Eventjes dagdromen: pakjesschapraai

Op 22 november 2018 17:05:09 schreef evelo:
Maar wat kan er mis zijn met pakweg 300m stappen naar het dichtsbijzijnde afhaalpunt om je post op te halen?

Dan moet je elke dag naar dat afhaalpunt lopen om te zien of er iets voor je is. Meestal niet dus.
Geef mij de post maar door mijn eigen voordeur.
Zelf fungeer ik veelvuldig als afhaalpunt voor de buurt omdat er bij ons bijna altijd iemand thuis is. Gepensioneerd weet je wel.

je hebt tegenwoordig een postnl app, krijg je gewoon een foto van alles wat op jouw adres gaat binnenkomen via postnl, die foto's komen uit de sorteermachines in het sorteerproces. zowel briefpost als pakjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Ik neem ook vaak pakketten aan voor de buren,ben toch heel de dag thuis.
Wat me wel opvalt,die bezorgers staan allemaal stijf van de stress.
Pakketten van Bol kunnen opgehaald worden bij AH,voor postnl pakketten bij de Primera.
Beide zijn nou niet echt "naast de deur" toch algauw 20 minuten fietsen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

die bezorgers staan allemaal stijf van de stress

Dat is nu een van mijn zorgpunten: die lieden zijn de baan op, inderdaad tjokvol stress, met een busje van een ton of 2-3, stevig vervuilend: en als ze botsen dan is het menens. Voor hen is het sneu natuurlijk, hun job in vraag te stellen, maar toch moet het, vind ik. De wereld wordt er niet beter van, zomin van de stress als van de vervuiling van die busjes.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dan moet je elke dag naar dat afhaalpunt lopen om te zien of er iets voor je is. Meestal niet dus.

Welnee, als er iets is dan verneem je dat per sms of e-post.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

idd is dat volk gestresst, spreekt vaak amper nederlands. de bezorger hier heeft vaak lange perioden dat er een andere is, daarna ie de oude weer terug en ziet er slechter uit, lijkt wel overspannen te zijn geweest.

die busjes, vaak grote VW of renault masters, hebben vaak een stel deuken erin op plekken waar ze het allemaal hebben, schuifdeur rechts. op het distributiecentra staan deze periode doorgaans een 15-20 busjes extra van een verhuurder om de decemperpiek op te vangen. nog een paar weken en de verhuurbedrijven waar ik geregeld langskom hebben niks meer staan aan bussen..

toch zie ik ook vaker dat men met 2 man bezorgt, oa de dhl doet dit. de chauffeur loopt mank door een verdraaide knie, maar een collega doet de paketten dan afgeven. een karretje hebben ze dan ook geen van allen, of gebruiken die niet, toch dozen erbij die 25 kilo wegen..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 22 november 2018 23:10:31 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 22 november 2018 16:30:19 schreef big_fat_mama:

En toegegeven, mijn idee van een afhaalcontainer oftewel -schapraai was dus reeds geprobeerd, niet zo verwonderlijk natuurlijk, en het bleek dus onvoldoende aan te slaan. Toch kan ik niet laten me af te vragen of het vandaag niet anders zou kunnen zijn

Was?

Ze zijn er nog/al gewoon, en echt niet alleen in NL, zoals al eerder genoemd staan er flink wat 'packstations' in DE

Verder is dit iets wat verdacht weinig met elektronica te maken heeft, en eigenlijk heel erg in de koffiecorner thuis hoort.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 23 november 2018 00:45:55 (10%)

Wat mij opvalt aan de pakketbezorging:

De webshops doen aan slechte communicatie en keuzemogelijkheid. Je moet er echt je hobby van maken of een heel goede webshop treffen om te zeggen dat je het pakket een paar dagen later wil hebben. Als je een account hebt bij postnl dan kan je volgens mij inloggen en allerlei dingen aangeven zoals dat je toch even niet thuis bent.

Nog mooier, ik heb het nooit gezien, zouden deze opties zijn:
- Bezorg mijn pakket de komende week, mogelijk samen met een ander pakket voor mij.
- Bezorg mijn pakket de komende week, mogelijk samen met een ander pakket in de buurt.

Wat natuurlijk ook een punt is: Extra gewicht en volume kost de meeste verzenders tot 10kg niets. Pas had ik nog een klein doosje in een veel grotere doos met minstens een halve kilo van dat zware kartonvulmiddel (gewoon kartonafval door een soort shredder gehaald).

Weer on-electronica-topic:

Misschien zou ik wel een kist bij mijn huis kunnen zetten: Barcode van het pakket opent het slot (Elke pakketcode voor de buurt is geldig, dit voorkomt snotapen die hun blikjes redbull erin gooien). Daarna valt het luik weer dicht, op slot. Je kan instellen of je meer dan 1 pakket wil toestaan.

