12V gloeilamp looplicht

Hallo allemaal,

heeft iemand ervaring met het bouwen / functie van een looplicht?

wat is mijn doel:

een op snelheid instelbaar 3 of 4 kanaals 12v looplicht voor gloeilampen.

wat moet deze kunnen? :

- werken op 12V gelijkspanning;
- 3 of 4 gloeilampen aansturen (12V, 21 Watt per lamp)
- looplicht in ritme / snelheid regelbaar

Vraag:

Hoe zou zo een schakeling er uit moeten zien?

of kan ik zelfs de looplicht schakeling gebruiken van deze site "schakelingen"?

ik kan geen pasklare "modules / schakelingen / bouwsetjes" vinden voor dit doeleind, eventueel weten jullie meer.

ALvast hartelijk dank voor de hulp!

Met vriendelijke groeten,

Patrick

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, dat schema is bruikbaar, als uitgangspunt.

Het vermeldt weliswaar 5V als voedingsspanning maar kan net zo goed werken op 12V.

Wel zijn de vermelde transistoren niet bestand tegen de forse stromen die de lampen gaan trekken; bovendien zal er meer stroomversterking nodig zijn. Ik zou aanraden om de BC547 te vervangen door forse darlingtons, misschien TIP142?

De getekende serieweerstanden zijn er om de stroom door de LEDs te beperken, bij gloeilampen zijn ze niet vereist. Maar misschien is het wel een goed idee om toch serieweerstanden toe te passen, kleiner dan weliswaar, kwestie van de inschakelstroom te beperken.

Ook kun je overwegen om parallel over iedere schakeltransistor een forse weerstand te plaatsen, zoadt er altijd een zekere stroom door de lampen vloeit; dit zal nog beter helpen bij het beperken van de inschakelstroom.

Als het mij te doen stond dan ging ik iets verder: ik gebruikte N-channel Fets en low-side switching, in de plaats van de getekende high-side switching. Maar misschien wil je een auto-achtige montge doen waarbij alle lampen aan een 'chassis" verbonden zijn, dan moet je wel high-side switchen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dat zijn nog eens vaktermen :)

ik ben wel bedreven in electronica, echter niet zo op componentniveau :P

is het aansturen van 3 a 4 relais die dan weer de lampen per stuk aansturen niet een oplossing om de stroom via de schakeling te beperken?

auto-achtig doeleind is het trefwoord inderdaad ;)

daarbij hebben alle lampen dezelfde "-" of ground.

is zoiets niet bruikbaar op 12v in/out?

https://www.luedeke-elektronic.de/4-Kanal-Lauflicht-max-100watt-230-V-…

ik vind het namelijk bij die nogwat onduidelijk over de uitgangsspanning etc,.

nogmaals bedankt ;)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat kitje gebruikt thyristors om de lampen te schakelen en is daarmee enkel geschikt voor wisselspanning. Dus: NEE.

Daarentegen: JA, je kunt zeer wel het schema van deze site nemen en dan in de plaats van LED+serieweerstand telkens een relais+blusdiode plaatsen; aan de secondaire kant van het relais kun je dan alle kanten uit.

Nog steeds misschien beter darlingtons gebruiken in de plaats van de BC547; dat kunnen dan bv. BC517 zijn.

Goedkope relais vind je volop in China, bv. op zgn. "shields" voor Arduino e.d.

Zelf probeer ik relais te vermijden, wegens beperkte levensduur en betrouwbaarheid; maar in de gegeven situatie kunnen ze een aanvaardbaar compromis zijn.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 12 november 2018 10:26:47 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fatbeard

Honourable Member

Relais kunnen, maar die hebben een beperkte levensduur: veelal rond de 100000 keer schakelen.
Met een looplicht zit je daar vrij snel aan: met een ritme van 250ms (4 lampen, één maal rond per seconde) ben je na een ruim jaar al toe aan het vervangen van relais...

Beter een solid state relais gebruiken, die bestaan ook voor gelijkspanning (ze zijn alleen behoorlijk duur).
Of de lampen voeden met wisselspanning en 'standaard' SSRs gebruiken, maar daarvan is onzeker of ze ook op 12V werken.

De beste oplossing is een opto-geïsoleerde powertrap (power FET aansturen met een optocoupler), dat lijkt mij ook meteen de goedkoopste oplossing.
Als ik later vandaag nog ff tijd heb zal ik wel een schemmatje in elkaar prutsen, maar wellicht dat anderen aan de hand van deze beschrijving dat ook kunn/willen doen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

dat klinkt allemaal al veelbelovend!

het liefste voor mij (gezien de componentkennis "solderen / schemas lezen lukt wel goed) zou het mooi zijn als iemand bereid is zo een assembly te maken waar ik dan 12v op kan aan sluiten en waar dan 3 a 4, 12v signalen uitkomen die per stuk een 12V 21W gloeilamp aan kunnen sturen (liefst zoals fatbread beschreef zonder relais gezien de langere levensduur).

