SMD 6B - wat is het?

EricP

mét CE

Op de pijnbank ligt een DCC decodertje. Ik heb weinig met model treintjes, maar ja, je krijgt wel eens wat in je handen gedrukt.
Verhaal: nou ja, ze hebben de loc op het spoor daar en daar gezet en sindsdien doet-ie het niet meer.

Het decodertje lijkt op een ESU LokPilot V3 of 4.
Een optische inspectie leert dat er een diode-achtig ding opgestookt is. Meten leert dat het min of meer sluiting geworden is. Nog wat verder meten leert dat het ding direct achter een brug bestaande uit 4 dioden zit. Die lijken gebruikt te worden om de spanning van de rails gelijk te richten.
Op een aantal foto's van het net lijkt op de plaats van dit component een mini-melf iets te zitten. Op een aantal andere foto's een SOD123-achtig iets.
De maten zijn 1.7mm bij 2.8mm. Dat past met SOD123. Onder een microscoop lijkt er 6B op te staan, met een streep aan 1 pootje.

Gezien de positie in de schakeling (direct achter de brug) vermoed ik een TVS-achtig iets (al zou ik die zelf voor de brug zetten... maar wie ben ik?)
Blijft over... welke waarde? Het streepje doet een unidirectioneel exemplaar vermoeden.

Als ik op '6B' zoek, kom ik vooral bij SOT23 transistoren uit. Geen enkele TVS.
Overigens specificeert ESU iets van 21V als max. spanning. Als je daar de brug vanaf trekt, zit je op zeg 20V.

Iemand een suggestie voor de waarde?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 november 2018 14:05:43 schreef EricP:
Op de pijnbank ligt een DCC decodertje. Ik heb weinig met model treintjes, maar ja, je krijgt wel eens wat in je handen gedrukt.
[...]
Het decodertje lijkt op een ESU LokPilot V3 of 4.
Een optische inspectie leert dat er een diode-achtig ding opgestookt is.

Een foto kan veel zeggen. Op de OEM-varianten die voor modeltreinfabrikanten zelf gemaakt worden na, zijn er mensen in staat (Klaas is er hier 1 van denk ik) aan een foto het type decoder te onderscheiden.

Overigens: zit/zat er nog krimpkous omheen? Mijn ervaring met ESU-spul is dat er bij een decoder met krimpkous altijd een datumstickertje opgeplakt wordt en er op de microcontroller zelf vaak (in slecht leesbare kleur) 'V3' of 'V4' gekalkt wordt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
EricP

mét CE

Dank je Arco... Maar een 47V zener... Ik zie de toepassing in deze context ff niet...

@weardguy: dan weten we of het een V3 of V4 is. Wat ben ik dan verder? Ik zoek nog steeds (de waarde van) een SMD-component waar 6B op staat... Overigens lijkt de V4 gewoon een doorontwikkeling van de V3 te zijn. Vooral in software.

Volgens mijn SMD code book is 6B of een "MMBF5484 Mot F SOT23 n-ch jfet 2N5484" of een "BC817-25 Phi N SOT23 BC337-25".
Helpt dit?
Tycho

Arco

Special Member

Nee, het moet SOD123 zijn, geen SOT23...
De mosfets zijn max 55v zo te zien. Dan zou een 47v zener als bescherming weer zin hebben. (al is dat wel erg hoog...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

@Arco: SOD123 is een aanname op wat de schuifmaat zegt. Geen idee of er nog wat anders is wat binnen dezelfde maten past. Ding heeft echter wel 2 pootjes. En daarmee vallen de transistoren van Tycho af.