Buren optie: Ik neem een iets groter hok, buren krijgen hun eigen QR code en kunnen hun pakket zelf ophalen. Een camera ziet wie wat pakt.

Overigens kan je als besteller er ook gewoon voor kiezen om je pakketjes standaard bij een punt op je route te laten afleveren. Ik heb een bouwmarkt die 100m omrijden is en waar ik dagelijks langsrij.

evelo

Golden Member

Mij lijkt het niet zo eenvoudig om een enorm logistiek apparaat te vatten in een webinterface op een webshop, zeker niet als die voor iedereen snel begrijpbaar moet zijn.

Bij de minste weerstand haakt de klant af en sluit hij het venstertje.

Als er dan nog een hoop vinkjes en opties bijkomen...

Niet vergeten dat ieder bestellinkje een samenspel van automatische magazijnen, rollenbanen, verpakkingsmachines, vliegtuigen, bestelwagens,... in hang zet of bijstuurt.

En dat in een omgeving met veel concurrentie en dus lage marges.

op een of andere manier heeft logistiek een bepaalde aantrekkingskracht op ondernemers en werknemers. Ik ben er nog niet achter hoe dit komt.

Ik pak nog even een bakje koffie.

Op 22 november 2018 16:30:19 schreef big_fat_mama:
Een van mijn redenen om eens te beginenn denken was het punt dat EricpP aanhaalt: binnen de kortste keren staan ze allemaal aan de deur. Ieder met zijn busje, ieder met zijn vlag... (cfr. Johan Verminnen :) ) Dat brengt toch echt overlast, en onderbenutting van de beschikbare middelen.

Natuurlijk, het zou mooier zijn als alle pakketten voor 1 adres met 1 busje werden bezorgd. Maar met vrije markt voor postbezorging zal dat nooit gebeuren.

En juist met de toename van pakketbezorging wordt het ook weer efficiënter, ook al lijkt het soms van niet. Die busjes rijden allemaal vol weg 's ochtends. Hier in het dorp lukt het al niet om met 1 busje van PostNL alles voor die dag te bezorgen. Dus alleen al PostNL rijdt hier met 2 busjes. De straten van het dorp zijn te bevatten binnen een cirkel met een straal van 1km. Eén busje doet 'het bovendorp' de andere 'het benedendorp'. Het zal niet veel efficiënter worden als je dat met andere bedrijven moet combineren, nog even los van het feit dat de overslag dan ingewikkelder wordt (immers, de Farnell levering gaat al vanuit UK met UPS tot aan mijn deur).

Ik weet niet hoe het in België is, maar hier in NL kun je bij de grotere webshops allemaal aangeven dat ze het niet eens bij je thuis proberen, maar meteen afleveren bij de supermarkt.
Zowel PostNL als UPS hebben daarnaast ook zelf online nog mogelijkheden om de aflevering te wijzigen. Ik kan bij UPS zelfs aangeven dat ze het bijvoorbeeld bij de achterdeur moeten neerleggen (de bezorger gooit het dan in de tuinkussen-box).

Ik vind het allemaal zo gek nog niet.

If you want to succeed, double your failure rate.
Kruimel

Golden Member

Dit is Antwerpen Centraal, geloof dat er op Mechelen ook een kleinere staat:

https://farm5.staticflickr.com/4841/45340174254_17d116c66e_z.jpg

Nu woon ik redelijk dicht bij een treinstation, dus dit vind ik op zich geen slechte ontwikkeling.

Hensz

Golden Member

Ik wil graag even het verhaal van de vervuilend,e wegverstoppende koeriersbusjes onderuit halen.
Zo'n busje rijdt per dag één ronde voor 100-200 pakketjes. In het verleden reed iedereen daar apart voor naar de stad om te vinden wat wat je zocht. Volgens mij is één busje dat 100 pakketjes bezorgt een stuk milieuvriendelijker dan 100 mensen die ieder in een auto stappen om een boodschap te doen.

Een pakketophaalcentrale in de buurt kan verbetering opleveren, zolang dan maar niet weer iedereen in een auto stapt om bij die centrale te komen.

Don't Panic!

hier in de stad heeft de gemeente op last van slechte luchtkwaliteit een aantal straten 1 richting gemaakt, en andere straten in t centrum sterk versmald. overigens lost het niks op, sluiproutes hadden snel ook overlast van verkeer en de luchtkwaliteit holde achteruit. nu staan er files in de spits op plekken die er eerst niet waren, dat is pas goed voor de luchtkwaliteit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer