Wordt mijn Gerber nu gespiegeld of niet?

Ik wil een enkelzijdige through-hole print laten maken die ik met SprintLayout heb getekend. De lay-out heb ik "van bovenaf" getekend, waarmee ik bedoel dat het resultaat in werkelijk gespiegeld zal moeten worden.

Nu heb ik wat Gerber-files gemaakt, maar wanneer ik die (online) op juistheid controleer spiegelt bijv. de site van Seeedstudio mijn lay-out automatisch: ik klik dan op de tab "Bottom" en zie dan precies wat ik graag - in koper - zou willen hebben. Maar andere online Gerber-testers doen dat niet, en noemen de bovenkant - zoals ik dus heb getekend - "bottom".

Dus weet iemand hoe het nu zit? Welke zijde moet nu precies bij een PCB-fabrikant worden aangeleverd?

Gerbers worden altijd naar de PCB fabriek gestuurd zoals je ze van boven ziet. De PCB fabriek regelt de rest. Niks zelf spiegelen dus...

Alle PCB's die ze normaal maken zijn minimaal dubbelzijdig maar als je de top layer leeg laat en je sporen op de bottom layer zet dan gaat het vanzelf goed.

Kruimel

Golden Member

Exact, zo is het. Denk er aan dat als je de onderzijde vanaf boven bekijkt, de tekst er wel in gespiegeld zal zijn, dat zal de verwarring veroorzaakt hebben. Dit komt uit de tijd dat deze dingen op films werden uitgedraaid en handmatig over elkaar gelegd werden.

Niks zelf spiegelen dus...

Maar wat als ik nu "andersom" mijn lay-out had getekend, precies zoals ie had moeten worden? Dan zou ingeval van de viewer van Seeedstudio, de Bottom-tab juist de bovenkant hebben laten zien..

Er staat geen tekst op mijn lay-out. SprintLayout laat bij het exporteren naar Gerber wel duidelijk zien dat het om de "bottom" gaat: "top" is "greyed out" (en kan dus niet eens geselecteerd worden).

@Kruimel : Doen ze nog, het afdrukken van je gerber op film. Dit is hoe een PCB fabriek werkt, in dit geval pcbway. Er staan een behoorlijk aantal van dit soort filmpjes op YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=_GVk_hEMjzs&t=42s

@tin.soldier: Nou ja, je gaat er altijd vanuit dat je je PCB van boven ziet. Je kunt een single layer PCB ontwerpen dat alles op de top layer staat en daarna alles oppakken en op de bottom layer zetten; ik denk dat dat het makkelijkst is.

Maar er is geen enkel voordeel meer om nog een single layer PCB te maken want de spotprijzen waarvoor ze de PCBs maken zijn overal inclusief : dubbelzijdige PCB, doormetaliseringen, soldeermaskers en componentenopdruk.

Arco

Special Member

Alle layers, ongeacht welke, moeten altijd van bovenaf gezien 'normaal' zijn. (je kijkt a.h.w. door de print heen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar de Viewer van Seeedstudio laat bij de Bottom-tab juist precies zien wat ik wil hebben. Ik kijk dan dus juist niet van bovenaf a.h.w. door de print heen..

Kruimel

Golden Member

Op 20 november 2018 16:18:15 schreef djoveld:
Doen ze nog, het afdrukken van je gerber op film. Dit is hoe een PCB fabriek werkt, in dit geval pcbway. Er staan een behoorlijk aantal van dit soort filmpjes op YouTube.

Klopt inderdaad, deze techniek is nog in gebruik, maar de nieuwe oplossing is 'direct imaging' waarbij er met een UV laser een patroon op de fotoresist getekend wordt en niet meer met een aparte belichtingsbak. Dat is echter (blijkbaar) nog niet zo alledaags als ik dacht.

Op 20 november 2018 16:08:04 schreef tin.soldier:
Maar wat als ik nu "andersom" mijn lay-out had getekend, precies zoals ie had moeten worden? Dan zou ingeval van de viewer van Seeedstudio, de Bottom-tab juist de bovenkant hebben laten zien..

De tab bottom zal waarschijnlijk het onderaanzicht zijn, en niet het aanzicht van de bodemlaag. Dat maakt natuurlijk uit... Met de informatie die je nu hebt zou je in elk geval de juiste Gerbers moeten kunnen maken.

edit: Filmpje over een 'direct imaging' machine: https://www.youtube.com/watch?v=9nmwu20A38I

Arco

Special Member

Bij de meeste programma's kun je per layer opgeven of je de Gerber 'normaal' of 'reflected' wilt zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@tin.soldier: Maak anders even een screenshot van wat je in SprintLayout ziet en van de Gerber viewer van Seeedstudio.

Ik heb ook allerlei PCB's besteld bij Seeedstudio maar je kunt alleen bij het inschieten van de order de Gerber viewer gebruiken, niet bij oude orders.

Ik moet er nog wel bij zeggen dat de bij Seeedstudio behoorlijk meedenken, de service is erg goed daar; als ze het niet snappen nemen ze contact met je op.

Mijn laatste order was er een met een aantal kleine printjes met v-cuts ertussen (doen ze zelfs ook gratis erbij) en aan beide zijden een strook over. Omdat ik er een stencil bij bestelde gingen ze er ook maar vanuit dat ik een pick en place machine zou gaan gebruiken en hebben ze er zelf fiducials aan toegevoegd op de strook die over was.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De door @Arco aanbevolen viewer heb ik ook gebruikt voor mijn crazy projectje ( zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/142850 ) en, alhoewel ik niet echt kan vergelijken want het is de enige die ik heb geprobeerd, lijkt het me dat hij erg tolerant is. Om die reden alleen ben ik al geneigd om bij JCLPCB te bestellen - als ik daar ooit aan toe kom :)

En ook in mijn ervaring worden alle lagen beschouwd als bekeken "van bovenaf".

