Versterker Kenwood KA-501 weerbarstige condensator

https://www.hifiengine.com/manual_library/kenwood/ka-501.shtml

Een tweedehands aangekochte Kenwood KA-501 werkt tegen bij zijn restauratie. De poweramp heeft een wederkerend probleem met het rechterkanaal.

Elco C26 (1µF - 50V) was blijkbaar al eens vervangen door een voorganger, maar stond verdacht bol. (De versterker vertoont niet dramatisch veel DC op de uitgangen: links 8 mV rechts 45mV.)

Heb alle elco's in de poweramp vervangen. De pre-amp heb ik voorlopig met rust gelaten. Twee dagen later barst C26 opnieuw. Ik meet 50 V ter plaatse, misschien net iets te veel. Bij C25 (linkerkanaal) meet ik 46 V, daar geen probleem.

Zonder die C26 klinkt de versterker normaal, geen hoorbare vervorming. Vraag me af waarvoor hij eigenlijk dient, vermijden van oscillatie?

Ik koop mijn condensators in assortimenten van 25V en 50V. De kleine waarden heb ik niet voor grotere spanningen. Dus heb ik er nu een elco 10µF 50 V in gezet, met een lagere ESR dan die 1µF. Voorlopig houdt die het vol. Andermaal, ik hoor geen verschil.

De transformator kan helaas niet worden ingesteld op 240V; de netspanning gaat hier nochtans vaak tot 250V of zelfs iets hoger.

Mijn vraag is nu of elco C26 zonder meer mag worden vervangen door een keramisch type voor 100V of een ander type en of de hogere netspanning meer problemen kan veroorzaken.

Hugo Welther

Moderator

Misschien was een link naar het schema of service manual in start post handig geweest.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Op 19 november 2018 11:08:00 schreef Hugo Welther:
Misschien was een link naar het schema of service manual in start post handig geweest.

Het schema op hifi-engine is alleen toegankelijk voor leden.

2x 2.2uF in serie?
(Of, als je precies de 1uF aan wilt houden: 2x2 (2x parallel, en daarvan 2 setjes in serie)

Maar als links ook al 46V is dan is ook daar een 50V exemplaar wel krap.

Is ie voor 220V of voor 240V ontworpen? Als ze van 220V uitgaan en m erg krap designen dan kan 240V net het verschil maken.
edit: Dat had je al gezegd.. niet voor 240 dus.

Dan ook nog eens wat hoger... dan kan het idd prima >50V zijn

t schema staat trouwens ook op https://elektrotanya.com/kenwood_ka-501_5011_sch.pdf/download.html

C26 zie ik overigens even niet zo snel in het schema. Maar rondom de eindtrap wel meetpunten met 46V. Dan is een 50V exemplaar al erg krap. Helemaal als je de voeding ook nog wat hoger hebt dan het oorspronkelijke ontwerp.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op 19 november 2018 11:45:14 (18%)]

C26 staat over R28 en bevindt zich vlak boven het paar transistors Q10-Q12 (class A spanningsversterker) en links van driver Q16.

Het schema heeft coördinaten: condensator C26 zit in vak 'C5'.

Eigenlijk zijn er maar 2 oorzaken. Er loopt teveel stroom door R28 of de weerstand van R28 is veel hoger dan 4K7. Mischien zelfs oneindig.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

De spanningen staat op het schema vermeld bij het linkerkanaal. Ik lees bij weerstand R27 (en C25) -45.2V en -19.5V. Normaliter zou er over R27 (en C25) dus 25.7V mogen staan, de helft van 50V.

Ben nu op mijn werk, maar straks zal ik alle spanningen in die buurt eens nameten. Er zijn misschien nog keramische caps defect, al is dat meestal niet het geval.

Hoe dan ook, die spanning is daar te hoog.

Op 19 november 2018 12:01:58 schreef douwebakker:
Eigenlijk zijn er maar 2 oorzaken. Er loopt teveel stroom door R28 of de weerstand van R28 is veel hoger dan 4K7. Mischien zelfs oneindig.

R28 had ik al nagemeten, 4K7

Op 19 november 2018 12:23:12 schreef Berre1959:
[...]
R28 had ik al nagemeten, 4K7

Hij wordt trouwens flink warm; wat blijkbaar ook de bedoeling is, er zit daar een gat in de print voor extra ventilatie.

[Bericht gewijzigd door Berre1959 op 19 november 2018 12:37:50 (21%)]

vergeten

Golden Member

Op 19 november 2018 12:24:12 schreef Berre1959:
[...] Hij wordt trouwens flink warm; wat blijkbaar ook de bedoeling is, er zit daar een gat in de print voor extra ventilatie.

Als de juiste spanning (±25,7v) over die weerstand zou staan dan zou hij continue 140mW dissipieren en waarschijnlijk lauwwarm worden.
Dat hij zo heet wordt is dus al een aanwijzing dat er wat mis is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

De spanningen nog een rustig nagemeten. DC over R27 en R28 (beide kanalen) is 10% hoger, zoals te verwachten door de hogere voedingsspanning: 29 VDC.

Maar ik meet over de zelfde weerstanden ook 60 VAC. Bizar.