Dynamo scooter v.s. LED koplamp.

Het is een vaker besproken onderwerp binnen CO maar de meeste topics zijn al wat ouder en daardoor mogelijk 'uit de tijd', of de vraag die ik heb kon ik hiermee niet beantwoord krijgen.

Het volgende:

Mijn dochter heeft een SYM MIO 25Km/h scooter waarvan de koplamp behoorlijk te wensen overlaat als het om lichtsterkte gaat. Ondanks dat de spiegel prima staat afgesteld en de halogeen lichtbron de juiste is.
Daarnaast doet zij gemiddeld een half jaar met een BA20d halogeenbolletje voordat het dimlicht het al weer begeven heeft. Menig onderzoek en zgn. 'reparaties' door 2 verschillende scooter specialisten mocht niet baten, het probleem zou piekspanningen of een slechte kwaliteit lichtbron kunnen zijn en ja die kon ik zelf ook verzinnen. Dus ik ben er wel klaar mee en wil nu ingrijpen.

Als alternatief is door de scooter specialist al een 6-36VDC BA20d LED lampje geplaatst zoals in dit voorbeeld. LED zal waarschijnlijk langer meegaan en de lichtopbrengt is acceptabel maar de LED lamp knippert bij laag toerentaal.
Een duidelijk verhaal van verlichting welke direct vanaf de daynamo wordt gevoed. Volgens mij geen wenselijke situatie voor LED verlichting welke op DC werkt.

Om het hele verhaal goed aan te pakken denk ik er goed aan te doen om de dynamospanning eerst om te zetten in een afgevlakte gelijkspanning. Om vervolgens een LED lamp in de koplamp te zetten welke geforceerde koeling heeft en gevoed wordt uit een bijgeleverde VSA/Driver. Zie onderstaand schema.

https://preview.ibb.co/c5ovx0/Scooter-LED.png

Is dit een goed toepasbaar schema, of ga ik misschien over-the-top en zijn de 2 elco's voldoende om de gepulseerde gelijkspaninning/blokgolf uit de dynamo af te vlakken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als de motor te traag draait zal de lamp te weinig energie krijgen, daar kom je met geen enkele technologie onderuit. Hooguit kun je de 2200uF elco's flink groter maken, dan kun je een langere stilstand overbruggen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

als de scooter een startaccu heeft, kun je ook iets maken dat als de motor loopt, je daar de stroom voor de lamp uithaalt. ac uit de lichtspoel schakelt een relais welke de accuspanning naar de lamp schakelt bijv. de accu buffert de DC en zo heb je geen knipperen..

overigens gaan de lampen vaak stuk door trillen, check maar eens of het armatuur niet los zit, open neer wiebelen met rijden maakt veel kans. anders een rolletje 0,75mm2 tussen de lamp zetten, dat geeft spanningsval, normaal levert 10% spanningsdaling bij halogeen al 50% levensduur op. hier is het overspanning/wiebelen wat wel meer levensduur op moet kunnen leveren met wat simpele verbeteringen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2018 18:45:27 schreef testman:
als de scooter een startaccu heeft, kun je ook iets maken dat als de motor loopt, je daar de stroom voor de lamp uithaalt. ac uit de lichtspoel schakelt een relais welke de accuspanning naar de lamp schakelt bijv. de accu buffert de DC en zo heb je geen knipperen..

overigens gaan de lampen vaak stuk door trillen, check maar eens of het armatuur niet los zit, open neer wiebelen met rijden maakt veel kans. anders een rolletje 0,75mm2 tussen de lamp zetten, dat geeft spanningsval, normaal levert 10% spanningsdaling bij halogeen al 50% levensduur op. hier is het overspanning/wiebelen wat wel meer levensduur op moet kunnen leveren met wat simpele verbeteringen.

Hier en daar zweven wat gelijksoortige onderwerpen op internet, helaas vaak op scooterforums waar de leden vaak jong en onervaren zijn, dus heel veel bruikbare info komt hier niet uit.
Wel las ik dat wanneer je de 12VDC uit de accu pakt voor je koplamp, dat de dynamo dan onbelast is (mist 35W Ohmse belasting) en dit probelemen zou geven. Raar, want als je overdag zonder licht rijdt heb je dit ook.

Ik zal het elektrisch schema van de scooter eens bestuderen, of ik de accuspanning naar de lichtschakelaar kan routeren en de dynamospanning kan afkappen, of kan gebruiken om een relais te schakelen.
Het achterlicht van de scooter bestaat uit meerdere kleine LEDs en die knippert niet, dus ergens is deze misschien al vanaf de accu gerouteerd.

De mechanische trillingen tijdens het rijden kunnen inderdaad de oorzaak zijn dat de lamp snel kapot gaat. Al was dit tot een jaar geleden niet het geval.
Mogelijk heeft er toen een model met extra steundraden in gezeten, nooit op gelet.
Dit probleem oplossen met een rolletje 0,75mm2 zal bedoeld zijn om de spanning omlaag te brengen, niet de trillingen.

