Through hole IC's steeds moeilijker aan te komen

RAAF12

Golden Member

Op 16 november 2018 15:47:49 schreef roadrunner84:
[...]
Die zit wel ergens aan vast, namelijk aan twee edge connector pads. Blijkbaar bleek een eenvoudige weerstand genoeg om dat deel van het circuit te realiseren. Wilde gok: feedback weerstand voor een opamp om de versterkingsfactor in te stellen om de attenuatie van dit circuitje te compenseren?

Die 3 film weerstanden zaten direct in serie op de beeldbuis aangesloten en worden gestuurd door een transistor. Als maximaal redmiddel om de beeldbuis te beschermen als de straalstroom te hoog werd. Beetje Jip en Janneke uitleg. Ergens zwerft de K12 Circuit Description rond waar het precies wordt uitgelegd maar die heb ik ff niet bij de hand.

maartenbakker

Golden Member

Zo aan het schema te zien waren het kathodeweerstanden die gezamenlijk (rood via een extra weerstand) aan de peak white limiter geknoopt waren. Ik denk geen (of niet alleen) uiterste redmiddel maar om de straalstroom te begrenzen tijdens normaal gebruik.

Ik had al kosten en dissipatie en/of spanningsvastheid als reden bedacht als redenen om ze op de module te zetten, maar misschien is het ook wel om het kanon te beschermen bij losgenomen module. Kathode en G1 zweven dan allebei terwijl anders alleen G1 zou zweven. Ik denk eigenlijk dat je in beide gevallen het kanon vol openstuurt, of zit ik ernaast?

Hm. Ik zie ook een clampschakeling. Zou het ook iets met zwartniveau doen? Ik moet die description eens zien te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Wat mij bij staat uit de Philips doc K12 Circuit Description werkte ie ook als peak white begrenzer, maar bij hoeveel mA straalstroom dat was heb ik niet paraat. Ik heb ff gezocht maar helaas sinterklaas, het manual K12 C D is gone. Blijkbaar weggegooid, net voor de verhuizing.