De ene FET die erop zit (ML4946) kan 60V doen. De andere (IRF7342) 55V. Ik denk datie-dat toevallig gewoon kan en geen direct design criterium is ('past makkelijk, niet over nadenken). Er zal *ergens* een spanningsregelaar op dat ding zitten voor de AVR die erop zit. Dat zal de beperkende factor wel zijn - Ik weet alleen niet welke het is... En als ik het weet... dan zit ik met een vliegenpoepje waar ik dan een nummer van moet lezen... om vervolgens uit te zoeken welke spanningsregelaar het is :)

Ohja... die zener... ding is 500mW. Dan zou je bij 50V 10mA kunnen wegstoken. Ik denk niet dat hetgeen voedt erg onder de indruk gaat zijn van 10mA. Voor een 'spanningspiekje' op de rails is een zener hoe dan ook te traag. Het zou wel verklaren waarom het ding achter de burg zit. Een bi-directe zener... Nou ja, 2 in serie dan :)

[Bericht gewijzigd door EricP op zaterdag 17 november 2018 15:13:31 (19%)

Arco

Special Member

Ik zie dat er max. 40v op die decoders mag, dat klopt dan weer redelijk. Zener is inderdaad geen beste oplossing, maar kan wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Ik zie alleen maar 21V of 27V staan. Maar dan nog... wat zou een 47V 500mW zener toevoegen? Ding is veeeeeeel te traag om ook maar *iets* te doen tegen een tik op de rails... Klinkt raar om dan zoiets te doen, die dingen lijken verder redelijk doordacht in elkaar te zitten...
Overigens zul je die 40V in H0 of N niet gaan tegen komen. Dus realistisch dat-ie daarop stuk gegaan is, is het ook niet echt... Hmz...

Overigens is mijn ervaring ook dat de failure mode van een zener doorgaans 'open' is. Deze is min of meer kortgesloten...

buckfast_beekeeper

Golden Member

Heb je een foto voor de juiste locatie op de print? Ik heb net naar LP 3 gekeken. Tussen de diodebrug met 4 diodes opschrift 26 en een condensator met opschrift 47 6V (47µ/6V vermoedelijk) staat een diode achtige component met opschrift V9 F7.

edit: @arco: er zijn meerdere decoders in omloop. Ik heb de Fx en die ziet er duidelijk anders uit. Eric zal hier mee verder moeten.

edit 2: F7 zou deze diode kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 17 november 2018 22:31:38 (10%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Bij sommige versies zit er een SOD80 met opdruk '2' (of zoiets), maar dat zegt me ook niet veel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Qua layout heeft Arco het juiste plaatje. Inderdaad, dat ding met die 2 erop. Alleen hier een SOD123-achtig iets - soortgelijk aan de gelijkrichtdioden, alleen iets kleiner.

Bijgaand plaatje van het net geplukt. Maar dat is de layout wel...

In het plaatje van bfbk is de layout wat anders, maar functioneel zal het componentje met V9F7 waarschijnlijk hetzelfde doen. Zo te zien ook iets uni-directioneels. Dat lijkt dan weer een normale diode te zijn (datasheet uit de link). Ik ga niet zeggen dat het dat niet is, maar... je ziet op die foto ook heel mooi dat-ie over de 'gelijkgerichte' kant van de brug zit. Wat zou een diode daar toevoegen?? En waarom zou je een andere diode gebruiken dan je voor de burg zelf gebruikt? En tenslotte... waarom zou zo'n ding opgestookt worden? (als in: optisch is reeds te zien dat-ie stuk is...). Dus tenzij het geheel heel anders werkt dan ik denk... 'makes no sense'...

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Dank je wel fatbeard. Maar... zoals reeds eerder opgemerkt... een zener op die plek is mi. redelijk zinloos - in elk geval niet voor de hand liggend...

Als ik het goed begrepen heb, is DCC iets van een wisselspanning, blokgof, waarbij data in de blokgolf gemoduleerd wordt en de 'nul' in het midden tussen 'hoog' en 'laag' ligt.
Aan de ontvangende kant wordt eea. weer gelijkgericht. Het lijkt erop dat direct achter de gelijkrichting door een brug bestaande uit 4 dioden dit component zit... Ik zie niet wat ik daar met een zener moet... Hmz...

Op 18 november 2018 18:05:35 schreef EricP:
Als ik het goed begrepen heb, is DCC iets van een wisselspanning, blokgof, waarbij data in de blokgolf gemoduleerd wordt en de 'nul' in het midden tussen 'hoog' en 'laag' ligt.

DCC spanning is een blokvormig ompolende spanning. De digitale informatie zit in de timing van de nuldoorgangen. 58 us tussen de nuldoorgangen is een logische 1, 100us is een logische nul.

