Kortsluiting Pelgrim gasfornuis

Wie kan mij vertellen hoe het zit?

Ik heb een Pelgrim gasfornuis en als ik de oven aan zit springt na een tijdje de stop er uit.
Ik heb de bovenplaat los gehaald en kwam tot de ontdekking dat er een stekkertje ( Zie foto ) los hangt. 1 Stekkertje zit aan de bovenplaat vast voor de aarde. Deze word opgesplitst en hangt dan los. Nu heb ik zoiets nog niet eerder gezien. Kan het zijn dat het loshangende stekkertje de kortsluiting veroorzaakt? En heeft iemand een idee waar deze hoort te zitten? Wand ik heb nog niet kunnen ontdekken waar hij hoort.

Je bent nooit te oud om te leren.
Anoniem

Ik denk niet dat dit draadje de sluiting veroorzaakt. Het is een aardedraad dus als die een spanning voeren deel aan raakt gaat de aardlekschakelaar uit. Ik verwacht een overbelaste groep. Je zou even met een amperetang in de groepenkast op de bewuste groep kunnen meten.

Sorry. Mijn fout. Het gaat ook om de aardlekschakelaar die uit springt.

Je bent nooit te oud om te leren.
Anoniem

Op de foto's zie ik geen spanning voerende delen waar de draad tegen aan kan komen. Wellicht vocht in het element? Als je de beschikking hebt over een Megger dan zou ik daarmee het element door meten.

Ik heb helaas geen megger. Maar zou het kunnen zijn dat het stekkertje de kortsluiting veroorzaakt doordat hij tegen het aluminimfolie aan is gekomen? Ik heb hem voor de foto even wat omhoog getrokken maar hij lag eerst boven de isolatielaag.

Je bent nooit te oud om te leren.

verwarmings element rot zo te horen, ding warmt op en tikt als ie zeg maar 180 graden is de aardlek eruit. kan best dat als je de aardlek inzet hij verder goed werkt tot de volgende keer als ie weer koud wordt aangezet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 12 november 2018 17:32:44 schreef Berny 73:
Ik heb helaas geen megger. Maar zou het kunnen zijn dat het stekkertje de kortsluiting veroorzaakt doordat hij tegen het aluminimfolie aan is gekomen? Ik heb hem voor de foto even wat omhoog getrokken maar hij lag eerst boven de isolatielaag.

Nee hoor de aluminiumfolie hoort spannings vrij te zijn.

mvdk

Golden Member

Op 12 november 2018 17:09:44 schreef Berny 73: (...) Ik heb een Pelgrim gasfornuis en als ik de oven aan zit springt na een tijdje de stop er uit.

Een gasfornuis? Waarom zit daar een stekker aan?

De pitten werken op gas en daar onder zit een hete luchtoven.

Je bent nooit te oud om te leren.

Op 12 november 2018 18:30:58 schreef testman:
verwarmings element rot zo te horen, ding warmt op en tikt als ie zeg maar 180 graden is de aardlek eruit. kan best dat als je de aardlek inzet hij verder goed werkt tot de volgende keer als ie weer koud wordt aangezet.

Hoe bedoeld u dat? Als ik de schakelaar weer omzet dan springt hij weer uit.

Je bent nooit te oud om te leren.

Op 12 november 2018 18:32:04 schreef HenkR:
[...] Nee hoor de aluminiumfolie hoort spannings vrij te zijn.

Okay. Maar je zou toch zeggen dat dat stekkertje ook ergens op aangesloten hoort te zitten.

Je bent nooit te oud om te leren.

als de aardlek weer uitvalt ie ie echt gaar, toch vaak t element bij die dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zal dan waarschijnlijk wel een dure worden. Als deze elementen nog te koop zijn.

Je bent nooit te oud om te leren.
Anoniem

Op 12 november 2018 18:52:36 schreef Berny 73:
[...]

Okay. Maar je zou toch zeggen dat dat stekkertje ook ergens op aangesloten hoort te zitten.

