Waarde van 'deze'weerstand.

maartenbakker

Special Member

Je hoeft nog niet heel ver te zoeken. Een reparatievraag begint ALTIJD met merk en type apparaat en in dit geval misschien ook type voeding of een scherpe foto van voeding en weerstand.

Wat bedoel je met "parallel", bedoel je daarmee parallel zonder aanhalingstekens, of in serie, of fysiek in de buurt van? Als hij echt tussen primair en secundair staat is hij niet stuk want daar kan alleen een hoogohmige weerstand zitten.

Maargoed, dwaalspoor dan dus en er is een voeding te repareren. Wat zijn de symptomen?

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit zijn FR weerstanden, fusible resitor.
De waarde gaat tot 1K, niet meer.
Hier vindt je een pdf.

Daarin deze tabel:

De kleurcode volgt de gewone regel niet!
Maar daarmee is de 5e - violette - ring geïdentificeerd.
De vierde ring zou dan de tolerantie - zilver - kunnen zijn, 10%?

De eerste 3 ringen de nominale waarde, 045 of 45 ohm.
Wel een rare waarde bij 10% tolerantie.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
maartenbakker

Special Member

Als het een fusible resistor is, zit hij NIET tussen primair en secundair.

Het blijft met de huidige informatie altijd gokwerk, en dat is alleen te verhelpen met een paar scherpe foto's en het merk en type van het apparaat en de voeding.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Tnx, Maarten!

Op en in de TV staan 2 merken/types:

Telefunken L24H125a3 en VES236WNEC-03.

Het psu-pcb: 17IPS61-3 V1130313 VESTEL

De weerstand is verbonden met de primaire en secundaire kant van het psu-pcb, direct naast de terugkoppel-optocoupler.

Schema geeft 4M7, kan ik niet direct meten ( bereik meter is 2000k ).
Ik zet er ff een 1M parallel over, zodat de weerstand ergens in de 800k moet uitkomen. Ik meet 830k. ( Kopt ook met: 4M7//1M -> 824k )

TV doet helemaal niets, zelfs geen LED aan.

Ik wisd wel dat gy vnaaf of morre met een duidelijk sgema zout afkomen. Goet zo (Sinds ik het Oera Linda epos gelezen heb is mijn oud-Fries erop vooruitgegaan :-).)

In dit schema zijn er twee massasymbolen. Deze van de primaire is duidelijk gescheiden van de secundaire.
De weerstand dient om de 2 condensatortjes te ontladen, deze hebben behalve een ontstoring geen functionaliteit in de schakeling.
Waarom verdenk je die weerstand?
Hij lijkt niet beschadigd. Er kan hoogstens 230V over de weerstand staan als de primaire massa aan de fase van het net ligt en de secundaire via de antenneplug aan de aarde. Dan loopt er zo'n 50 µA door de weerstand. Die kan nooit stukgaan daardoor.

Omdat die weerstand geen functie heeft in werking van de tv ga je de fout toch ergens anders moeten zoeken.
Als je op de gis alle componenten gaat uitmeten en met met een meter die sommige zaken niet aankan ben je nog wel even zoet.

En natuurlijk heb je strategisch je rode omcirkeling door de component getrokken die parallel aan C9 staat zodat we niet kunnen zien wat dat is. Let toch een beetje op. Dit is een technisch forum, geen kwis of raadseltjes site

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.

Op 15 november 2018 11:11:44 schreef CobaltBlue:
Tnx!

Ik had gehoopt dat iemand met ervaring zo ff kon zeggen "oh het gaat om een weerstand van 1 tot tot enkele ohms of juist een hele hoge waarde". uiteraard bij deze weerstand geplaatst naast/paralel aan de terugkoppelings-optocoupler van secundair- naar primairkant van een schakelende voeding.

Ik ga vnaaf verder met info zoeken.

