bv. multimeter met amperefunctie, zet deze dan in serie met ..." &c

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

mama, ik zie het probleem niet, want de meter moet voor een keer niet in serie met iets, maar over de deurbelknop.

om het wat duidelijker te maken (in TS zijn termen)

de multimeter gaat in amperemeterstand over de deurbel drukker contacten. dezelfde contacten waar je nu 3V over meet.

Anoniem

Grote kans dat er wisselspanning op de deurbel staat. Als je dan met een gelijkspanningsbereik gaat meten zul je weinig spanning zien. Meestal is een bel 8 Volt wisselspanning of 6 Volt gelijkspanning.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik vrees dat we elkaar niet begrijpen, Kris.

Wat zou men bereiken met een amperemeter parallel aan een drukknop? Tenzij om vast te stellen welke stroom de drukknop misschien zou kunnen trekken? Dat lijkt me sowieso weinig relevante informatie.

En let wel: met een stroommeter parallel aan de drukknop gaat de aangesloten schakeling permanent een gesloten drukknop zien - is dat wel de bedoeling?

Gewoon is dat alles in geen geval!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 november 2018 19:38:30 schreef big_fat_mama:
Ik vrees dat we elkaar niet begrijpen, Kris.

Wat zou men bereiken met een amperemeter parallel aan een drukknop? Tenzij om vast te stellen welke stroom de drukknop misschien zou kunnen trekken? Dat lijkt me sowieso weinig relevante informatie.

Gewoon is dat alles in geen geval!

Juist ja. de stroom door de drukknop is DE relevante informatie om een idee te krijgen van welke elco waarde er parallel moet komen..
Als ik de stroom die normaal door een knop loopt wil weten ga ik de amperemeter niet even in serie zetten, maar gewoon over het contact. Wat is het verschil buiten het feit dat ik minder werk heb? hoop dat je het nu begrijpt :-).

Op 11 november 2018 19:38:30 schreef big_fat_mama:

En let wel: met een stroommeter parallel aan de drukknop gaat de aangesloten schakeling permanent een gesloten drukknop zien - is dat wel de bedoeling?

Het is een meting die enkele seconden duurt, die A-meter moet daar niet blijven hangen tot en met sint-juttemis

@Henkr : er staat DC 3V op de drukknop...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het is een meting die enkele seconden duurt

Ja, het is duidelijk waar je naartoe wilt. Maar of onze T/s nu zoveel wijzer gaat worden van de vele cijfertjes die jij secondenlang over de multimeter wilt laten dansen?

Weliswaar: met een analoge meter zou zo'n opstelling een zekere indicatie kunnen geven. Er is een tijd geweest dat ik een inschatting kon maken van de topwaarde van de zwaai, rekening houdend met de zwaaisnelheid... dan nog altijd maar met een marge van minstens 50%...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 november 2018 20:08:15 schreef big_fat_mama:
[...]

Ja, het is duidelijk waar je naartoe wilt. Maar of onze T/s nu zoveel wijzer gaat worden van de vele cijfertjes die jij secondenlang over de multimeter wilt laten dansen?

Waarom dansen? Ik verwacht een kleine, stabiele waarde, en zelfs al is het niet stabiel, het zal toch wel duidelijk worden of het 1, 10, 100mA gebied is. meer zal het niet zijn..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waarom dansen? Omdat ik alle kans zie dat er binnen het "apparaat" toch al stevig wordt afgedempt. Maar, jawel, inderdaad, zolang we niet meer weten over die mysterieuze zwarte doos, zolang blijft het allemaal koffiedik kijken.

Bovenal: zonder betere documentatie zal er voor T/S niet veel anders opzitten dan eens proberen met deze of gene of gindse C parallel over de drukknop, net zolang tot er iets bruikbaars gevonden is. Of dat dan bij 1 of bij 10 of bij 100 mA gebeurt, dat zal eenieder worst wezen. Ergens in die buurt zal het wel zijn, ja...

Maar als er dan toch een pakje van 10 elco's wordt aangeschaft, dan zou ik ze iets kleiner kiezen, misschien 220 uF of zo; alle 10 parallel geeft dan nog steeds 2200 uF, dat zou toch ruim moeten zijn, voor mijn natte vinger.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 november 2018 20:16:17 schreef big_fat_mama:
Waarom dansen? Omdat ik alle kans zie dat er binnen het "apparaat" toch al stevig wordt afgedempt. Maar, jawel, inderdaad, zolang we niet meer weten over die mysterieuze zwarte doos, zolang blijft het allemaal koffiedik kijken.