Dat verwacht je wel. Meestal zit zo'n kabel aan de deksel en aan één van de zij panelen/achterpaneel.
Heel erg veel onderdelen zitten er niet in. Meestal is het verwarmingselement de boosdoener bij storingen als deze. Misschien kun je hem door meten met een multimeter. De elementen zijn meestal niet zo heel erg duur. Je hoeft niet per se een origineel element te kopen, er zijn ook merkloze elementen die passen. Winkels als parts.nl en europart.nl verkopen ze.

Ja zoals je op foto 4 kunt zien zit er 1 aan de deksel. Dus dan zou die andere aan de achterplaat o f aan het zijpaneel moeten komen?

Je bent nooit te oud om te leren.

Misschien dat schoonmaken nog helpt.. ik zie diverse sporen en als er ergens een vetlaag op zit kan dat ook gek doen.

Dat klopt. Maar ik zie geen vet op de stekkertjes zitten.

Je bent nooit te oud om te leren.
mvdk

Golden Member

Maar zijn nou al de aansluitstekkertjes van de/het element(en) opgespoord? Zoek die nou eens op, maak die aansluitingen eens los, isoleer ze tijdelijk af met een stukje isolatietape, en schakel dan eens het ovenelement, (wat dan dus losgekoppeld is) in, en laat ons hier eens weten wat er dan gebeurt.

Shiptronic

Overleden

Draai de stekker in de wandcontactdoos eens 180°

Het ligt eraan of de fout aan het begin of eind van de spiraal zit, langzaam drogen wil soms helpen als de oven lang niet gebruikt is, anders nieuw element erin, prijs valt vaak wel mee.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik ga vanavond alles zoveel mogelijk ontvetten. En dan zal ik morgen als ik er weer ben van mijn werk die aansluitstekkertjes eens loskoppelen en isoleren. En dan hou ik jullie op de hoogte.

Je bent nooit te oud om te leren.

Op 12 november 2018 21:25:45 schreef mvdk:
Maar zijn nou al de aansluitstekkertjes van de/het element(en) opgespoord? Zoek die nou eens op, maak die aansluitingen eens los, isoleer ze tijdelijk af met een stukje isolatietape, en schakel dan eens het ovenelement, (wat dan dus losgekoppeld is) in, en laat ons hier eens weten wat er dan gebeurt.

Ik heb de stekkertjes losgekoppeld en geïsoleerd met isolatietape en de oven weer aangezet. En nu springt de aardlekschakelaar niet meer uit. Het zit hem dus toch in het verwarmingselement.

Je bent nooit te oud om te leren.

Hoe erg is de aardsluiting?? Je kan het element een half uurtje laten draaien zonder aarde er op,met een beetje geluk is fout dan weg, ander jammer en zal je een nieuwe moeten kopen

Anoniem

Op 14 november 2018 18:55:59 schreef smd:
Hoe erg is de aardsluiting?? Je kan het element een half uurtje laten draaien zonder aarde er op,met een beetje geluk is fout dan weg, ander jammer en zal je een nieuwe moeten kopen

Dan moet je er wel bij vertellen dat je op dat moment de metalen delen van het fornuis niet mag aanraken omdat het hele fornuis onder spanning staat.

Op 14 november 2018 18:55:59 schreef smd:
Hoe erg is de aardsluiting?? Je kan het element een half uurtje laten draaien zonder aarde er op,met een beetje geluk is fout dan weg, ander jammer en zal je een nieuwe moeten kopen

Dat kan ik nog even proberen. Ik heb het element er nog niet uitgehaald. En als het dan nog niet goed is. Dan moet ik toch maar even kijken naar een nieuw element.

Je bent nooit te oud om te leren.

Op 14 november 2018 19:08:49 schreef HenkR:
[...] Dan moet je er wel bij vertellen dat je op dat moment de metalen delen van het fornuis niet mag aanraken omdat het hele fornuis onder spanning staat.

Zo,n vermoeden had ik al. Maar ik doe dat wel even wanneer ik alleen thuis ben. Dan weet ik zeker dat er niemand aan zal komen.

Je bent nooit te oud om te leren.