3 á 4 signalen waarom:

ik wil er dan 3 gebruiken, en d elaatste open laten zodat er vóór begin van de herhaalcyclus een kleine pauze zit.

bedankt voor de vele reacties en hulp,

[Bericht gewijzigd door Patmaan op maandag 12 november 2018 11:11:47 (14%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als collega @fatbeard (sic!) een schemaatje wil uittekenen, mij best; zelf voel ik me daartoe niet geroepen. Liefst zag ik dat je zelf je schema tekent, uitgaande van wat hier in de "schakelingen" staat, en gewijzigd zoals aanbevolen; en dat we daar dan argumenten en suggesties bij geven totdat we allemaal akkoord zijn. Dat kan wel even duren, maar is heel leerzaam. Voor hapklare brokken moet je hier niet zijn, nmbm.

@fatbeard: opto-koppeling kan natuurlijk altijd, maar ik zie er hier geen meerwaarde in, de beide kanten gaan toch uit een en dezelfde 12V gevoed worden. Of zo begrijp ik de openingspost toch.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 12 november 2018 11:17:42 (19%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@big_fat_mama:

nee ik ben altijd in om wat bij te leren, dat vind ik ook leuk aan electronica, echter ben ik hierbij nog een beginner, en vandaar de vraag of iemand bereid is zoiets te maken (niet gratis natuurlijk).

het liefst zou ik me hier helemaal zelf in verdiepen (met natuurlijk hulp van hier) en dan iets in elkaar knutselen zodat ik helemaal begrijp hoe het werkt, echter zal dit natuurlijk vrij lang duren...

buckfast_beekeeper

Golden Member

De schakeling gebruiken samen met een S(olid)S(tate)R(elais) per uitgang. Hoeft er eigenlijk niks gewijzigd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

schakeling maken zoals op deze site?

en dan ipv. de leds, de solid state relais?

nog een vraag: wat is een goede bron voor dit soort componentjes in te kopen?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

schakeling maken zoals op deze site? en dan ipv. de leds, de solid state relais?

Jawel inderdaad precies. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, hoor!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Ik heb de schakeling van de site een beetje aangepast.
De lampen worden geschakeld met N-channel mosfet's.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zo zou ik het dus ook doen, alleen voelt het wat vreemd dat er zelfs geen serieweerstand zit tusen de 4017-uitgangen en de gates van de mosfets.

Voor de volledigheid: de voeding kan net zo goed 12V zijn, mits de mosfets die spanning afkunnen maar dat mag geen probleem zijn.

En ook, nogmaals: de SSR's kunnen dan misschien wel (kunnen die dingen eigenlijk wel gelijkstroom schakelen? Daar zit toch een triac in?) maar zijn eigenlijk nergens voor nodig - ze bieden galvanische scheiding maar die heb je niet nodig voorzover ik begrijp.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik zal eens alle onderdeeltjes bij elkaar gaan zoeken.

Er stata bij de schakeling: de snelheid kan geregeld worden met P1....

is dit een verdraaibaar poti?.....het zou namelijk mooi zijn dit met een klein schroevendraaiertje in te kunnen stellen hoe snel de frequentie is....

Thevel

Golden Member

Voor P1 kun je een potmeter nemen met een as zoiets bijvoorbeeld.

Je kunt ook een trimmer nemen welke je kunt instellen met een schroevendraaier deze bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 12 november 2018 12:56:38 (38%)

vergeten

Golden Member

Op 12 november 2018 10:25:31 schreef big_fat_mama:
Dat kitje gebruikt thyristors om de lampen te schakelen en is daarmee enkel geschikt voor wisselspanning. Dus: NEE.

Dat geldt misschien voor het kitje, maar een thyristor werkt juist prima op DC.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

een thyristor werkt juist prima op DC

Inschakelen doet hij prima, jawel, maar uitschakelen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

maar uitschakelen?

stekker eruit trekken :)

vergeten

Golden Member

Op 12 november 2018 13:05:39 schreef big_fat_mama:
[...]

Inschakelen doet hij prima, jawel, maar uitschakelen?

Stroom door de thyristor omlaag brengen tot (ver)onder de houdstroom! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De lampen hebben een gezamelijke ground, dus P-channel mosfets nemen en ze boven de lampen plaatsen met de source aan de +12V.

het lijkt dat het met een mosfet goed kan werken, nu lees ik P channel en N channel.....

wat is het beste?

aaah...ik neem aan dat de P voor positive, en de N voor negative staat, dus afhankelijk waar deze geplaatst worden... :)

en dan waarschijnlijk de P mofset vanwege die gezamelijke ground.

moeten de Mosfets nog een bepaalde waarde specificatie hebben?

Groetjes

[Bericht gewijzigd door Patmaan op maandag 12 november 2018 13:52:49 (12%)

Thevel

Golden Member

Liggen de lampen gezamenlijk aan massa?

ja die hebben een gezamelijke massa

Thevel

Golden Member

Ah, dan moeten er P-channel fet's gebruikt worden zoals zonnepaneeltje al aangaf.

Er moeten dan wel 3 extra transistors bij om het de gate sturing te inverteren.
Zal een schema voor je tekenen.