Wolf Garten Grasmaaier met async motor

Hallo,

Mijn grasmaaier heeft het opgegeven. Laatste tijd kwam hij al wat moeilijker op gang. Op een gegeven moment wil hij niet meer aanslaan en daardoor begon hij wat te roken!

Er zitten geen koolborstels in, en de condensator is vervangen. Nog steeds hetzelfde probleem.

Kunnen het de spoelen van de motor zijn. Heb ze eens doorgemeten en ze zijn ongeveer 1.5 ohm. Zijn dit normale waarden?

Iemand nog een idee?

hoe soepel draait het mes rond? als dat zwaar loopt zit daar het probleem, lager gaar of vastgeroest. ook kan de netkabel, verlengkabel of schakelaar slecht zijn, gaat er stroom lopen dan zakt de spanning in en start de motor niet meer op. daar be je zo achter, gloeilamp parallel over de motor zetten, die mag niet dimmen als de motor spanning krijgt, motor loskoppelen en alleen de lamp schakelen mag ook geen verschil geven met de motor nog aangesloten..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 15 november 2018 13:02:10 (63%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2018 12:59:18 schreef testman:
hoe soepel draait het mes rond? als dat zwaar loopt zit daar het probleem

Moet stroef lopen, er zit namelijk een remschijf aan de voorkant.
Die remschijf trek aan bij inschakelen van de stroom.
Er zijn ook motoren waarvan het anker een paar millimeter verschuift als de spanning erop komt, zodat de rem loskomt.

Best eens gans de motor uithalen en nazien hoe de rem werkt en misschien wat smeren of losmaken.

LDmicro user.

Motor draait best soepel. Kan het zijn dat er geen rem aanwezig is?

Zonder rem mogen ze allang niet meer verkocht worden en gezien er een veer inzit zou ik toch nog eens goed kijken.

LDmicro user.

Rem is niet het probleem. Die zit mooi los.
Een lager was helemaal defect. Die is ondertussen vervangen, maar zit wat los. Wel het juiste typenr gebruikt.
Alle onderdelen zijn gereinigd.

Omdat er rook vrij kwam (motor kan geblokkeerd geweest zijn door de lager) dacht ik eerder aan een spoel in kortsluiting.

dit is nog een betere machine met metalen motorchassis, ik heb van dit merk ook al een motor met kunstof kappen op de werkbank gehad, te slap allemaal, anker duwt de lagers uit de lijm en zakt naar beneden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2018 14:08:33 schreef __ks:
.. maar zit wat los. Wel het juiste typenr gebruikt.

Volgens mij moeten ze los zitten, volgens zien is het een motortype waarvan het anker wat verschuift als er spanning op de motor komt, zodat de rem open gaat.

LDmicro user.

als ik zo kijk naar dat ding met die veer op de achterkap klopt dat rem systeem wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga morgen dat remsysteem eens van naderbij bekijken. Voorlopig geen flauw idee hoe het werkt en hoe dit kan blokkeren.
Alvast bedankt voor de goede tips!

Ik vrees het ergste...verbrand.

LDmicro user.
pamwikkeling

Special Member

achterste lager kapot,
hierdoor loop het anker niet meer concentrisch in de stator,
gevolg is dat de anker in het blikpakket schuurt, (zie foto met "evenaarslijn" op het anker),
gevolg is dat plaatjes van het stator blikpakket verschuiven (zie foto 2 midden rechts in het blikpakket)
gevolg is dat wikkelingsdraden in kortsluiting komen of aan de massa raken.
einde verhaal

Als men er nu kogellagers met een rubberen afdichting (6202 2RS C3 + 6004 2RS C3) in gemonteerd had en 5 EUR meer voor de motor gevraagd had, was je nu nog altijd aan het maaien.....

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op vrijdag 16 november 2018 12:01:37 (20%)

Rook = er is isolatie aan het verbranden: eea wordt veel te heet en verbrande isolatie bevat koolstof en isoleert dan niet goed meer.

Al met al, is dat een heel slecht teken.

Daarnaast op de foto is te zien dat een deel van de wikkelingen nog hun originele goud/koperkleur hebben maar een ander deel dof-bruin is geworden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn ervaring is:
Lager kapot.
Anker verschuift niet meer zodat de rem niet loskomt.
En maar blijven proberen tot de motor het loodje legt.

LDmicro user.

de verkleuring van t koper is minimaal, nog best hoop voor dat ding. je ruikt eerst de vuiligheid op de wikkelingen die gaat stinken en roken. pas later gaat de lak en dan meurt het enorm, kunstof vervormt en vaak einde verhaal. gelukkig dempt dat oranje frut verlengsnoer vaak de maximale stroom, dus valt de schade mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Weet je zeker dat de condensator zo goed aangesloten is? Het ziet er voor mij een beetje vreemd uit.
Punt 2 is de rem, kijk op de bovenkant van de rotor, de kant waar de veer zit. Daar zit een “barst” in de ring. Dat moet allemaal soepel kunnen bewegen. Goed schoonmaken, een paar zandkorrels kunnen vernietegend werken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)