Extra accu 12V aansluiten

Op 22 november 2018 09:56:01 schreef r-p:
... geen probleem hoeft te zijn (ik ben niet zo thuis in FET's maar volgens mij verlies je dan 0,2V of zo,

Een standaard bipolaire tor reken je vaak met 0.2V.

Een fet die "aan" is gedraagt zich als een weerstand. ZOU je 200A willen schakelen en heb je zodanige weerstand (1mOhm) dat daar 0.2V over zou vallen, dan heb je zo'n 40W in die FET te verstoken. Geheel onmogelijk is dat niet en "lager dan 1mOhm" is zowiezo lastig. Maar eigenlijk zou je bijvoorbeeld op "5W" willen mikken, dus een 8x lagere weerstand. Bij "normalere" stromen is dat realistischer. Stel ik wil 20A schakelen, dan zou je bij 0.2V zo'n 4W dissipieren. Dan is mijn eerste reactie: "dat wil ik onder de 1W hebben, dan hoef ik niet na te denken over koelvinnen en zo". Dus ik zou dan op 50mV spanningsval mikken, dus max 2.5 mOhm. Goed te doen om die te vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ja , ik denk inderdaad ook dat die NDS net iets meer is dan een DC inverterer, maar dan met ingebouwde lader en 230V transformator..

Maar nu het hele 12 V gedeelte duidelijk is , met het split charge relais, krijg ik ineens nog een ingeving:

Ik wil dus eigenlijk dat ook de motoraccu wordt opgeladen wanneer ik 230 V aansluit.

Ik heb nog een 12V 200 A relais liggen. als ik nu een 230V - 12 V relias erbij zet zoals deze :

https://www.conrad.nl/p/finder-563282300040-steekrelais-230-vac-12-a-2…

dan kan ik daarmee het oude 12 V relais aansturen als ik op de camping sta, of is dit een gek idee??

Het gaat me niet om die 50 euro, maar gewoon om het idee dat het zo moet kunnen werken met de spullen die ik al heb!

Bedankt weer en voor nu dan echt een goede voortzetting van het weekend!

Ja dat kan.

Het lijkt me dat de NDS dat ook zelf zou moeten kunnen, is een kleine wijziging als je dit ding aan het ontwerpen bent en ik denk dat het een veelgevraagde functie is. Maar ik kan nergens vinden of hij dit inderdaad kan.

Maar als je die twee parallel zet, en op één of andere manier valt je 230V spanning uit, ga je toch je startaccu lopen belasten.

Ik had overigens in mijn camper een snoer met twee sigaretten-stekers en een ingebouwde 0,1 ohm weerstand. In 10 minuten in elkaar geflanst voordat we op vakantie gingen: de ene sigaretten steker-uitgang zat permanent op de start accu, een andere in het woongedeelte op de huishoud accu. Als ik aan de lader hing ging deze snoer er even tussen. Nu zou ik het anders doen, maar ach, het werkte.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het zal wel kunnen, maar eigenlijk betwijfel ik of het wel zo nuttig is. En daarmee betwijfel ik ook of er wel echt zoveel vraag naar is.

Tenslotte zijn ook de startbatterijen er flink op vooruitgegaan de laatste decennia, je staat niet meer zo gauw met problemen. Mijn Ducato, met die grote 3,0 HDi diesel, rijdt minder en minder, sommige weken slechts een enkel ritje heen en weer naar kantoor, 25+25 km. Toch start hij keer op keer probleemloos, ook nu het wat killer wordt; en de batterij is ook al niet meer kakelvers. Minstens in mijn geval zou het opladen van de startbatterij uit het net geen enkel voordeel brengen - en als de lader wat al te entoesiast werd zou het zelfs nadelig kunnen worden.

Daarentegen is druppelladen wel aangewezen voor een wagen die soms meerdere maanden stilstaat; ik begrijp dat dit bij sommige mobilhomes wel voorkomt.

Het snoer van "r-p" vind ik best een charmant idee, als men er maar tijdig aan denkt in dan wel uit te pluggen. De weerstand lijkt me zelfs overbodig: als het koperdraadje dun genoeg is wordt de stroom ook al wel beperkt. Maar in welke omstandigheden biedt dit welk practisch nut? Als je pakweg 1000 km hebt gereden dan is die startbatterij echt helemaal verzadigd, en na een weekje op de camping zal ze niet leeg zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Mijn situatie:
Camper gekocht, relais schakelde gewoon huishoudbatterij parallel op een 1998 (dus domme) Fiat diesel. Zonnepaneel laadde huishoud accu en dus ook de startbatterij als ik het kabeltje gebruikte.
Huishoudbatterij was vervangen door verkoper (nadat ik 12,3V rustspanning mat) en was dus gloednieuw. Startbatterij overleed in Denemarken (2 dagen na eerste vertrek...), koste ons een dag en 200euro.

Maar met 6000km in 3 weken was het snoertje vervolgens inderdaad niet echt nodig...

Ik Australië twee jaar geleden (huurcamper) bleek de dynamo maar 13,2V te geven: het intelligente relais schakelde dus nooit aan! Maar kortsluiten met een muntje maakte ook weinig indruk omdat de 13,2V niet echt genoeg was om de huishoud batterij bij te laden. Het verbaasd me nog steeds dat de startaccu het redde om de camper elke ochtend te starten... Na een week gelukkig een andere mee gekregen.