Is mijn schema-opzet overigens een oplossing om de dynamospanning af te vlakken, ook als deze een lage gelijkspanningspuls bij laag toerental geeft?
Kan mij voorstellen dat hierdoor dikkere elco's dan 2200uF misschien beter werken.

Iemand nog een aanvulling of gewoon het schema uitvoeren?

Ik zag bij deze webshop nog een kant en klare oplossing maar ik gok een lichter model bruggelijkrichter met minimale afvlak elco.

De lamp vanuit de accu voeden lijkt me de mooiste oplossing. Vraag me af waarom dat niet al gedaan is eigenlijk. Heb geen verstand van scooters enzo maar waarom het achterlicht wel en de koplamp niet. Waarom twee gescheiden systemen in een scooter bouwen. Een stabiel boordnet om van alles te voeden en dan ook nog een los wisselspanningsnetje direct van de inductor afkomend. Waarom in godsnaam?

Het verhaal dat de lamp als als demping tegen de piekspanningen gebruikt zou worden komt mij ook vreemd over om redenen die jij zelf al noemt.

Kortom in dit verhaal zijn er dingen die mij vreemd overkomen.

Misschien een stom idee maar als de lamp nu wel gewoon via het boordnet uit de accu wordt gevoed en dus helemaal niet door een wisselspanning wordt gevoed. Maar dat het knipperen ontstaat door een los contact in de bedrading en eventuele massaverbindingen naar de lamp toe. Van zo'n brommer staat het het hele chassis voortdurend te trillen en te stampen. Bij een laag toerental gaat dat langzaam. De lamp zou daardoor gewoon steeds aan en uit kunnen gaan. Waarschijnlijk zie je dat (of je dochter) dat dan gewoon niet bij een hoger toerental.

Dat zou ook verklaren dat de lamp steeds snel stuk gaat en het zou tevens verklaren dat de lamp het ooit wel gewoon deed. Er is gewoon iets defect in die scooter en dat zal niet de dynamo of het laad systeem zijn omdat de rest het gewoon wel doet. Ook het vervangen van de lamp door een ander model of type, of knutselen aan de voeding van de lamp zal niet of misschien maar even helpen. Waarschijnlijk zit het probleem ergens in de scooter en als dat niet wordt verholpen blijft het gewoon en wordt het in tijd waarschijnlijk alleen maar erger.

Probeer ook eens op draadbreuken enzo te letten. Dit zijn vaak problemen waar fietsenmakers zich geen tijd voor gunnen. Twee dagen draadbreuken zoeken kun je niet heel makkelijk doorberekenen naar de klant.

Het verhaal dat de lamp als als demping tegen de piekspanningen hoort ook nog een of 2 weerstanden en een schakelaar bij gedacht te worden.
Is(of zijn) de belasting weerstand nog heel? Zo nee krijg je inderdaad een te hoge spanning op de lamp, bij licht uit zorgt dit ook voor de demping, wel handig dit eerst te controleren.

Het trillen van de lichtbron in de koplamp kent twee soorten:

Enerzijds is er boven gemiddelde mechanische trilling zoals normaal bij een scooter plus puber. Hierdoor 'zou' de lichtbron sneller defect kunnen raken omdat de gloeidraad mee staat te trillen. Ik zou een BA20d bolletje met extra steundraden kunnen zoeken, om dit probleem van defect door trillingen te compenseren. Echter, het licht uit een halogeen lichtbron laat dus te wensen over, zeker 's morgens vroeg in het donker met regen.

Anderzijds is er trilling/knipperen door het lage toerental van de dynamo. Als de scooter stationair draait met een BA20d halogeenlampje is er optisch niets aan de hand omdat de gloeidraad dit grotendeels compenseerd en het trage oog te rest doet.
Anders wordt het als je een fellere BA20d LED lichtbron als uit het eerdere voorbeeld neemt, deze knippert op ca. 10-20Hz bij laag toerental, simpel omdat de dynamo een lage frequentie gepulseerde gelijkspanning afgeeft.
Daarnaast blijft de spanning gepulseerd, ook met 25km/u, wat uiteindelijk niet levensverlengend zal werken voor een gelijkspanningsafhanklijke LED lichtbron.

Ik heb ooit al eens een 4700uF elco over de spanning van de BA20d LED lamp gezet maar dit maakte niets uit. Dus daarom denk ik aan een gelijkrichtbrug plus elco. Om de spanning uit de dynamo eerst gelijk te richten en dan pas met een elco af te vlakken.

Waarom er in de scooter een relatief grote accu zit maar de koplampverlichting direct op de dynamo draait is mij ook een raadsel. De accu is nu puur voor de startmotor en de boordverlichting. Ik gok uit kostenbesparende gewoonte omdat dit altijd al zo werd gedaan bij dit merk SIM, ik weet het anders ook niet.
Nog onlogischer is dat het achterlicht met de koplamp mee aan gaat als de lichtschakelaar wordt aangezet en het LED achterlicht dus niet knippert.