Iemand met ervaring is wel zo slim om geen antwoord te geven op een vraag waarop hij het antwoord niet weet of door gebrek aan info niet kan geven.
Ik heb slechts een jaar of vijftig ervaring, maar met de vage foto's die je geeft en verder geen informatie kan ook een ervaren persoon weinig. Dat ik een waarde van 6,8 M Ohm aan gaf leidt ik af uit de vage foto die je gaf. Probeer eerst eens ervaring op te doen met het apparaat waarmee je de foto's maakt. Je ziet nu zelf als je geen ervaring op doet met bijv. het fototoestel, dat daar niets bruikbaars uit komt.
Dat mijn bijdrage jou niet helpt, ligt niet aan mij, maar waarschijnlijk aan het feit dat je totaal geen verstand hebt van het apparaat waaraan je werkt.
Repareren is een vak en dat leer je niet FF!
Dat je toestel binnenkort gerepareerd is ligt niet voor de hand.
Lijkt het jou ook niet logisch als een weerstand tussen het netgedeelte en het laagspanningsgedeelte van een schakelende voeding zit, dat die dan zeker geen lage waarde moet hebben?

maartenbakker

Special Member

Die weerstand kun je inderdaad vergeten als oorzaak, die is hoogohmig en ook niet nodig om het toestel te laten werken. Schema's bij Vestel zijn altijd een richtlijn en tonen meer, minder of andere opties dan in jouw toestel aanwezig zijn. Het kan dus best dat hij 6M8 of 7M15 ofzo is in plaats van 4M7.

Op het moment dat er niets werkt, kun je spanningsloos alvast meten of er diodes in het secundaire deel in kortsluiting liggen. Vestel schakelde graag diodes parallel zoals die SB5100's in het schema. Dat zou m'n allereerste meting zijn (en niet m'n laatste als die nog goed zijn).

Verder kun je zoeken naar onderbrekingen of kortsluitingen (meestal gevolgschade) in het primaire deel. Bijvoorbeeld de zekeringen, weerstand TH1, het schakel-IC.

Als je defecte onderdelen vindt, kun je ook zoeken op reparatiekitjes voor de 17IPS61-3. Als het om veel voorkomende problemen gaat, zijn er soms ebay-aanbieders van.

Aan de andere kant zijn dit soort voedingen soms zo goedkoop dat al te lang zoeken niet loont. Je kunt er alleen niet een willekeurige 17IPS61-3 inzetten want die kan toch anders bestukt zijn. Er zit een stickertje met een nummer op dat je dan ook nog nodig hebt. Als je die route wilt gaan kan ik nog wel even voor je zoeken.

EDIT: De turkse economie is niet zo stevig, ik zie groothandelsprijzen vanaf 8 euro ex btw voor zulk soort voedingen op het moment...

Zoals boven aangeveven, de weerstand gemeten dmv een trucje: weerstand is ok! Vervolgens verder gaan meten en aantal diode(s) geven vette sluiting. ( vaak staan er meerdere parallel, denk daaraan ). Nog geschikte en uit dezelfde batch komende diodes liggen.

Boeltje vervangen...et voila! Alive again!

Zal volgende keer m'n vraag wat duidelijker stellen.
Was in veronderstellign dat een ervaren iemand wel zo kon zeggen: tis een vije hoge weerstand of een vrij lage ( op de specifieke locatie in een schakelende voeding etc etc ). Bedank voor alle reracties, maar type je niet suf aub...

Maar ok, heb weer licht in de pijp of beter gezegd: strooilicht door alle laagjes van het paneel!

Mazzel!

maartenbakker

Special Member

Ah netjes! Daar kan een nieuwe voeding vanaf 8 euro ex BTW inderdaad niet tegenop (BTW, winstmarge, verzendkosten etc komen er ook nog bij en je zal dan altijd zien dat jouw uitvoering nou net wel duur is).

Bij oudere modellen Vestel vloog de primaire kant van de voeding er vaak ook uit als er diodes in sluiting lagen, dan loont vervangen van de complete voeding al eerder. Goed om te horen dat de huidige voedingen beter tegen kortsluiting kunnen.

Voor de geinteresseerden:

M'n hardware/software project, mono- en 3D-fpv, simpel en goedkoop!

Zover ik het kan overzien, is er geen geschikte forum-sectie voor, dus ik plaats een externe link:

http://www.modelbouwforum.nl/threads/prototype-fpv-3d-viev-s...ay.261675/

Wat mij betreft, kan deze weertandswaarde-topic gesloten worden!

M.v.g. en houd de bout heet!

Op 15 november 2018 20:29:53 schreef CobaltBlue:
Zoals boven aangeveven, de weerstand gemeten dmv een trucje: weerstand is ok! Vervolgens verder gaan meten en aantal diode(s) geven vette sluiting. ( vaak staan er meerdere parallel, denk daaraan ). Nog geschikte en uit dezelfde batch komende diodes liggen.

Boeltje vervangen...et voila! Alive again!

