Oldtimer radio ombouwen naar DAB+, bluetooth etc.


Precies hoe jij het tekent heb ik de potmeter aangesloten gehad!
Shiptronic

Golden Member

Dan moet je naar "0" kunnen regelen ! of je hebt een heel exotische potmeter gebruikt.


Maar je zegt dat het met een ander potmeter ook niet werkt?


Gebruik je logaritmische type's ? Om hard/zacht gevoelsmatig goed te zetten zitten "in" en GND gewisseld, zoals nu getekend is met klok mee draaien zachter, waar je normaal 0 of heel stil zou verwachten is nu volgas.


Kleine hikup van mij
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
De eerste die ik gebruikt heb kwam uit de elektronica zaak, gevraagd om een stereo potmeter 10k (geen exoot) die werkte redelijk maar het volume bleef bij volledig links draaien toch nog te veel geluid geven.
De potmeter uit de versterker was de SANNI A203 die werkte helemaal niet (wel volume naar links en rechts maar niet zacht naar hard).
Shiptronic

Golden Member

even beter mijn best gedaan, potmeter is getekend met de as naar je toe gericht !



Post anders eens een foto van je potmeter

Als het idd een LOG potmeter is kan verkeerd om aan sluiten leiden tot:

Regelen tussen luid tot zeer luid en met een krakje naar stil.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 1 december 2018 19:19:50 (33%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Ik heb de aarddraad links en rechts gehad, ene keer werkte hij wel maar met kraakje en volume bleef bij laagste stand nog redelijk hard aan, andere kant werkt het helemaal niet.
Shiptronic

Golden Member

Goede potmeter nemen, en dan moet dit gewoon werken, niets meer niets minder, als dit niet lukt lukt er meer niet :)
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
10k log. Welke versterker bleef te hard staan, de Focal sub of de Pioneer?
Je belast de potmeter met 2 versterkers, daardoor is de regeling niet lekker. Maar enige regeling moet wel kunnen, als het te hard blijft gaan kan je bijvoorbeeld nog de ingangslevels op de beide versterkers instellen.
meer over car audio: www.12vhifi.nl
De pioneer bleef te hard staan en die kan ik niet regelen, de sub wel.
Ik wil best geld uitgeven (zit al op de 2de versterker) maar wil wel dat het
nu gaat werken! Denk je dat er bij deze https://www.mbcaraudio.nl/bass-controls/10041-acv-amplifier-...ntrol.html nog intelligentie in zit of zou dit ook gewoon een kale potmeter zijn?
Op 4 december 2018 18:25:13 schreef EugeneW:Denk je dat er bij deze https://www.mbcaraudio.nl/bass-controls/10041-acv-amplifier-...ntrol.html nog intelligentie in zit of zou dit ook gewoon een kale potmeter zijn?


Aangezien er geen voeding is, moet het wel een passieve regeling zijn dus een gewone potmeter. Maar een potmeter als spanningsdeler geschakeld (dus onderkant aan de 'nul' of massa, ingangssignaal op de bovenkant en uitgangssignaal van de loper) moet van min tot max kunnen regelen.
High met Henk

Golden Member

Juist en om je balans tussen sub en andere goed te krijgen kun je dus ook een balans potmeter tussen zetten.

Nog een 100k kopen en dan de vaste weerstand tussen de ingangs signalen zetten en op de loper je signaal aanbieden.

Ik twijfel wel ff aan de 100k omdat dit sterk afhankelijk is van de input impedantie van je versterkers.
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Shiptronic

Golden Member

Op 4 december 2018 18:25:13 schreef EugeneW:
De pioneer bleef te hard staan en die kan ik niet regelen, de sub wel.
Ik wil best geld uitgeven (zit al op de 2de versterker) maar wil wel dat het
nu gaat werken! Denk je dat er bij deze https://www.mbcaraudio.nl/bass-controls/10041-acv-amplifier-...ntrol.html nog intelligentie in zit of zou dit ook gewoon een kale potmeter zijn?


dan moet je de SUB juist harder zetten!!!, tot de 2 matchen, het complete volume regel je dan met de getekende potmeter.