Het klopt dat de spanning direct wordt gelijkgericht t.b.v. de interne voeding. Maar 1 van de ingangspolen wordt buiten de gelijkrichter om via een weerstand naar de processor geleid om de digitale informatie te lezen.

Wat dat specifieke onderdeel is weet ik niet. Als het een beschermingszener is dient die waarschijnlijk om korte spanningspieken af te leiden.

fatbeard

Honourable Member

@EricP:
Het kàn een simpele overspanningsbeveiliging voor de regulator zijn, voor het geval dat iemand deze loc op een andere (non-DCC) baan* zet (zulke domme mensen bestaan echt).
Een zener heeft dan als voor(?)deel dat die meestal 'open' faalt, zodat de gebruiker niet meteen met een niet-werkende unit zit (dat komt dan wel bij de volgende overspanningpuls). Een tranzorb faalt meestal in een short, en dat maakt de decoder meteen waardeloos (de dioden zullen dan ook sneuvelen, en misschien ook de baancontroller)...
Ík zou een polyfuse in serie hebben opgenomen...

* Märklin had vroeger (misschien voor de simpele banen nog wel) een overspanningspuls om van rijrichting te wisselen. Dat was als ik me goed herinner iets van 30V, de normale rijspanning was 0-16V. Met wat zelfinductie in het circuit heb je zo een 60V puls te pakken als je van rijrichting wilt wisselen.
De Ri van de rest van het circuit zal als een soort stroombeveiliging werken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Dan had ik het toch een soort van begrepen, klaas :)
Alleen heb ik altijd geleerd dat een zener te traag is om 'pieken weg te werken'.
Maar misschien heeft iemand nog een goed idee op basis van de foto van bfbk. Dat ding zit (schematisch gezien) op dezelfde positie. Je zou verwachten... een identiek doel. Ander nummer. Als die wel 'gedertermineerd' kan worden... (niet dat ik daar tot op heden verder mee gekomen ben hoor :) ).

fatbeard zat ertussen...
Ik kan het je nog sterker vertellen... Als ik het goed begrepen heb, was het (in elk geval van oorsprong) zo dat je met een DCC controller aan boord gewoon analoog kan rijden. By design dus.

Maar goed... deze is in short dood gegaan. Dat matched niet met een zener. Als is het natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen hoe iets 'dood' gaat.
Maar goed, stel dat het een zener is... Dan zit je als ik het goed begreep op 47V. N en H0 banen (anders gebruik je tenslotte niet zo'n kleine decoder...) komen 'by design' niet verder dan 20V oid voor zover ik weet...

Kan iemand het nummertje op het plaatje van bfbk matchen op een 47V zener? Als dat zo is, dan is het prijs...

[Bericht gewijzigd door EricP op zondag 18 november 2018 19:05:24 (45%)

fatbeard

Honourable Member

U vraagt...

https://www.taiwansemi.com/products/datasheet/BZD27C%20SERIES_AA1806.p…

De beste 9 euro ooit...

Enneuh... Märklin had wel degelijk 24VAC op de baan staan (voor het omschakelen).

[Bericht gewijzigd door fatbeard op zondag 18 november 2018 19:28:40 (36%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 18 november 2018 19:11:59 schreef fatbeard:
Enneuh... Märklin had wel degelijk 24VAC op de baan staan (voor het omschakelen).

Nominaal 24V ja. Maar in werkelijkheid kon die spanning ruim boven de 30V komen. Topwaarde dus boven 40V. En daar kunnen de meeste decoders niet tegen.

Op 17 november 2018 16:21:17 schreef EricP: Overigens is mijn ervaring ook dat de failure mode van een zener doorgaans 'open' is. Deze is min of meer kortgesloten...

Helaas is dat niet (altijd) zo.

Ik heb een doos vol 18V zeners liggen, als je die overbelast gaan ze direct in een short. Ik heb het een keer gezien en vond het ook raar en er nog een paar extra aan opgeofferd, allemaal direct volle short.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Dat is ook verreweg de gangbaarste faalmodus. Ik geloof dat ik nog nooit een open zener gezien heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Grappig... Ik nooit anders dan 'open' in bootjes land. Generiek 2 situaties: wasmachine / droger met een serie-C als voeding die onbedoeld op een blokgolfomvormer komen en apparatuur waar de voeding bestaat uit een soort van spanningsreferentie zener-weerstand met een 'booster tor' die op 24V (nou ja, 20-30V) werden aangesloten terwijl ze voor 12V bedoeld waren.

