Voltcraft VC890 verschil in stand mA en uA

Hallo,

Ik heb hier een gecalibreerde Voltcraft VC890 en ben een het meten aan een circuit met laag stroomverbruik. Echter merk ik een meetverschil op de milli en micro amperestand.
Als voorbeeld:
Op mA stand meet ik 6.7mA, draai ik dan de meter naar uA dan meet ik 1040uA.

Iemand een idee hoe dit verschil komt?

Meetfout, doordat de inwendige weerstand van de meter in het meetcircuit meedoet ?

Is dit te corrigeren op een manier, of ligt het aan de kwaliteit meter?

maartenbakker

Golden Member

Loopt het uA bereik wel zo hoog?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha basvaningen,

Je gaat je bereik te boven :o in de uA stand kan je tot max 6000uA meten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk,

Als ik boven het bereik ga dan geeft de meter dit altijd netjes aan. Dus die 6.9mA klopt niet.

Ik heb zojuist even alles losgekoppeld en weer aangekoppeld en nu meet ik wel een acceptabel verschil.

1.928 mA tegenover 1788 uA

Op 23 november 2018 16:48:16 schreef basvaningen:
Hallo Henk,

Als ik boven het bereik ga dan geeft de meter dit altijd netjes aan. Dus die 6.9mA klopt niet.

Ik heb zojuist even alles losgekoppeld en weer aangekoppeld en nu meet ik wel een acceptabel verschil.

1.928 mA tegenover 1788 uA

EDIT:
Na een keer wisselen op de meter springt de mA weer terug naar richting de 8 tot 9.

Ik verwacht dat de software van de meter gewoon niet helemaal top is.

Ha basvaningen,

Als het kan terug sturen deze is niet in orde zelfs je laatste resultaat geeft een te groot verschil.
Als je niet weet welke stroom er ongeveer moet lopen kan je een externe shunt gebruiken een 1% weerstand.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Thevel

Golden Member

Sluit de meter in de mA stand en een 10kΩ weerstandje in serie aan op een 12V voeding.
De meter moet dan ongeveer 1,2mA aangeven, geeft de meter beduidend hoger aan dan is hij stuk.

het kan ook aan je circuit liggen waar je de stroom van meet. Bij inschakelen µA meter is de serieweerstand een pak groter, kan zijn dat je schakeling zich anders gedraagt.. geef dus ook eens aan wat je aan het meten bent.

Voor meten in lage stroombereiken is de juiste techniek dikwijls (althans, voor moderne meters): schakeling opstarten met kortgesloten klemmen A-meter. Pas na opstarten kortsluiting verwijderen.

benleentje

Golden Member

De metingen zeggen niets zonder de verdere schakeling in acht te nemen en de beperking van je meet apparaat.

Elke stroom meter systeem heeft een "burden Voltage" dat is dan de spanning die over het stroom meet systeem valt. Op een kleiner bereik zit een hogere weerstand en de burden voltage neemt daarmee dus ook toe.
Door de hogere verschil spanning is de spanning over de load (circuit) lager en daarmee dus ook de stroom. Echter is dit circuit afhankelijk.

Kijk dus in de gebruikshandleiding van je meter wat de the burden voltage is of kijk welke shunt weerstanden er per bereik staan vermeld. Je kan dan met die weerstanden uitrekenen of het verschil in stroom daarmee te verklaren is. Is het verschil daarmee niet verklaren dan pas zou ik naar de meter zelf kijken.

Zolas black-dog wel eens heeft gemeld "ken je meetapparaat" Een perfect met zou in het spanningsbereik 1 Tera ohm of hoger moet zijn en een stroom meter zou 0,000 µohm moet zijn echter zover is de techniek nog niet :). En zal je dus in veel gevallen moeten begrijpen wat en waarom je meet apparatuur dat doet en daarmee rekening moeten houden of een andere meetmethode kunnen proberen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Op 23 november 2018 16:02:43 schreef basvaningen:
Op mA stand meet ik 6.7mA, draai ik dan de meter naar uA dan meet ik 1040uA.

