Externe Audio opnemen met laptop is slecht

Hoi ,

Ik wou even het volgende uitleggen. Ik wil men oude opnames die op md's staan gaan over zetten naar de laptop. Maar daar wringt nu het schoentje. Op de laptop zit er namelijk maar één ingang en die dient zowel voor in als uit put alles via de zelfde plug daar baal ik dus echt van. Ik zal het nog sterker maken er is géén aux ingang maar een mic ingang nog erger dus.

Wat wil zeggen is dat het wel lukt om een opname te maken maar dan moet ik enkele dingen gaan doorschakelen zoals " dit apparaat luistert naar " enz. Als ik dit doe dan hoor ik met enkele seconden vertraging op de luidspreker van de laptop het signaal dat ik opneem En dan mag het volume niet te ver open staan of het gaat fluiten , maar dat schijnt dan wel géén effect te hebben om de opname zelf. Maar als de volume knop bv op nul staat helemaal dicht dus dan stopt de opname ook. Echt handig is dit niet nee het is vervelend.

Maar het klinkt erg beroerd en ik ben er niet echt over te spreken op de manier hoe het moet gedaan worden te veel geknoei met vinkjes aan en uit enz.

Nu heb ik wel een klein beetje basis kennis wat laptops en pc's gaan gaat maar bv audio drivers enz daar ben ik niet echt goed in. Wat ik wel weet is dat ik vermoedelijk de oplossing moet gaan zoeken in een andere audio drivers.

De laptop waar het over gaat is een Acer swift 1 (als ik het goed heb ?) en het type is sf113-31 zie afbeelding hier onder. Want anders is het we lastig om te weten waar het juist om gaat.

Is er hier iemand die me kan helpen met dit probleem ? Alvast dank.

Hier staan de specifications van men laptop https://www.acer.com/ac/en/AE/content/model/NX.GPNEM.001

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNpN2oXXsOJxg_vo_CtxBbppmxNRNYbvHJmbtTgX3sRwVLWHGs9Q

Aan iedereen hartelijke dank om mee te denken , en eerlijk gezegd daar had ik nog niet echt aan zitten denken (kleine vloek haha geintje)

Ja dit heb ik wel liggen https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTzDvnxl4gRMCqvW_B1ewHFyHUkrBA1stf6cgBNy-OD_bIHLI6jsQ

Dus als ik dit wil dan kan ik dat wel zo meteen gaan gebruiken alleen even de software installeren en klaar. Maar met deze laptop is het een beetje een drama (nou onhandig)dat er geen cd rom in zit omdat het zo een kleine laptop is dan is daar geen extra plek meer voor. Das toch wel een van de nadelen van zulke laptop's het voordeel en das er maar één in die die klein en dus ook handig is maar dat weegt niet zo op tegen andere nadelen. Tis altijd wel iets he grr haha.

Maar ik zit eigenlijk te denken aan iets veel beters maar ook best wel erg duur en € 850 is dat dus wel aardig he. Maar dan is het wel een Hard Disk recorder van Tanscam DA 3000 zo ziet ie er dus uit. Omdat de afbeelding te groot is dan link ik maar.

Foto : Tanscam DA 3000.http://www.sound7.be/WebRoot/StoreLFR/Shops/62056072/5667/E293/5515/EF…

Er bestaat ook nog een draagbaar model en die kan het eigenlijk ook doen op de zelfde manier als hier boven alleen bij de laatste zitten er twee microfoon'tje op om gesprekken enz mee op te nemen. Die zal vast wel veel minder duur zijn.

Op de DA 3000 zitten er ook weel in en uit gangen op waar ik eigenlijk niet zo heel erg veel aan heb. Dus denk ik nog altijd wel van is dit wel ok om die te kopen ? Ik ben nogal een spaarder dat heb ik geleerd maar je geld oppotten is ook niet echt goed. Maar zo maar iets gaan kopen zonder er goed over na te denken doe ik ook niet snel.

Ik twijfel wel of ik de DA 3000 nu al dan niet ga kopen ? maar ergens is er toch wel iets van ja eigenlijk is er wel een verlangen naar ?

Nu nog de goeie keuze maken is het probleem ?

Allemaal bedankt soms heb je andere mensen wel eens nodig om te denken haha zo hoort het vrienden zijn er om te helpen. Tis al moeilijk genoeg met ons leven niet waar ?

wtt

Golden Member

Een zogenoemde 'externe geluidskaart' kan hier handig zijn. Dat is een compleet kastje wat via USB met de laptop te verbinden is. Op dit kastje zitten dan een hoop aansluitingen, waaronder LINE IN en OUT en... -en dat is interessant- vaak ook digitale IN en OUT middels toslink. Als je een MD deck hebt, zitten die toslinkjes daar vaak ook op, dus dan ben je rollin'!
Het mooie van die toslinkaansluitingen is dat het signaal geheel digitaal vanaf MD deck de laptop ingaat (via de USB verbinding).

Of je scoort op marktplaats een Sony HiMD, die hebben USB :)

TinusTech

Golden Member

Ik heb heel veel ervaring met geluidsopnamen en overzetten op digitale media.

- Gebruik nooit de microfooningang (vanwege de ingebouwde limiting en het beperkte frequentiebereik), altijd de line ingang. Omdat de meeste laptops e.e.a combineren of zelfs helemaal geen line ingang hebben zijn die dus onbruikbaar.
- Gebruik een desktop met bijna altijd een bruikbare geluids'kaart' (tegenwoordig altijd geïntegreerd op het moederbord).
- of gebruik een externe geluidskaart c.q. kastje met USB aansluiting op de laptop (zoals WTT al schreef). Behringer heeft al een analoog kastje voor € 20,-
- leer begrijpen hoe de aansluitingen, signaalniveaus, compressie/limiting en de software werkt en wat het doet. Als je begint en bepaalde instellingen fout doet, doe je veel werk voor niets en dat is zonde van de tijd en moeite.
- registreer in WAV formaat en comprimeer pas op het allerlaatst in MP3 of FLAC (en maak je vertrouwd met de verschillende parameters van geluidsopslag en compressie)

Met andere woorden: je krijgt er een hobby bij....

Ik sluit me volledig bij voorgaande reacties aan.
Nog een tip: MD heeft de zogenaamde "eerste digitale kopie beveiliging" (weet even de officiële term niet meer), wat inhoudt dat als de MD ooit al een digitale kopie van bv. cd is geweest een volgende digitale kopie niet mogelijk is. Analoog, zoals je nu probeert gaat dan wel.

Overigens gebruik ik wel een verzwakker om stereo line audio een telefoon of tablet in te krijgen via de microfooningang.
L en R samennemen met 10k, dan 100 ohm naar gnd, een 10 uF C'tje tegen DC en nog een weerstand naar gnd om de microfooningang wijs te maken dat er een microfoon is aangesloten. Verzwakking richting 35 dB.

Het is beperkt, maar de beperkingen zijn goed bekend (mijn software houd er rekening mee) en voor veel dingen is het goed bruikbaar. Niet al het audio hoeft hifi te zijn, zelfs niet bij metingen.

Koop een goede interface voor weinig uit het oudere tijdperk. Als je laptop firewire heeft is een Edirol Fa-66 een aanrader.

Anders een UA-25/101

Audacity installeren en gaan met de banaan.

Als je apparaat toslink uit heeft kun je die meteen naar de Edirol doorhangen. Geen extra a/d conversie gaande.