Een kortgesloten zener had de schade te overzien gehouden (weerstand, zener), maar zonder uitzonderingen was zo'n beetje 'alles' stuk... Zener open, volle voeding op het achterland. Einde oefening.

Dat Marklin spul is leuk. Niet relevant. Was wisselspanning met een middenrail. Daar kun je rustig een gelijkspanningslok op zetten. Daar gebeurt niks - geen afnemer voor de middenrail.

Maar goed... fatbeard heeft dus inderdaad ook een zener met F7 gevonden (dank voor het zoeken). Als het dan inderdaad een zener is... Beroerd ontwerp van ESU... (het is dan ook stuk gegaan :+ ).

Op 19 november 2018 01:37:32 schreef maartenbakker:
Dat is ook verreweg de gangbaarste faalmodus. Ik geloof dat ik nog nooit een open zener gezien heb.

Het hangt er van af hoeveel "power" er achter je voeding zit als de boel fout gaat.

Stel ik heb een zener van 12V. Om te testen gebruik ik een stroombron en ga kijken wat er gebeurt. Eerst 1mA. De zener gaat rustig zeneren, dissipieert 12mW en het leven is goed.

Nu voer ik de stroom op: 1A. De zener dissipieert nu kortstondig 12W, wordt te heet en gaat in sluiting. De spanning zakt, voor makkelijk rekenen naar zeg 12mV en we hebben weer een stabiele situatie: Hij disipieert 12mW en dat hadden we al gezien: daar kan ie tegen.

Nu voer ik de stroom verder op: 1kA. De zener dissipieer nu wederom kortstondig weer 12W wordt weer te heet en gaat nog verder kapot. De enige manier om nu verder kapot te gaan is "open circuit". De stroom stopt, de voeding gaat in CV mode, hoeveel volt dat dan ook is. (als het maar niet in de duizenden loopt).

Dus heb je een 1A net-voeding van 19V, een 1A 3.5" harddisk met een 12V (*) TVS zener op de ingang, dan zal die zener richting de 15W stoken totdat ie stuk gaat, hij wordt een kortsluiting en de rest-spanning is zo laag dat het vermogen weer klein genoeg is dat deze situatie blijft bestaan. Makkelijke datarecoveries: TVS er af en klaar.

Maar heb je een accu die 40 uur 1A kan leveren, dan heeft die een kortsluitstroom van in de kA range. En als het de 1kA niet haalt, die zener zal ook wel van een halve kapot gaan.

Ik heb 1mA, 1A en 1kA als voorbeeld gekozen om de grijze gebieden de ergens daartussenin zitten (en afhankelijk zijn van de zener) te vermijden.

(*) Een 12V TVS tolereert meestal 12V+10% voordat ie in geleiding gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 november 2018 08:54:45 schreef EricP:
Dat Marklin spul is leuk. Niet relevant.

Is wel degelijk relevant. Märklin is de eerste en tot nu toe de enige die alle locs levert met een decoder er in. Maar die locs rijden ook op gewone wisselspanning en de richtingomschakeling werkt dan ook met een overspanningspuls.
De decoder waar het hier om gaat is DCC en komt waarschijnlijk uit een 2-rail loc, maar kan ook uit een Märklin loc komen.

Arco

Special Member

Als het dan inderdaad een zener is... Beroerd ontwerp van ESU... (het is dan ook stuk gegaan :+ ).

Een ontwerp dat veel verkocht wordt en *meestal* heel blijft hoeft niet altijd ook een goed ontwerp te zijn... ;)
Je ziet zeners wel vaker als beveiliging, kan in sommige omstandigheden redelijk werken (hangt ook van impedantie/capaciteit van de betreffende zener af)
Daarbij is schijnbaar ook niet elke ontwerper doordrongen van het feit dat TVS en zener niet hetzelfde is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com