Zal volgende keer m'n vraag wat duidelijker stellen.
Was in veronderstellign dat een ervaren iemand wel zo kon zeggen: tis een vije hoge weerstand of een vrij lage ( op de specifieke locatie in een schakelende voeding etc etc ). Bedank voor alle reracties, maar type je niet suf aub...

Maar ok, heb weer licht in de pijp of beter gezegd: strooilicht door alle laagjes van het paneel!

Mazzel!

Ik gaf toch al aan dat die volgens de foto 6,8 M Ohm was!

maartenbakker

Special Member

Overigens mijn complimenten aan de TS voor zijn meettruukje en voor het project. Er is een algemeen showtopic waar het zeker niet zou misstaan!

Ik ga nog heel even door met puzzelen omdat ik het wel grappig vind.

Op 15 november 2018 21:40:40 schreef buzzy:
[...]
Ik gaf toch al aan dat die volgens de foto 6,8 M Ohm was!

Tsja, als je nou even terugleest dan is de waarde van de weerstand tamelijk onzeker. Geen uitroepteken waard, vandaar dat ik op die plaats in de zin "ofzo" zette ;) En achteraf had ik de meting met het truukje over het hoofd gezien, want die weerlegt allebei de mogelijkheden.

1) aflezen als blauw-grijs-groen-geel-zwart geeft 6M8 met geel en zwart onbekend
2) aflezen als paars-bruin-groen-geel-zwart geeft 7M15 met zwart onbekend
3) meten met truukje geeft een waarde van rond de 4M8 dus dat klopt aardig met de 4M7 in het schema alleen krijg ik geen enkele kleur passend.

Wie het weet mag het zeggen.

Mooi dat je de fout dan toch gevonden hebt.
Valt me wel een beetje tegen dat je ondanks dat verschillende mensen je uitlegden dat je op een verkeerd spoor zat en dat de weerstand niet de oorzaak van het defect kon zijn , toch je zin doorgedreven hebt.
En de weerstand mits een truc weten te meten hebt.
Wat overigens ons standpunt bevestigt.
Ik zou toch graag eens weten waarom je zo hardnekkig die weerstand als verdachte nr 1 zag. gewoon uit interesse.

Mar voor vnaaf ist gnoeg gweest, ik gaat slapen. ;-)

Op 15 november 2018 10:37:14 schreef LetterHenk:
Je redenatie voor de leesrichting kan ik op zich wel in mee.

Nou! Ik niet hoor. Zwart als eerste ring komt niet voor. Net als we zelden 0047 schrijven als we ook 47 kunnen schrijven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 november 2018 09:22:08 schreef rew:
[...]Nou! Ik niet hoor. Zwart als eerste ring komt niet voor. Net als we zelden 0047 schrijven als we ook 47 kunnen schrijven.

Tja, daar zeg je zo wat, weer wat geleerd. Inmiddels geidentificeerd/gemeten als 4M7, Maar waarom staat er dan een zwarte band op? vraag ik me af.
Er is ook een suggestie dat het een FR is met andere codering. Maar die gaan blijkbaar niet boven 1k (geen idee, maar laat dat dan zo zijn) Dus die suggestie valt af.
Waarom een zwarte pi** ..., ik bedoel band?

Action expresses priorities LH

Op 16 november 2018 09:22:08 schreef rew:
[...]Nou! ....Net als we zelden 0047 schrijven als we ook 47 kunnen schrijven.

En toch, als ik zeg dat er vanavond op tv een film is met 7 begrijpt niemand wat ik bedoel, maar als ik 007 zeg, dan snapt heel de wereld het, tot in China toe. ;-)

Die zwarte ring? Heb ik ook geen verklaring voor.
Maar zo evolueert het vaak inde elektronica. Er komt standaardisatie uit noodzaak om de chaos te kanaliseren, en na enige tijd zijn er fabrikanten die daar een eigen variante op bedenken. vanuit hun standpunt vast niet zonder reden, maar voor de buitenwereld verwarrend. Sony was daar goed in, om compatibiliteit en uitwisselbaarheid vooral te beperken tot hun eigen producten. Dat kan commercieel interessant zijn als je een dominant merk hebt.
Heb je een B merk, kun je beter zo goed mogelijk compatibel zijn met de grote merken.

Op 16 november 2018 09:35:15 schreef LetterHenk:
Inmiddels geidentificeerd/gemeten als 4M7, Maar waarom staat er dan een zwarte band op?