Werkt je schakeling dan nog? Het inbrengen van een stroommeter heeft vaak vrij grote invloed op het gedrag van de schakeling, en misschien cyclet hij dan tussen aan en uit wat het totale stroomverbruik drukt. 1,5m aan meetsnoer voegt ook een stuk inductie toe die niet voor elke schakeling toelaatbaar is. Wat ik in mijn eigen schakelingen nog weleens doe is het toevoegen van een shunt in de ontwerpfase in de leidingen waar ik later de stroom zou willen weten. Daarvoor heb ik ooit een aantal radiale 10mΩ shunts gekocht. In het geval van 6mA is dat misschien wat weinig, maar de afwezigheid van 1,5m snoer is voor veel schakelingen een verademing... ;-)

Op 23 november 2018 21:36:17 schreef benleentje:

Elke stroom meter systeem heeft een "burden Voltage" dat is dan de spanning die over het stroom meet systeem valt. Op een kleiner bereik zit een hogere weerstand en de burden voltage neemt daarmee dus ook toe.

nooit gesnapt waarom het niets toevoegende dure woord "Burden voltage" de laatste jaren zo vaak gebruikt word, terwijl men gewoon de spanningsval bedoelt tijdens een amperemeting (en die verklaring er sosieso aan toe moet voegen).

Shiptronic

Overleden

Op 23 november 2018 21:36:17 schreef benleentje:
De metingen zeggen niets zonder de verdere schakeling in acht te nemen en de beperking van je meet apparaat.

Elke stroom meter systeem heeft een "burden Voltage" dat is dan de spanning die over het stroom meet systeem valt. Op een kleiner bereik zit een hogere weerstand en de burden voltage neemt daarmee dus ook toe.
Door de hogere verschil spanning is de spanning over de load (circuit) lager en daarmee dus ook de stroom. Echter is dit circuit afhankelijk.

Kijk dus in de gebruikshandleiding van je meter wat de the burden voltage is of kijk welke shunt weerstanden er per bereik staan vermeld. Je kan dan met die weerstanden uitrekenen of het verschil in stroom daarmee te verklaren is. Is het verschil daarmee niet verklaren dan pas zou ik naar de meter zelf kijken.

Zolas black-dog wel eens heeft gemeld "ken je meetapparaat" Een perfect met zou in het spanningsbereik 1 Tera ohm of hoger moet zijn en een stroom meter zou 0,000 µohm moet zijn echter zover is de techniek nog niet :). En zal je dus in veel gevallen moeten begrijpen wat en waarom je meet apparatuur dat doet en daarmee rekening moeten houden of een andere meetmethode kunnen proberen.

+1 , Een vaak over het hoofd geziene eigenschap, voor spanning meten geldt hetzelfde, je meter vormt dan een belasting op je schakeling , waardoor de spanning kan inzakken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 november 2018 00:03:10 schreef Shiptronic:
+1 Een vaak over het hoofd geziene eigenschap, voor spanning meten geldt hetzelfde, je meter vormt dan een belasting op je schakeling , waardoor de spanning kan inzakken.

-1 als de schakeling zo hoogomig is dat de meter invloed uitoefent dan is de probe met meetsnoer er meestal ook al teveel aan.

-2 Tevens meet je met zo een hoogohmer algauw dingen die er niet zijn

-3 En als je weet wat je meet is de belasting van een niet hoogomige voltmeter meteen een test van de schakeling waarin je meet.

RAAF12

Golden Member

Dat hoort idd. bij de basis principes van meten. In vele schakelingen oa. Quad stond het er zelfs in het schema bij voor de hh technici, in het NL: 'houd er rekening mee dat de meter de schakeling kan belasten. Vaak werd er met een 20k per volt universeelmeter gemeten. Maar dat is wel boeiend, iedere nieuwe generatie moet weer dezelfde basisdingen aanleren, het houd nooit op :-)

fatbeard

Honourable Member

Ik meet stromen altijd als de spanningsval over een serieweerstand van (afhankelijk van de te verwachten stroom) 1 of 0.1Ω, voor 'echt' kleine stromen (<1mA) 10 of zelfs 100Ω.
Op die manier is het spanningsverlies van de meting altijd klein en kan nauwkeuriger gemeten worden, de spanningsmetingen van een universeelmeter zijn doorgaans nauwkeuriger dan de stroommetingen (als er al een geschikt stroombereik op de meter zit, vaak is er wel een 200mV of kleiner spanningsbereik aanwezig).

Een nauwkeurige 1Ω weerstand maak je van 10 stuks 10Ω/1% weerstanden parallel, de 0.1Ω weerstand met 10 x 1Ω/1%.
Statistisch is dan de resulterende tolerantie beter dan 1% (is me ooit verteld, uitgelegd en bewezen door de leraar statistiek op de HTS).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
GJ_

Moderator

Met kleinere stromen en spanningen maakt het vaak ook nog heel veel uit hoe je je meetpennen vastklemt. Ook oude versleten pennen presteren hier vaak een stuk minder.

Ik was vanmorgen nog bij een storing waar ik eerst echt een paar keer 130Vac meette. Later met wat meer frutten bleek het toch echt 400Vac te zijn. Wel een redelijk extreem geval, met aansluitschroeven die erg roestig en vuil waren.

