Ericsson 1951 bellen op batterij/dc

Voor een kunstprojectje wil ik graag de bellen van een ericsson 1951 laten rinkelen.

Nu zijn dit ac bellen (48v 25 of 50 hz zie ik hier en op andere fora diverse malen genoemd.)

Mijn idee is om met een dc-dc coverter de spanning te verhogen. Daarna heb ik 2 mogelijkheden bedacht:
1. Een H brug (deze met een arduino aansturen (deze vervuld in het toestel toch al functies mbt. de draaischijfcodering).
2. In het schema van de telefoon zie ik dat de belspoel eigenlijk uit twee spoelen bestaat. Ik kan deze scheiden en dan de spoelen om de beurt aansturen met dc. (bijvoorbeeld twee xl6009 waarvan de arduino de enable lijnen om beurt aanstuurt.)

In mijn ogen allemaal toch nog redelijk omslachtig. Dus ik hoor graag aanvullingen ideëen. Wellicht zelfs standaard oplossingen.

Met vriendelijke groet, Rob
Arco

Special Member

H-brug lijkt me het simpelst. De lijnspanning is normaal 36v of hoger, die hoef je alleen maar 50x per seconde om te polen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

De telefoonbellen werken op 25 Hz :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Klopt toch? 25 Hz is 50 keer per seconde ompolen. ;-)

Een ouderwetse bel-of-klakson constructie is dat het aantrekken van de klepel de stroomkring onderbreekt. Het wisselspanning zijn van de bron maakt niet veel uit. Voordat je het jezelf moeilijk maakt. Wat doet het ding op 24/36/48V DC? (De lagere spanningen eerst proberen: Dat maakt het vinden van standaard oplossingen makkelijker: 24V is gebruikelijker dan 48V).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Een telefoonbel onderbreekt niks, die reageert op het wisselende magnetische veld in de spoelen...
Op DC doet 'ie dus niks. (hooguit 1x aantrekken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een (print)trafo pulserend aansturen, kan met één transistor.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Werkt waarschijnlijk niet of niet goed. Een T65 bel trekt bij een pulserende spanning één kant op en blijft aan die zijde. Het is een beetje een monostabiel systeem. Weet niet of de oudere bel ook zo werkt, maar in het beste geval werkt slechts één van de twee bellen.

EDIT: scheef gelezen. Trafo er tussen... Ja, je krijgt dan een soort wisselspanning secundair ja maar die heeft dan een sterk asymmetrische vorm. Het kán werken maar het kan ook tegenvallen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 16 november 2018 15:59:56 (27%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het circuit begint met een condensator. Als je die ingang beurtelings aan de spanning en aan de massa legt krijg je door de belspoelen een wisselstroom.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Is de bel geen gepolariseerde bel? Het is ook weer zolang geleden.
Je zult zelf denk ik maar eerst eens moeten gaan experimenteren hoe de bel het beste door je bediend kan worden.
Als je de twee spoelen kunt splitsen dan kun je ze wellicht (antij parallel zetten, en werkt het op een lagere spanning.
Op wisselstroom 50Hz kun je de bel in elk geval laten werken, dat heb ik wel eens (lang geleden) gemaakt, maar met welke spanning! dat weet ik ook niet meer.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb zo'n bel ook wel eens op 50Hz laten werken en met een vrij lage spanning. Ik dacht 12V maar kan ook 24V geweest zijn. Is al lang geleden.

Anoniem

Ik heb het nog even voor de zekerheid opgezocht in "Het Elektuur telefoonboek" uit 1993. De bel-spanning is 75 tot 90 Volt wisselspanning. De frequentie staat niet vermeld maar uit ervaring weet ik dat hij prima rinkelt op 50 Hz.

vergeten

Golden Member

Op 16 november 2018 15:58:42 schreef Ledlover:
Werkt waarschijnlijk niet of niet goed. Een T65 bel trekt bij een pulserende spanning één kant op en blijft aan die zijde. Het is een beetje een monostabiel systeem.

Dat komt door het kleine magneetje in het "anker"
Op een enkelzijdig (1 diode) gelijkgerichte 50 Hz werkt hij prima, je hebt dan een soort "pseudo" 25 Hz!