En toen was daar nog de huishoud accu in Nieuw Zeeland een maand later die steeds leeg was. Bij 4 (!) bedrijven langs geweest via de verhuurder. O.a. het verwijt gekregen dat de koelkast te vol was (nog niet half vol) en dat we niet elke twee dagen aan de laadpaal gingen (we reden zo'n 8 uur per dag, dus 8 uur per dag werden de accu's samen geladen, da's meer dan menigeen die wel elke twee dagen aan de 230V hangt). Laatste bedrijf wilde wel luisteren naar mijn metingen en vermoedens* en had binnen 15 minuten (!!!) gevonden dat de ventilator van de koelkast stuk was en deze koelvin dus veel te heet werd en elke paar minuten weer gaat proberen te koelen en zo een heel hoog stroomverbruik heeft. Koelvin vervangen en deed het prima de rest van de tijd. Vervolgens komt verhuurder belofte niet na om bij inlevering dit door te spreken en via mail wordt deze laatste reparatie niet erkend (minimaal 5 mails lang terwijl ik bij elke reply hier weer aan refereer) en blijft verhuurder ons de schuld geven. Echt volslagen absurd.
Overigens hier duidelijk gezien dat zo'n 'intelligent' relais behoorlijk lang ingeschakeld blijft (dus accu's parallel houdt) na uitschakelen van de motor: de accuspanning blijft lang boven de 12,8V waarbij het relais pas afschakelt, ook nog nadat bv. de koelkast al een keer aangeslagen is. Zie hier dat de 'surface charge' inderdaad echt wel weggestookt moet worden door even je lichten aan te zetten als je de accuspanning wilt meten om de status ervan in te schatten.

Niet helemaal on-topic, maar mijn ervaringen met camper-accu's.

* ja ik ben een nerd die zijn multimeter meeneemt naar Australië en Nieuw Zeeland, maar ik kreeg hem als stroommeter in 10A bedrijf niet werkend om te zien wat de belasting op de huishoud accu was (meetpennen in de schuifjes van de zekering).

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 24 november 2018 23:34:45 (11%)

Op 24 november 2018 23:25:36 schreef r-p:
Mijn situatie:
Camper gekocht, relais schakelde gewoon huishoudbatterij parallel op een 1998 (dus domme) Fiat diesel. Zonnepaneel laadde huishoud accu en dus ook de startbatterij als ik het kabeltje gebruikte.
Huishoudbatterij was vervangen door verkoper (nadat ik 12,3V rustspanning mat) en was dus gloednieuw. Startbatterij overleed in Denemarken (2 dagen na eerste vertrek...), koste ons een dag en 200euro.

.

ik zou de startaccu geruild hebben met de huishoud accu, en rijden tot er ergens een accu in een winkel te vinden was. vrachtwagens hebben vaker een lange startkabel aan boord, dan kun je starten met de accu's van de laadklep..

deze situatie met parallel huishoudaccu ken ik overigens ook van een mercedes bus, beide accu's waren nog fabrieks origineel, maar na 11 jaar een nacht in koude oostenwind was het over. de startaccu bleek al een tijd alle vermogen te hebben geleverd, want de huishoudaccu had er geen spat demi water meer inzitten. beiden eruit gemieterd, 1 startaccu terug en weer goed. beiden waren 95Ah varta's en op 1 accu werkte het ook prima, de huishoud accu had geen functie, zat er al in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 november 2018 11:22:19 schreef Michel69:
Ik wil dus eigenlijk dat ook de motoraccu wordt opgeladen wanneer ik 230 V aansluit.

Ik heb nog een 12V 200 A relais liggen. als ik nu een 230V - 12 V relias erbij zet zoals deze :

je kan met een relais beide accu's aan elkaar hangen en dat relais met 230V aansturen.
je kan evengoed een diode (dikke) van huishoudaccu naar start accu zetten.
een startaccu in rust is een 12,7V.
een accu aan het laden zal tussen 13,8 V(normaal laden) en 14,4V (snelladen) zitten.
als de huishoudaccu aan 14,4V hangt, dan is de spanning hoger dan de startaccu en gaat de diode geleiden. er loopt stroom van huishoud naar start accu net zolang de huishoud 0,6V hoger zit dan de startaccu.
nadeel: de startaccu laad trager op dan de huishoud (met een relais laden ze gelijk op)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

gezien het laden op 14,4V veel sneller gaat zou ik een diode niet aanraden. als je de huishoudaccu vol moet krijgen op een korte rit is 13,8V aan de lage kant. tevens zal de diode erg stevig moeten zijn, een lege accu zorgt voor een hoge laadstroom die de diode niet aankan..

de huishoudaccu mits in even grote orde als de startaccu kan de laadstroom ook wel aan, een 15Ah gelaccu zal krom trekken van de laadstromen direct uit de dynamo, de relais optie is de beste met een grote huishoud accu.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik raadde de diode aan als TS aan 230V net hangt en hierbij zijn startaccu ook wil opladen
1) de startaccu zal normaal niet leeg zijn
2) als je aan 230V net hangt, blijf je daar vermoedelijk wel langere tijd aan (nacht ofzo) en maakt het niet uit als de startaccu langzamer bijlaad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 25 november 2018 09:18:20 schreef testman:
gezien het laden op 14,4V veel sneller gaat zou ik een diode niet aanraden. als je de huishoudaccu vol moet krijgen op een korte rit is 13,8V aan de lage kant. tevens zal de diode erg stevig moeten zijn, een lege accu zorgt voor een hoge laadstroom die de diode niet aankan..

En daar zijn die Argofets dan weer voor, of een intelligent relais.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.