Philips P2000T kenner gezocht

Ik heb vroeger ook een P2000T gehad. Daar had ik zelf de geheugenuitbreiding bij gefabriekt (van de standaard 16kb naar 39kb plus nog wat schakelbare banken) en de in dit topic beschreven 4-in-1 uitbreidingsmodule.
Een andere handige toevoeging, die in het P2000 magazine is verschenen, was een 'soft' reset. Die genereerde een NMI als ik me niet vergis, en die werd in de Basic interpreter afgevangen waardoor het lopende programma stopte. Als je de reset toets lang ingedrukt hield werd een echte harde reset uitgevoerd en was je dus alles kwijt.

Als ik me goed herinner was Zemon een assembler waardoor je direct machinetaal programma's kon schrijven.

Groeten, Ron.

Mij is het in eerste instantie te doen om de oorspronkelijke machines (zowel mijn T als mijn M) die op zolder stonden te verstoffen weer aan de praat te krijgen. Wanneer daar tzt leuke zaken uit die tijd aan toegevoegd kunnen worden (cpm, ucsd, spelletjes) is dat aardig. En wanneer daar op kleine schaal ook voor anderen interesse is, zou een gg handig zijn. Zeker met mensen (@cancom) die in die tijd actief zijn geweest. Een centrale database met spul, ervaringen en hints lijkt me zeer handig.

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

Voor Zemon heb ik een handleiding helaas alleen niet de ROMS

Zemon.zip

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 november 2019 12:53:37 schreef Rontronix:
Die genereerde een NMI als ik me niet vergis, en die werd in de Basic interpreter afgevangen waardoor het lopende programma stopte.

Een NMI-puls van gedefinieerde lengte veroorzaakt een sprong naar #66, en dat is dus in de monitor/bios. Welke module in slot1 zit doet er niet toe. Vooral handig in een assembler.

Op 15 november 2019 16:57:23 schreef bprosman:

Ik vermoed dat er geen kip (in leven) meer is die bezwaar kan hebben tegen het verspreiden van wat dan ook wat met de P2000 te maken heeft; dus U vraagt, wij draaien. Zie maar hoe je 't in eprom(s) krijgt...

Op 15 november 2019 13:07:56 schreef WijnandJan:
...die in die tijd actief zijn geweest. Een centrale database met spul, ervaringen en hints lijkt me zeer handig.

Hoezo "geweest"?

En mogelijk zou het homecomputermuseum in Helmond willen meewerken.
Hun bedoeling is juist om de geschiedenis te laten zien, inclusief die van "onze" P2000's. En sowieso hebben ze daar belangstelling voor die spullen, ervaringen, hints; want daar zijn wel enkele P2000's maar nauwelijks meer erbij dan de Basic.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan

OK, wie is geinteresseerd in een apparte discussie/gebruikersgroep/database voor de P2000? Bij meer dan 10 man zal ik het proberen op te zetten. Suggesties wat daarvoor te gebruiken? Ik host mijn eigen spul op een Ubuntu-server maar dat kan of mag ook in de cloud (ook ik heb niet het eeuwige leven).

Laat maar horen...!

Een slimme designer is een luie designer.

Op 13 november 2019 00:05:50 schreef henri62:
1: Ik zie net dat in het originele schema (field support manual) de CARSEL1/2 ook "omgedraaid" zijn en niet logisch.

O.a. hierdoor is me niet duidelijk of iemand hier wel door heeft dat er in de FSM net zo goed als in welk computerboek e.d. dan ook een fout kan staan. En meestal minstens 1.

Adresdecoder pen 6 = CARS1 = slot 1 pen 12B,
pen 7 = CARS2 = slot 1 pen 13A.

Dat staat op pagina's 47 en 65.

Jammer dan, de signalen zitten op pennen 13A=CARS1 en 12B=CARS2.

Een logische aansluiting van signalen op connectors bestaat niet voor wat betreft de uiteindelijke layout... Het kan best dat de FSM al gedrukt was; maar dan heeft iemand vergeten b.v. een addendum toe te voegen want ik heb nergens een vermelding over die te verwisselen pennen gezien. Tsja.

...

Had deze nog niet gezien: https://www.circuitsonline.net/forum/view/140023/last#highlight=p2000

Daar gebeurt al een tijd niks meer maar toch dit dan voor de gelukkige bezitter: de Miniware multifunctiekaart M2200 bevat 64kb geheugenuitbreiding, een floppycontroller, RS232 en RS422, Centronics en een RTC.
En verder RAMdisk in 2 uitvoeringen: 64kb of 256kb.

De 64kb "gewoon" geheugen behelst 16kb als aanvulling tot &HE000 en de rest=48kb in banken van 8kb van &HE000 t/m &HFFFF, te schakelen met poort &H94.

De 80-kolomskaart is te activeren met out 0,1; terug naar 40 met dus out 0,0. Niet de poke&H60B0,79 vergeten of terug met poke&H60B0,39. De status van de poort lezen met inp(112).

Op Retroforum.nl heb ik onder dezelfde naam een aantal cartridges/modules gezet die interessant kunnen zijn voor deze of gene zoals 2 Maintenance-packs. D.w.z. 't gaat om dumps van eprom-inhoud; de extensie is niet van belang, maar er maar BIN van als je wil.

Die files staan ook op: https://github.com/p2000t

Voor bprosman: bijlage voor 't geval dat je die nog niet hebt gevonden. Misschien heb je ook al de accu vervangen; dat lijkt me in ieder geval wel nodig.

...

Voor de zekerheid dan maar een email met die M2200.pdf

Have fun.

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan

Op 15 november 2019 16:57:23 schreef bprosman:

[bijlage]

Hoi,
Ik ben een van de auteurs van de Zemon Assembler/monitor. Ik ben alle spullen daarvan al jaren kwijt, dus ik ben superblij met jouw kopie van de handleiding! Heel erg bedankt!

Groetjes,

Frits