@Robvansuilen:
Van een T65 bestaat de belspoel uit 11000 windingen van 0,09 draad en de DC weerstand is ­±1300Ω.
Ik kan eventueel voor je bepalen welke spanning/stroom er nodig is om hem goed te laten bellen op een 50Hz wisselspanning van een trafo die is gelijkgericht met 1 diode.
Dat zal niet zoveel verschillen van jouw toestel.

Ik weet nog hoe hij hoort te klinken, heb er in vroegere tijden duizenden geplaats. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 16 november 2018 13:59:12 schreef Arco:
Een telefoonbel onderbreekt niks, die reageert op het wisselende magnetische veld in de spoelen...
Op DC doet 'ie dus niks. (hooguit 1x aantrekken...)

Inderdaad, er zit zelfs een condensator (1µF 250v) in serie met de belspoel om de DC (lijnspanning) te blokken.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Waarom niet gewoon AC erop zetten?

Gr.

Erik

vergeten

Golden Member

Dan klinkt hij niet origineel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

En de ts wil het op een batterij laten werken.

Ik heb een bel constructie gemaakt met de middelen in huis:
Bel (DC) moest continu in/uit schakelen, dat omdat via DC de spoel bekrachtigd word voor één keer ting.

Met een relaistje (12vdc) en een kleine condensator (100mf ofzo). Deze over de spoel aangesloten. De voeding voor de spoel via zijn eigen verbreekcontact laten lopen. De bel op het maakcontact. Zodra er nu spanning op komt gaat het relais klapperen. Dit kun je ook gebruiken om de polariteit te wisselen maar dan zul je een 3e contact nodig hebben denk ik.

Thevel

Golden Member

Maar omdat ik zelf ook zo'n oud Ericson telefoon heb leek het me wel leuk om de bel weer eens te laten rinkelen :)
Ik heb vanavond de bovenstaande schakeling even in elkaar geflanst en werkt prima.

Als trafo heb ik een kleien 2x 12V 1,5VA printtrafo gebruikt, bij 9V voeding levert deze ruim 60V aan de bel.
Uiteraard heb ik ook heb ik de bel met wat lagere spanningen getest, maar lager dan 50V rinkelt mijn toestel niet echt lekker.
En dan nog het stroomvetbuik, in mijn testschakeling kwam ik niet hoger dan ongeveer 50mA, veel minder dan ik had verwacht , maar wel uitwekend geschikt voor batterijgebruik wat de TS ook wil.

En ook nog de frequentie, de bovenstaande schakeling trilt zo rond de 25Hz.

Arco

Special Member

Alleen de lijnspanning ompolen is een stuk simpeler... (die heb je toch al)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit is een project voor de lange duur, maar ik heb vandaag weer even zitten prutsen.
Thevel bedankt voor je uitzoekwerk en werkende schema.

Ik heb het zelf iets anders aangepakt en wel de reeds in dit topic genoemde H-brug oplossing gebruikt. De l293D werkt hiervoor prima.
Voor het gemak heb ik voor een testopstelling een kant en klaar printje gebruikt.

De spoelen van de bellen van de T51 staan in serie. Om dat de L293D "slechts" rond de 36 v max aan kan heb ik de spoelen parallel gezet (dank voor de tip Toeternietoe!). Dit is een kwestie van wat draden omsolderen.

De L293D wordt aangestuurd door twee lijntjes van een arduino UNO. (een overkill om een bel te laten rinkelen, maar het uiteindelijke doel is een werkende T51 met gsm ingewanden bouwen.)

De bellen rinkelen mooi en zijn zelfs vanaf 10/15 volt dc voedingsspanning al prima hoorbaar.

Mocht iemand interesse hebben in de arduino code voor het rinkelen dan kan ik deze posten.

Met vriendelijke groet, Rob

op een telefoonlijn is het iig niet zo moeilijk, er zit alleen een condensator tussen die bellen en de telefoonlijn. op de hogere belspanning gaan die bellen over.

waar rook was, werkt nu iets niet meer