Mijn SMD 0805 1% weerstanden hebben 4701 voor 4k7 en 4702 voor 47k (die gebruik ik veel). De 4M7 zou dus 4704 als opschrift hebben. In kleuren dus geel-paars-zwart-geel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Special Member

Ik heb op een Vestelvoeding een identiek uitziende (zelfde bodykleur, zelfde tinten van ringopdrukken, zelfde ringafstanden) weerstand gevonden, op twee ringen na die andere kleuren hebben. R819 op een 17PW25-4 uit 2014.

Die is geel-paars-groen-goud-zwart, dus onmiskenbaar 4M7. Door vergelijken van afleesrichting en tinten stel ik vast dat de weerstand van de TS kennelijk paars-grijs?wit?zilver?-groen-goud-zwart is. Dus mogelijk iets van 7M8 of 7M9. Waarom de TS dan 4M8 heeft gemeten, snap ik nog niet. Zo groot is de mogelijke afwijking van zijn truukje toch niet (misschien voor de zekerheid de 1M even nameten?).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 november 2018 20:19:51 (15%)]

paars-zeven weet ik heel zeker uit m'n hoofd (*). Dus als het met paars begint kan het niet 6.8 zijn.

(*) Braindump: 8-9-zilver-goud weet ik niet, 0-7, zwart-paars wel.

maartenbakker

Special Member

Ik hoor paars natuurlijk ook te kennen en niet met blauw door de war te halen. Het is volgens de kleurvergelijking met de andere weerstand wel echt de paarstint zoals die fabrikant hem gebruikt. Mijn vorige bericht was warrig en onjuist, dat ga ik nu even aanpassen.

Blijven 2 mogelijkheden over. 1) misdruk, 2) mismeting doordat de parallelweerstand geen 1M was of doordat er in het toestel nog ergens een weerstand parallel zit.

Nu ik nog es nadenk, vind ik een misdruk het waarschijnlijkst. Voor ring 1 en 2 is dan bijvoorbeeld bij de fabrikant het respectievelijke duimwieltje (ofzo) 3 standen te ver doorgedraaid.

Die zwarte ring is mij ook onduidlijk!

Nou heb ik wel een missertje gemaakt:

6M8 moest het zijn zoals BUZZY al snel aangaf.
Dat klopt perfect met de kleuren.

Met zwart beginnen kan id niet. Id, wat doet zwart (daar)?
Paars-Grijs-Groen en GOUD moet t zijn dan.

Mijn 1M meette ik al van te voren ( ALTIJD DOEN ), en was ok.

Het verschil tussen 1M//4M7 en 1M//6.8 is beperkt, ik plopte het per ongeluk gelijk aan de waarde van schema...die 4M7...

1M//4M7 = 825k
1M//6M8 = 872k

Thanks, BUZZY!

maartenbakker

Special Member

Ik denk dat je opnieuw 'plopt', nu op Buzzy inplaats van op het schema ;) Sommige raadseltjes zijn op die manier niet op te lossen. Zo kloppen de kleuren nog steeds niet met 6M8. Ik ben er ook net nog ingetrapt, maar werd terecht terechtgewezen door rew. Tenzij je camera behoorlijk kleurenblind is, is de eerste ring paars. De tint op je foto klopte zoals gezegd perfect met de kleur van de paarse ring van een 4M7 op ook een Vestelvoeding dus als de tweede ring inderdaad grijs is, dan heb je een 7M8 weerstand.

Maar je meting moet je ook niet uitvlakken. 830k ligt een stuk dichter bij 824k dan bij 872k. Dan moeten alle toleranties wel heel erg de verkeerde kant uitstaan wil je op 6M8 uitkomen en aangezien je op de 1M weerstand netjes in de buurt van 1M mat blijven er minder combinaties over die een meetfout kunnen vormen.

Ik houd het vooralsnog op een misdruk, ongeacht of de werkelijke waarde nu 4M7 of 6M8 is.

De zwarte ring is een van de weinige dingen die tegelijk duidelijk en minder relevant is; die geeft het soort weerstand aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 17 november 2018 14:18:32 (16%)]

Helemaal geen drukte over maken, hoe hoger hoe beter, deze waarde is totaal niet kritisch als het maar niet veel lager wordt dan 6-8 meg. Dat circuitje met die condensatoren en deze weerstand is er alleen voor om te voorkomen dat tussen primair en secundair een statische lading wordt opgebouwd en daarmee een vonkoverslag optreedt en de optocoupler kan laten sneuvelen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!