Score bijhouden biljart

Dag allemaal,
ik ben nieuw hier en zou graag (indien mogelijk) iets op maat gemaakt willen hebben.
Ik zou graag twee mini-electronische score-bordjes laten maken, die de score van een biljart (pool) wedstrijd kunnen bijhouden door telkens op een + of een - toets te drukken.
Dit zowel aan de linkerkant met bvb. groene cijfers in het display alsook aan de rechterkant met bvb. rode cijfers in het display.
Een simpele reset knop zet alles terug op nul.
Zie primitieve schets in bijlage ...Smile
Bij voorkeur aan te sluiten op 230 V.
Afmetingen: 250 mm breedte x 100 mm hoogte x 30 mm diepte (ongeveer)

Kennen jullie iemand die dit kan ineenknutselen of zijn jullie zelf handige Harry's?
Zoja, wat zou dit in totaal kosten?

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Groeten,
Thomas

Klinkt als een html pagina in een browser op een tablet....

hoi Monterin,

Ik kan zoiets wel voor je maken.
Neem even contact met me op, mail staat in mijn profiel

High met Henk

Special Member

2 x velleman kit K8035 kopen

Voeding kopen

Reset knoppen combineren.

Kost ca 60 euro bij elkaar...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dan heb je enkel 4 kleine displays en niet groen en rood.
Maar is wel goedkoper idd

bprosman

Golden Member

Paar jaar geleden displays op de kop getikt op de CO stand in Rosmalen, formaat ongeveer visitekaartje en die bleken EN rood EN groen te kunnen doen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 november 2018 20:34:57 schreef deKees:
Klinkt als een html pagina in een browser op een tablet....

Er zullen ook standaard apps te vinden zijn. Met geschiedenis, top score etceters.. tablets koop je ook voor €60. Of iemand zet zijn mobiel in een standaard.

Maargoed, dat is geen forumwaardige oplossing

High met Henk

Special Member

Op 16 november 2018 07:50:19 schreef Stijnos:
dan heb je enkel 4 kleine displays en niet groen en rood.
Maar is wel goedkoper idd

Dan koop je nog los groene displays. Laat ik gek doen en dat 20 kosten... Denk dat je voor 10 klaar bent

Kost minder dan 2 uur engineering

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

koop een stel 7segment displays met groene en rode leds (of neem printjes en soldeer er zelf ledjes op, 500 rode en groene leds kosten niks meer in china).

arduino van 2€ erop, 5 knopjes en klaar.

knopjes: 0,96€ in china.
je kan boven/onder gebruiken voor groen, en links/rechts voor rood.
de losstaande knop is reset
https://c1.neweggimages.com/NeweggImage/ProductImage/ADG4_1_20170628449405466.jpg

1€/stuk
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1XjbxelsmBKNjSZFsq6yXSVXaB.jpg

je hele ding kan je dus voor een 5-10€ bouwen en kan je dan voeden met een usb kabel (gsm lader ofzo)

losse 7segment displays
http://g02.s.alicdn.com/kf/HTB1zeFkGFXXXXb9XXXXq6xXFXXXH/200334777/HTB1zeFkGFXXXXb9XXXXq6xXFXXXH.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 17 november 2018 12:37:05 (10%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Ik denk dat 10cm hoge displays (van fatsoenlijke kwaliteit) toch iets duurder zal worden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

toonde ik als voorbeeld op het einde, als die toch niet met die kleine displays van 4 karakters wil gaan werken, dat je ook gewoon losse (en grotere) 7segment kan kopen.

ik zou gewoon een 4x 7segment kopen in witte kleur, en bij de ene een groene folie erover en bij de andere een rode.

of zelf gewoon een klein display eraan hangen met I2C. desnoods 1 display per speler en dan 1 groot font erop dat het hele display vult:
https://hackster.imgix.net/uploads/attachments/231167/icSWDXQy26QII1c6jkS7.jpg?auto=compress%2Cformat&w=900&h=675&fit=min

de code van programmeren wijzigt amper

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Alvast bedankt voor jullie feedback!
Toch 2 kleine opmerkingen:

1) Ik ken zelf NIETS van electronica....ik zoek dus iemand die dit voor mij zou kunnen maken.
2) De scorebordjes zouden VAST gemonteerd moeten worden aan een muur (vanaf daar kan ik dan gemakkelijk aftakken van het 230V net).

Eventueel...
3) Indien ik de naam van de speler onder of boven zijn score zou kunnen bij-typen zou dit super zijn. Maar hiervoor moet ik dan waarschijnlijk een soort klaviertje bijkopen dat ik in het scorebordje kan pluggen?

Thevel

Golden Member

Is een 2e hand scorebord niet iets?
Zoiets bijvoorbeeld (ben je in een keer klaar).
Het bord word met een kabel en een klein kastje bediend.

Zo'n zelfde bord heb ik een jaar of 15 geleden omgebouwd zodat deze draadloos (radiografisch) te bedienen is.
Het scorebord werd gebruikt in een café, maar ik weet dat inmiddels het biljart weg is.
Ik heb geen idee wat er met het scorebord gebeurt is maar ik wil wel informeren voor je als je interesse hebt.

Op 17 november 2018 14:47:07 schreef Monterin:
Ik ken zelf NIETS van electronica....ik zoek dus iemand die dit voor mij zou kunnen maken.

Dan dien je niet het forum te gebruiken, maar de sectie Vraag & Aanbod, afdeling personeel.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het zou echt 'mini' moeten zijn...zoals beschreven zo'n 25 cm breedte x 10 cm hoogte (dikte enkele cm's).