Bovenal: zonder betere documentatie zal er voor T/S niet veel anders opzitten dan eens proberen met deze of gene of gindse C parallel over de drukknop, net zolang tot er iets bruikbaars gevonden is. Of dat dan bij 1 of bij 10 of bij 100 mA gebeurt, dat zal eenieder worst wezen. Ergens in die buurt zal het wel zijn, ja...

Maar als er dan toch een pakje van 10 elco's wordt aangeschaft, dan zou ik ze iets kleiner kiezen, misschien 220 uF of zo; alle 10 parallel geeft dan nog steeds 2200 uF, dat zou toch ruim moeten zijn, voor mijn natte vinger.

Wat bedoel jij met de ‘mysterieuze’ zwarte box? En wat zou je er van willen weten?

Anoniem

Op 11 november 2018 19:48:00 schreef kris van damme:
[...]
@Henkr : er staat DC 3V op de drukknop...

Nee, TS meet 3V over de drukknop. Maar meet hij goed en is het gelijkspanning of wisselspanning? Er is nergens bevestigd dat het gelijkspanning is. TS heeft het over de + en de - van de drukknop. We weten allemaal dat een beldrukker geen + en - heeft. Tot nog toe gaan we er vanuit dat het gelijkspanning is.Volgens de website waar TS naar linkt zou de zwarte doos op 12 Volt gelijkspanning werken. Voor een deurbel op wisselspanning moet er een relais tussen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 11 november 2018 20:38:05 (14%)

Op 11 november 2018 20:31:35 schreef HenkR:
[...] Nee, TS meet 3V over de drukknop. Maar meet hij goed en is het gelijkspanning of wisselspanning? Er is nergens bevestigd dat het gelijkspanning is. TS heeft het over de + en de - van de drukknop. We weten allemaal dat een beldrukker geen + en - heeft. Tot nog toe gaan we er vanuit dat het gelijkspanning is.

Ik meet 3v Dc gelijkspanning.

Anoniem

Op 11 november 2018 20:39:03 schreef HenkR:
OK en wat voor bel heb je?

Vanuit de bel trafo komt 8v met een simpele bel drukker en ‘tring’ bel.

Anoniem

En je hebt een relais tussen de zwarte doos en de bel?
Als er in de beldrukker een lampje zit moet je die er eens uit halen. Mogelijk is het probleem dan opgelost.

Op 11 november 2018 20:44:52 schreef HenkR:
En je hebt een relais tussen de zwarte doos en de bel?
Als er in de beldrukker een lampje zit moet je die er eens uit halen. Mogelijk is het probleem dan opgelost.

Er zit geen lampje in de beldrukker. Voor de positie van het relais zie bijgevoegde tekening. De 3v Dc komt uit de blauwe sensor. Op het moment dat ik de bel indruk meet ik 0,0v

Anoniem

Dan helpt een condensator over de drukker denk ik niet. Als de drukker bediend wordt sluit hij de condensator kort. Als je de knop los laat zal de condensator vrij snel opladen.

Op 11 november 2018 20:44:52 schreef HenkR:
En je hebt een relais tussen de zwarte doos en de bel?
Als er in de beldrukker een lampje zit moet je die er eens uit halen. Mogelijk is het probleem dan opgelost.

Henk,

bekijk nu eerst eens het schema dat TS bovenaan linkt. drukknop krijgt DC van de "zwarte doos". de bel gaat via relais over een andere trafo.

vreemde dag . Iedereen gaat meteen in de strijd, zonder eens goed te lezen wat er beschreven wordt door TS, en dat op wapenstilstand..

Op 11 november 2018 21:18:18 schreef HenkR:
Dan helpt een condensator over de drukker denk ik niet. Als de drukker bediend wordt sluit hij de condensator kort. Als je de knop los laat zal de condensator vrij snel opladen.

de bedoeling van de condensator is het indrukken "schijnbaar" langer te maken. Daarom dat het werkt. de condensator houd de 0 volt langer aan dan dat je drukt (ik weet het wel, het blijft niet 0 maar stijgt exponentiëel naar 3V). Om te weten hoe groot die condensator dan wel moet zijn om de 0 lang genoeg aan te houden is een stroommeting nuttig. oefff.

Anoniem

Kris, de link uit het eerste bericht gaat naar een pagina met verschillende schema's met gelijkstroom en wisselstroom bellen. Ik stel wat vragen maar val niemand aan. Als je een rc kromme ziet van het opladen van een condensator gaat de eerste 95% erg snel hoor. Zoveel vertraging geeft dat niet.