die regeling die je toont is hetzelfde , alleen dan in een leuke behuizing en praktische tulpconnectors.
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Volgens de handleiding is de Pioneer ingangsgevoeligheid 1V bij 22kohm vast. Dat betekent dat er maximaal 1V nodig is om het maximale uitgangsvermogen van de Pioneer te halen en is helaas niet instelbaar...:
https://www.pioneerelectronics.com/StaticFiles/Manuals/Car/G...062716.pdf

Manual Focal:
https://www.focal.com/sites/www.focal.fr/files/shared/catalo...anual2.pdf
En daarvan is de ingangsimpedantie helaas niet gespecificeerd, ingangsgevoeligheid regelbaar 0,2 - 5V.

De kunst is het zó af regelen dat je onder elke volumestand (je master volume regelaar) de beide versterkers net zo hard spelen, dus dat je systeem lineair uitstuurt.
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Shiptronic

Golden Member

Eerst alles laten spelen zonder SUB, of die helemaal naar 0 draaien, dan zorgen dat je normaal geluid uit de Pioneer krijgt, dan langzaam de SUB erbij regelen tot het gewenste niveau.



Moet niet zo heel moeilijk zijn.

Heb je het laatste schema gezien ?
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Iedereen heel, heel erg bedankt voor het meedenken....vooral Shiptronic. Vandaag de potmeter gekocht en volgens het schema van Shiptronic aangesloten. In eerste instantie ging hij van hard naar zacht dus andersom aangesloten en werkt helemaal perfect, geen enkele brom, en uit is ook echt uit, top. Ik ben er echt blij mee, geen kant en klare oplossing maar met proberen en hulp van jullie ben ik er toch gekomen, THANKS.
Vandaag de spullen in de auto proberen te bouwen en dat was niet niet zo makkelijk, op het wegwerken van de kabels na is het gelukt. Alles werkt prima echter op de achtergrond hoor ik een hoge pieptoon met wat ruis (geen bromtoon maar een pieptoon). Ook als ik hem op een externe voeding zet blijft de pieptoon aanwezig. Hoe meer volume hoe meer pieptoon zeker als ik de muziek uitzet, wat zou dat kunnen zijn?
bprosman

Golden Member

Verandert die piep met het toerental (dynamo) ?
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Nee de motor staat niet eens aan...
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
zo op de gok lijkt me de diverse apparaten die een massa op de audio delen en ook de voeding aan diezelfde massa hebben zitten het probleem. zoek uit welk toestel dit doet, dus voeding loshalen. dan een galvanische scheiding toepassen in de kabels zodat de smps voeding in dat toestel niet via de massa van de audio gaat lopen..

de apparaten met zo'n matrix display en de BT module maken de meeste kans. het is ook weg te krijgen met wat geluk door de voeding op een centraal punt te betrekken. zowel min als plus 12V dus vanuit 1 punt halen, niet aftakken op kabels maar alles een eigen kabel geven. is de audio massa beter dan gaat daar stroom over lopen en dat hoor je, soms met apparaten die een eigen accu hebben verandert de piep naar gelang de laadtoestand van de accu..

[Bericht gewijzigd door testman op 8 december 2018 21:16:08 (31%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Testman ik zie dat jij als eens eerder bezig bent geweest met zo'n soort probleem https://www.circuitsonline.net/forum/view/115194 is dat misschien een oplossing?
Shiptronic

Golden Member

Op 19 november 2018 19:07:26 schreef High met Henk:
Dan kies ik ervoor (ik vermoed als velen hier) om hier niet mijn vingers aan te branden.

Heb dat hier vaker gehad dat je iemand zo goed en zo kwaad als het gaat helpt en je dan uiteindelijk krijgt dat het nog iets bromt, je overspraak hebt, of kraakt..

En dan zijn wij de boosdoener..


Je was gewaarschuwd :)


Ik heb al eerder gezegd; let op ster massa !
Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Zojuist nog even de hele zaak rechtstreeks aan de accu gelegd, massa van de auto afgehaald, piepgeluid verdwenen! Wat moet ik nu precies doen?