Wat ik eerst zal doen is een gelijkrichtbrug plus 6800uF elco over de voedingsspanning van de nieuw bestelde LED driver met losse LED zetten. Dit setje onderdelen moet een dezer weken binnen komen.
Mocht dit niets uithalen dan ga ik de geschakelde voedingsspanning van de accu nalopen en kijken of deze redelijk simpel naar de "off/low/high beam" stuurschakelaar van het licht is te routeren.
De nodige bedrading voor de boordvelichting komt in het stuurhuis boven de koplamp binnen dus daar moet mogelijk wel iets van af te takken zijn.

Het elektrische schema kan wat hulp bieden maar meten is denk ik handiger.

Met een belasting bijzetten op de accu zou ik voorzichtig zijn. De scooters die de koplamp met een aparte lichtspoel voeden hebben maar een heel lullig laadspoeltje. Die houdt veel extra stroomverbruik niet bij en dan sta je na een tijdje met een lege accu.

De scooters met injectie bijv. Honda NSC Vision en Peugeot Liberty werken volledig op 12V accu en hebben een knappe laadspoel (ACG) met regelaar die alle stroomverbruik bij kan houden.

Gr.
PaulAGM

Op 19 november 2018 12:09:30 schreef PaulAGM:
Met een belasting bijzetten op de accu zou ik voorzichtig zijn. De scooters die de koplamp met een aparte lichtspoel voeden hebben maar een heel lullig laadspoeltje. Die houdt veel extra stroomverbruik niet bij en dan sta je na een tijdje met een lege accu.

De scooters met injectie bijv. Honda NSC Vision en Peugeot Liberty werken volledig op 12V accu en hebben een knappe laadspoel (ACG) met regelaar die alle stroomverbruik bij kan houden.

Gr.
PaulAGM

Hoi Paul, de lichtspoel in de dynamo is geschikt voor een BA20d 35 Watt halogeenlamp plus T10 5 Watt stadlicht.
Een 30 Watt LED vervanger met losse driver zou daarom geen problemem moeten geven lijkt mij. Je gaat hiermee immers 5 Watt in vermogen terug.
En een gelijkrichter plus elco zal niet resulteren en meer vermogensopname.

Of doel jij ergens anders op?

Op 15 november 2018 17:36:59 schreef T-sec:maar de LED lamp knippert bij laag toerentaal.

Op mijn fiets is dit opgelost door een 'goldcap' te gebruiken + gelijkrichter, gevoed door de dynamo. Met geloof ik ook nog twee zener diodeds antiparallel geschakeld om te hoge spanning te voorkomen. Vervolgens geen last meer van knipperen bij (tijdelijk) lage snelheid. Behalve als dat zooo lang duurt dat de goldcap weer leeg is.

Ik doel vooral op de opmerking van ex-fietser om de lamp vanaf de accu te gaan voeden.
Bij scooters met een AC lichtspoel is er om de accu te laden maar een heel klein laadspoeltje met gelijkrichter en (soms) een regelaar. Juist voldoende om de accu een beetje op te laden en misschien het remlicht en de richtingaanwijzers af en toe te laten werken. Ga je daar nu een extra belasting van de koplamp (LED of halogeen) bijzetten dan levert dit laadspoeltje niet genoeg om de accu geladen te houden.

Gr.
PaulAGM

Op 20 november 2018 08:22:53 schreef PaulAGM:
Ik doel vooral op de opmerking van ex-fietser om de lamp vanaf de accu te gaan voeden.
Bij scooters met een AC lichtspoel is er om de accu te laden maar een heel klein laadspoeltje met gelijkrichter en (soms) een regelaar. Juist voldoende om de accu een beetje op te laden en misschien het remlicht en de richtingaanwijzers af en toe te laten werken. Ga je daar nu een extra belasting van de koplamp (LED of halogeen) bijzetten dan levert dit laadspoeltje niet genoeg om de accu geladen te houden.

Gr.
PaulAGM

Klopt inderdaad, de SIM MYO 25km/u scooter in dit onderwerp heeft een zgn. spanningsregelaar welke de AC uit de dynamo in DC naar de accu regelt.
De dynamo is dacht ik opgebouwd uit een spoel voor de ontsteking, een spoel voor de laadinrichting en een spoel voor de verlichting. De 'laadspoel' zal vast niet overgedimensioneerd zijn zodat je er 30 Watt verbruik extra aan kunt hangen zonder dat dit te veel van de accu kost en deze dus sneller leeg loopt dan bijgeladen wordt.
Ik ga daarom bij voorkeur voor het gelijkrichten en afvlakken van de spoelspanning tbv de koplampverlichting dan belast je zoals bedoeld.
Zodra alle materialen binnen zijn zal ik het proberen en kom ik hier op terug.

Ben benieuwd. Veel succes.

Ben ook benieuwd hoe de lichtopbrengst zal zijn. In mijn Honda NSC Vision zit alles op de accu en er zit een HS1 lamp in. Dit is een H4 lamp maar dan 35 Watt. Lichtopbrengst houdt niet over. Ik heb eens een gewone H4 erin gezet. Meer licht maar het werd mij een beetje te warm.
Dus ik ben ook zoekende naar een goede LED oplossing.

Gr.
PaulAGM

[Bericht gewijzigd door PaulAGM op woensdag 21 november 2018 07:37:29 (80%)