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 20 november 2018 17:33:44 (10%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Arco In de Easyeda-viewer zie ik dezelfde (omgedraaide lay-out) als bij SeeedStudio.

Omgedraaid (bij Easyeda en Seeed) betekent dus gespiegeld t.o.v. mijn eigen tekenwerkje. Mijn tekenwerkje is 'omgedraaid' ontworpen: ik draaide de plaatsing van de componenten in gedachte, de IC's vooral, steeds 180 graden om. Ik deed dit omdat ik eerst de toner-transfermethode wilde gebruiken, zodat het resultaat domweg geprint kon worden.

Arco

Special Member

Dat is dus verkeerd-om. Je kunt dan waarschijnlijk een juiste Gerber maken door 'reflected' op te geven bij de aanmaak...
(Of meteen alles goed tekenen. Componenten naar andere kant is normaal een optie 'move to other side' o.i.d. voor, die spiegelt het component dan.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie niet hoe ik "reflected", oftewel flipped/mirrored/gespiegeld kan opgeven bij de aanmaak van de Gerber. Meer info kan ik nu geloof ik niet meer geven..
Wanneer ik de 'Overall'- en 'Top'-tab bij de Viewer van Seeed aanklik, zie ik mijn ontwerp van boven. Precies zoals ik het heb getekend dus!

Maar wat gaat er nu geleverd worden als ik op 'order' klik?

Arco

Special Member

De Gerbers zijn in ieder geval niet in orde.
Of ze daar een (functionele) print van kunnen maken hangt van de welwillendheid en creativiteit van Seeed af...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan in SprintLayout bij het 'exporteren naar Gerber' wel 'mirror' selecteren. Maar mijn vraag was en is er in gelegen, of dit nu wel of niet moet..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien een beetje teveel aan het "moeten"? Maak de gerbers aan naar beste godsvrucht en vermogen, check de boel op een van de vele gerberviewers, stuur bij tot het okee is. Komt nergens een "moet" aan te pas.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Als je in beginsel de print al verkeerd-om hebt getekend zoals je zegt, zul je moeten spiegelen ja...
In ieder geval moeten alle Gerbers van bovenaf gezien zijn, anders kun je problemen verwachten.

Sommige printboeren maken gewoon wat je aanlevert aan Gerbers; ze kijken niet of dat ook een levensvatbare print oplevert.
Ik heb ooit gehad dat het reference point op de drill file 5mm was verschoven t.o.v. de Gerbers. Gaatjes werden gewoon 5mm naast de eilandjes geboord... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@big_fat_mama Ja, ik kan natuurlijk printen gaan bestellen in de hoop dat ze niet gespiegeld zijn. Het is niet heel erg duur immers. En als het dan niet klopt de zaak alsnog spiegelen.. Maar liefst heeft men het meteen goed :-)

@Arco Punt blijft dat ik mijn eigen Gerbers niet kan zien, maar pas na "controle" in een viewer. En dan showen sommige viewers 1:1 mijn werkje, en andere viewers draaien mijn werkje om. Dus: wat moet ik nu aanleveren?

Ik heb nu wel twee IC-pen-nummers genoteerd op de lay-out. Die zie ik nu in SprintLayout in spiegelbeeld (net zoals mijn hele werkje al in spiegelbeeld is getekend), dus als ik die upload naar Seeed, zijn de getallen in hun Viewer bij de tab "Bottom" wel normaal te lezen.

Kruimel

Golden Member

Op 20 november 2018 21:04:39 schreef tin.soldier:
Dus: wat moet ik nu aanleveren?

Alle lagen als ware die van boven gezien. Je kunt koppig zijn en het anders doen, en in 90% van de gevallen zullen ze het bij de PCB bakker herkennen en aanpassen (als je eenmaal een professionele Gerber editor hebt dan is dat triviaal), in 5% van de gevallen zal het niets uitmaken en in 5% van de gevallen zal je twee tientjes verprutsen aan een printje waar je niets aan hebt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, ik kan natuurlijk printen gaan bestellen in de hoop dat ze niet gespiegeld zijn.

Je kunt ook je ontwerp herdoen en checken in de gerberviewer en herdoen en checken en herdoen en checken... Als de gerberviewer van fabrikant ABC toont wat je verwacht, dan hoop ik dat je er mag van uitgaan dat fabrikant ABC ook gaat leveren wat je verwacht.

Klinkt alsof je, al dan niet bewust, niet hebt meegelezen

stuur bij tot het okee is

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 20 november 2018 21:18:53 (12%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

En dan showen sommige viewers 1:1 mijn werkje, en andere viewers draaien mijn werkje om.

Da's onzin. Een Gerber is niet voor meerdere interpretaties vatbaar. (WYSIWYG)
Een Gerber reader als die van EasyEDA toont alle lagen tegelijk, dus je kunt zo zien of alles goed ligt.

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 20 november 2018 21:49:16 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yes, WYSIWYG. Ik wil er dan toch van uitgaan dat Seeed met 'Bottom' de soldeer-/onderzijde bedoelt. Als dit onverhoopt niet zo is valt me wellicht coulance ten deel door duidelijke vermelding van twee IC-pen-nummers. We zullen het zien..Ik heb de gok gewaagd en het bestellinkje gedaan.
Dank voor alle reacties, en als over 5 maanden de Chinese printen binnen zijn, zal ik hier(over) een terugmelding doen!