Op 24 november 2018 15:44:40 schreef fatbeard:
Ik meet stromen altijd als de spanningsval over een serieweerstand van (afhankelijk van de te verwachten stroom) 1 of 0.1Ω, voor 'echt' kleine stromen (<1mA) 10 of zelfs 100Ω.
Op die manier is het spanningsverlies van de meting altijd klein en kan nauwkeuriger gemeten worden, de spanningsmetingen van een universeelmeter zijn doorgaans nauwkeuriger dan de stroommetingen (als er al een geschikt stroombereik op de meter zit, vaak is er wel een 200mV of kleiner spanningsbereik aanwezig).
.

Bij vele universeelmeters worden de stroombereiken inderdaad verwaarloosd, zelfs bij Fluke. Klant wordt gelokt met de hoge weerstand in de spaningsbereiken, maar de spanningsval in stroombereiken mag je gaan zoeken in de kleine cijfertjes.
Vind het merkwaardig dat stokoude analoge meters voor stroom het beter doen. Vaak blijven die onder de 100mV spanningsval bij volle schaal (heb er zelfs die maar 1mV spanningsval hebben..) en, je kan van grote stroombereik afdalen naar de kleinere zonder de kring te onderbreken. die laatste eigenschap is erg belangrijk als je veel stroommetingen doet.

Op 24 november 2018 16:17:22 schreef GJ_:
Met kleinere stromen en spanningen maakt het vaak ook nog heel veel uit hoe je je meetpennen vastklemt. Ook oude versleten pennen presteren hier vaak een stuk minder.

Ik was vanmorgen nog bij een storing waar ik eerst echt een paar keer 130Vac meette. Later met wat meer frutten bleek het toch echt 400Vac te zijn. Wel een redelijk extreem geval, met aansluitschroeven die erg roestig en vuil waren.

Pennen moeten altijd goed "prikken" en Ja, op het net meten met de Hoogohmige voltmeter heeft vaak meer na dan voordelen, "Je meet altijd wat"..

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 24 november 2018 16:37:47 (21%)

RAAF12

Golden Member

Op 24 november 2018 16:34:50 schreef kris van damme:
[...]

Bij vele universeelmeters worden de stroombereiken inderdaad verwaarloosd, zelfs bij Fluke. Klant wordt gelokt met de hoge weerstand in de spaningsbereiken, maar de spanningsval in stroombereiken mag je gaan zoeken in de kleine cijfertjes.
Vind het merkwaardig dat stokoude analoge meters voor stroom het beter doen. Vaak blijven die onder de 100mV spanningsval bij volle schaal (heb er zelfs die maar 1mV spanningsval hebben..) en, je kan van grote stroombereik afdalen naar de kleinere zonder de kring te onderbreken. die laatste eigenschap is erg belangrijk als je veel stroommetingen doet.

Kwetsbare draaispoelmeters van 20 µA die in de betere universeelmeters werden toegepast, soms met spanband ophanging zelfs, presteren idd beter. Er staan nog wel oude draadjes over dat onderwerp. Kijken of ik die nog kan vinden <zoekmodus> edit =off found!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/111047#highlight=per+volt+me…

Arco

Special Member

Bij oude meters als de Unigor 6E staat inderdaad wel netjes vermeld wat de spanningsval is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 23 november 2018 16:02:43 schreef basvaningen:
Hallo,

Ik heb hier een gecalibreerde Voltcraft VC890 en ben een het meten aan een circuit met laag stroomverbruik. Echter merk ik een meetverschil op de milli en micro amperestand.
Als voorbeeld:
Op mA stand meet ik 6.7mA, draai ik dan de meter naar uA dan meet ik 1040uA.

Iemand een idee hoe dit verschil komt?

Zoals @BenI2C schrijft, speelt de inwendige weerstand van de meter een grote rol bij dit soort metingen.

De totale inwendige weerstand bestaat uit een optelsom van de (werkelijke)meterweerstand, de in serie geschakelde (inwendige)zekering, zekering klemmen in de meter, en de beide meetsnoeren.

Er kan wel eens vuil tussen die klemmen en de zekering zitten, de klemkracht is laag of de zekering zelf is wat "hoogohmiger" dan gewenst.
Onderstaande testje al eens uitgevoerd?

Dit zou het resultaat minimaal moeten zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fatbeard

Honourable Member

5Ω bij 10A ??? Da's een dissipatie van 500 Watt!
Hopelijk hebben ze de komma verkeerd gezet, want daarmee zou ik geen stromen boven de 1A durven meten, ongeacht de naam die erop staat...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.