Deurknop Blokkeert bij het aanszetten magnetron

vergeten

Golden Member

Op 26 november 2018 14:07:17 schreef ohm pi:
[...]Lijkt me nogal hoog voor zo'n groot stuk trillend koper.

De trafo trilt niet, het meeste koper zit wel daarin.
Het "trildeel" is een kleine holte zonder koper.
Maar dat wist je wel he? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Anoniem

Het ging idd niet over de transfo, maar over het waarom van trilholtes van een magnetronbuis.
Doorgaans worden oscillatoren gemaakt met spoelen en condensatoren als resonantiekring.
Maar ook holtes in metaal vertonen elektrische resonantie.

Dus mechanische structuren die bij geluid resoneren zoals in een fluit kunnen ook op dezelfde golflengte elektronen laten trillen. De relatie tussen golflengte en frequentie is de voortplantingssnelheid.
Omdat deze bij EM golven ruwweg 1 miljoen keer hoger ligt dan bij geluid zal de frequentie dat ook zijn.
300.000km/s versus 0.331 km/s.

Een trilholtesysteem dat 2450 MHz opwekt resoneert bij een golflengte van 12,2cm. Diezelfde trilholte zou een toon voortbrengen van 2,7 kHz moest je deze in een fluit inbouwen.

joopv

Golden Member

Op 2 december 2018 21:38:02 schreef maartenbakker:
Mooi om te zien dat er al een museum is dat de historische waarde van het ding heeft begrepen. Mocht je hem kwijtwillen en er in de buurt geen liefhebber voor vinden, laat maar weten!

Hij staat nu bij Philips Historische Producten en ze waren er erg blij mee.

maartenbakker

Golden Member

Super! Dus nu al twee musea die het belang hebben begrepen. Het karakteristieke uiterlijk zal ook wel meespelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."