Op 17 november 2018 15:34:35 schreef Jochem:
[...]Dan dien je niet het forum te gebruiken, maar de sectie Vraag & Aanbod, afdeling personeel.

Mijn excuses...zoals gezegd ben ik nieuw hier en postte daarom mijn vraag maar onder de rubriek 'Algemene Electronica'.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je iemand zoekt om het uit te werken, dan is onze rubriek "Vraag en Aanbod" eerder aangewezen. Er kan wel een brede waaier aan reacties komen, want dit idee kan op heel veel manieren worden ingevuld - er zijn er al heel wat aangedragen, en er moeten er nog wel meer mogelijk zijn.

Vraag je eens af wat je het interessantste vindt:

*) puur hardware, bv. een handvol CD40xx of 74yy IC's, met wat drukknoppen en displays

*) mix hard/soft, vervang het handvol IC's door een Arduino of zo. Goedkoper, maar er moet nu geprogrammeerd worden.

*) zuiver soft: app op tablet of (grote) telefoon.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dus toch een tablet met een html pagina?

Bijv

code:


<!DOCTYPE html>  <!-- To select HTML5 -->
<html>
<head>

<script type= "application/ecmascript" >

   function Increment(x)
   {  var Counter = document.forms[x]["Counter"];
      Counter.value = Number(Counter.value) + 1;
   }

   function Decrement(x)
   {  var Counter = document.forms[x]["Counter"];
      if(Number(Counter.value) > 0)
      {  Counter.value = Number(Counter.value) - 1;
      }
   }

   function Reset(x)
   {  var Counter;
      Counter = document.forms["TestForm1"]["Counter"];
      Counter.value = 0;
      Counter = document.forms["TestForm2"]["Counter"];
      Counter.value = 0;
   }
</script>

<style>

input
{  width      : 130px;
   text-align : center;
   margin     : 10px;
}

input.Number
{  font-size  : 30px;
}

table
{  text-align:center;
   background-color : rgb(200,255,200);
}

td
{  padding : 10px;
}

button
{  width : 60px;
}
</style>

</head>
<body>

<table border=1>
<tr>

<td><form name="TestForm1" border = 1>
       <input class="Text"   Id="Name"     value="Jan" type="text">
       <br>
       <input class="Number" Id="Counter"  value="0" type="text">
    </form>
    <p>
    <button onClick="Increment('TestForm1')">+1</button>
    <button onClick="Decrement('TestForm1')">-1</button>

<td><form name="TestForm2">
       <input class="Text"   Id="Name"     value="Piet" type="text">
       <br>
       <input class="Number" Id="Counter"  value="0"    type="text">
    </form>
    <p>
    <button onClick="Increment('TestForm2')">+1</button>
    <button onClick="Decrement('TestForm2')">-1</button>
<tr>
<td colspan = 2>
   <button align="center" onClick="Reset()">Reset</button>
</table>
</body>
</html>

Op 17 november 2018 15:46:14 schreef big_fat_mama:
Als je iemand zoekt om het uit te werken, dan is onze rubriek "Vraag en Aanbod" eerder aangewezen. Er kan wel een brede waaier aan reacties komen, want dit idee kan op heel veel manieren worden ingevuld - er zijn er al heel wat aangedragen, en er moeten er nog wel meer mogelijk zijn.

Vraag je eens af wat je het interessantste vindt:

*) puur hardware, bv. een handvol CD40xx of 74yy IC's, met wat drukknoppen en displays

*) mix hard/soft, vervang het handvol IC's door een Arduino of zo. Goedkoper, maar er moet nu geprogrammeerd worden.

*) zuiver soft: app op tablet of (grote) telefoon.

OK, bedankt voor de tip!
Ik heb mijn vraag nu ook in die rubriek gesteld.

Mvg,
Thomas

Thevel

Golden Member

Op 17 november 2018 15:59:16 schreef Monterin:
Ik heb mijn vraag nu ook in die rubriek gesteld.

Mvg,
Thomas

Misschien ook wel handig al je je woonplaats vermeld!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sorry dat ik dit niet eerder meldde: het kan ook erg nuttig zijn om (min of meer) aan te geven waar je zoal zit. Dat bij in de vraagstelling, of, nog handiger, in je profiel. Kies maar zelf hoeveel detail je geeft... regio, provincie, gemeente ... [[ Beste @Thevel was me iets te vlug af, met deze ]]

En nog terug naar de vraag: als ik jou was, ik zou ietwat veeleisender zijn. Bv. ook verlangen dat de score op het www kan gevolgd worden. Of dat de namen van de spelers er bij kunnen - maar let dan wel op GDPR... Als je eenmaal aan het programmeren bent is dat allemaal niet zo gek veel meer werk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

idd, als het al een display is met arduino, is het peanuts om de naam bij te zetten.
dan start je de boel na een reset op met
player 1:
?
en met de pijltjes naar boven/beneden ga je door het alfabet van A-Z
en met de pijltjes van links naar rechts kan je het volgende/vorige karakter nemen.
je drukt dan op de reset knop voor de volgende speler

als de volgende zijn naam heeft ingedrukt, dan worden beide namen op display gezet en komt de score op 0 - 0
vanaf dan zijn de knoppen om de score te verhogen/verlagen en de reset knop heeft dan enkel de functie om te resetten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

OK...woonplaats is ingevuld.

Op het www moeten de scores niet gevolgd worden hoor.
Enkel score + naam speler op het eigenlijke scorebord zou perfect zijn.

Voor de rest een simpele lay-out met niet teveel tralala...;-)

Iemand een totale kostenraming (grofweg) hiervoor ??