kendraad, jaardraad, merkdraad - nadere informatie gezocht

Alex P

Golden Member

In leidingen zitten soms textieldraadjes verwerkt, de zogenaamde kendraden, waaronder jaardraad (geeft het fabricagejaar aan), merkdraad (geeft de fabrikant aan), keuringskendraad (indicatie van goedkeuring/controle door bv. CEBEC of KEMA). Ik kan daar weinig informatie over vinden, alleen wat korte informatie in "NEN3092, benamingen voor zwakstroomleidingen" uit 1968 en in de "Elektrotechnische W.P. encyclopedie" uit 1958. De keuringskendraad voor CEBEC bestaat bv. uit twee witte draadjes; ik heb een stuk snoer liggen met zulke draadjes, maar in een rol snoer die ik laatst kocht zit helemaal niks. Ik heb de volgende vragen:

  • Worden dit soort draden nog steeds in leidingen verwerkt? (ik vermoed van niet - maar wanneer werd het dan ongeveer afgeschaft?)
  • Wat voor kleurcodes worden/werden gebruikt voor jaar en fabrikant?
  • Hoe heten zulke draden in andere talen, m.n. Duits, Engels en Frans?

Andere aanvullende informatie hoor ik ook graag.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

bij mijn weten worden die draden niet meer gebruikt, men print die info gewoon op de kabel tegenwoordig, incl de meters..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb me altijd afgevraagd waar die 'textieldraden' voor waren. Toch leuk om er nu achter te komen dat ze ook echt een praktisch doel hebben/hadden. :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Heb jaren geleden stage gedaan bij Draka in Amsterdam. Het enige wat ik er nog van weet is dat de kendraad van Draka rood/zwart is/was.
Ze draaiden ook wel eens kabel voor een andere fabriek, dan stond er op de buitenkant b.v. Yougokabel. Maar de kendraad was nog steeds rood/zwart. Andersom gebeurde ook, dan stond er Draka op de buitenkant maar was de kendraad b.v. groen/geel.
Het was vooral een middel voor de fabrikanten onderling om te kunnen zien waar een kabel daadwerkelijk gemaakt was.

die draadjes was vooral bij telecomkabel, ook hadden die de extra functie van herkenning van de diverse strengen met dezelfde kleuren draad in de kabel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Er is mij verteld dat het ook een snijdraad kan zijn..om de buitenisolatie door te snijden.. Het is mij nooit gelukt... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

De gekleurde draden zijn dunne kendraden inderdaad, niet bedoeld om de mantel in te snijden.
Verder zit er een rode een blauwe kendraad in elke laag, om aan te geven wat het eerste en laatste (4 draads) adergroep van die laag zijn.
(tussenliggende groepjes hebben beurtelings een wit en geel draadje)

Voor snijden van de mantel zit er een aparte witte nylondraad in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In dit wiki artikel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Kabelfabriek wordt ook gesproken over kendraden. NKF: rood-wit-blauw, Draka: rood-zwart.

Een snijdraad is niet hetzelfde als de kendraad. De snijdraad is veel sterker, de kendraad is uitsluitend bedoeld om aan te geven in welke fabriek de kabel is gemaakt.

Ik heb me jarenlang afgevraagd waarom die draadjes er bij zitten. Bedankt!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Volgend de normen heten de draden als volgt:
kendraad, bedoeld om iets kenbaar te maken (duh)waar onder:
- merkdraad
- jaardraad
scheurdraad, net onder de mantel
trekdraad, ter versteviging
teldraad

Op 23 november 2018 13:32:29 schreef mel:
Er is mij verteld dat het ook een snijdraad kan zijn..om de buitenisolatie door te snijden.. Het is mij nooit gelukt... :S

-
De truuk is om een klein sneetje in de lengterichting van de kabel te maken en dan de snijdraad er doorheen te trekken.
(Wel met een tangetje o.i.d., anders snij je in je vingers) :-)

Wat je ook wel tegen komt zijn vuldraden.
Bij grotere ader diameters ontstaan er ruimtes tussen de aders.
Om de kabel meer homogeen te maken worden deze ruimtes soms opgevuld met passende vuldraden om die ruimtes te dichten.
De kabel wordt dan mooi rond in plaats van hobbelig.
De kabel blijft met vuldraden soepeler dan opvullen met vulmassa zoals je vaak ziet bij b.v VMVK.

Arco

Special Member

In oude plastic telefoonkabels zat ook nog vaak een wit talkachtig poeder wat voor kleine dieren schadelijk was.
Was speciaal om kleine knagers te ontmoedigen bij hun destructieve werkzaamheden. (ze werden er ziek van)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Dat poeder is al eens goed geweest voor een lang topic. Volgens mij is dat alleen om te kabel beweeglijk te houden. Knagers aten vroeger de kabel sowieso op tot en smaakstoffen in kwamen.

bprosman

Golden Member

Om de kabel meer homogeen te maken worden deze ruimtes soms opgevuld met passende vuldraden om die ruimtes te dichten.

En ben ik dan de enige die die wel eens probeert aan te strippen ? :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Op 23 november 2018 19:01:07 schreef bprosman:
[...]
En ben ik dan de enige die die wel eens probeert aan te strippen ? :-(

De laatste tijd LIET ik het doen :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

gewerkt bij de Pope Blerick Daar stond een machine die waterstop om de meter in de zwakstroom grond kabels injecteerde. om als de kabel defect raakt de kabel volliep met water. Wat voor spul het was ik niet.maar stonk wel en plakte.

Anoniem

Op 23 november 2018 18:43:47 schreef GJ_:
Dat poeder is al eens goed geweest voor een lang topic. Volgens mij is dat alleen om te kabel beweeglijk te houden. Knagers aten vroeger de kabel sowieso op tot en smaakstoffen in kwamen.

Kunnen ze kiezen tussen kabel met kaassmaak of hamsmaak. :-)

Zou men echt voor die reden smaakstoffen toevoegen? Er zitten al zoveel toeslagstoffen in zo'n kabel.

Ik vraag me allang af waarom knaagdieren zo'n voorkeur hebben voor elektrische kabels. Die zijn toch allesbehalve eetbaar? Of zou het elektrisch veld hen aantrekken?
Van muizen kan ik het begrijpen. Die doen het vast om plaats te maken om ergens binnen te dringen langs de opening waar de kabel door de muur gaat. Maar ik had ook een vriendin die een konijn hield dat regelmatig vrij in huis liep. Regelmatig moest ik dan een snoer van de radio, tv of staande lamp herstellen waar aan geknaagd was.

Arco

Special Member

De weekmakers in pvc worden meestal van dierlijke of plantaardige olien gemaakt (bijv. palmolie, glycerol), die knagers heel lekker vinden ruiken.
(met hun geknaag zijn ze op zoek naar de bron van die lekkere lucht... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Vroeger kwam ik veel aangevreten kabels tegen. Op een gegeven moment eigenlijk niet meer. In schakelkasten die wat ouder zijn word er netjes om de nieuwe bedrading van wijzigingen heen gegeten.

Anoniem

Op 24 november 2018 11:23:26 schreef Arco:
De weekmakers in pvc worden meestal van dierlijke of plantaardige olien gemaakt (bijv. palmolie, glycerol), die knagers heel lekker vinden ruiken.
(met hun geknaag zijn ze op zoek naar de bron van die lekkere lucht... ;) )

Glycerol is geen olie maar een alcohol. Maar het smaakt wel zoet. Ik heb het nooit geprobeerd, maar misschien wordt je er ook wel dronken van? Misschien zijn die muizen wel verslaafd? Glyceroliekers.