Het is een vaker besproken onderwerp binnen CO maar de meeste topics zijn al wat ouder en daardoor mogelijk 'uit de tijd', of de vraag die ik heb kon ik hiermee niet beantwoord krijgen.
Het volgende:
Mijn dochter heeft een SYM MIO 25Km/h scooter waarvan de koplamp behoorlijk te wensen overlaat als het om lichtsterkte gaat. Ondanks dat de spiegel prima staat afgesteld en de halogeen lichtbron de juiste is.
Daarnaast doet zij gemiddeld een half jaar met een BA20d halogeenbolletje voordat het dimlicht het al weer begeven heeft. Menig onderzoek en zgn. 'reparaties' door 2 verschillende scooter specialisten mocht niet baten, het probleem zou piekspanningen of een slechte kwaliteit lichtbron kunnen zijn en ja die kon ik zelf ook verzinnen. Dus ik ben er wel klaar mee en wil nu ingrijpen.
Als alternatief is door de scooter specialist al een 6-36VDC BA20d LED lampje geplaatst zoals in dit voorbeeld. LED zal waarschijnlijk langer meegaan en de lichtopbrengt is acceptabel maar de LED lamp knippert bij laag toerentaal.
Een duidelijk verhaal van verlichting welke direct vanaf de daynamo wordt gevoed. Volgens mij geen wenselijke situatie voor LED verlichting welke op DC werkt.
Om het hele verhaal goed aan te pakken denk ik er goed aan te doen om de dynamospanning eerst om te zetten in een afgevlakte gelijkspanning. Om vervolgens een LED lamp in de koplamp te zetten welke geforceerde koeling heeft en gevoed wordt uit een bijgeleverde VSA/Driver. Zie onderstaand schema.
Is dit een goed toepasbaar schema, of ga ik misschien over-the-top en zijn de 2 elco's voldoende om de gepulseerde gelijkspaninning/blokgolf uit de dynamo af te vlakken?