[BE] schakelaar dubbelpolig

Als 1 en 2 op tekening naar lamp gaan mogen die draden ook verwisseld worden naar 1 naar 2 , en van 2 naar 1?

Het werkt er wel om maar is niet de bedoeling, de blauwe op L1 dan de afgaande blauwe op 1, de bruine (of zwarte) op L2 dan de afgaande zwarte op twee lijkt me zo.
edit: keer je ze om dan staat er fasespanning op een blauwe draad en dat is niet de norm en dus gevaarlijk.

Edit, het kan ook zijn dat L1 de komende fase is (bruin) en L2 de afgaande fase, dan zal 1 de nul (blauw) worden en 2 de afgaande nul, meet ze even door welke verbonden worden als je hem aan zet.
Gezien de blauwe en rode draden die er getekend staan is het de bedoeling zoals ik boven heb gezegt, alleen gek dat de blauwe draad van klem L2 van de kant van de verbruiker komt, die hoort naar links te lopen naar de voeding.

1 en 2 gaan toch naar de lamp , volgens mij is dat hetzelfde als men de draden van 1 en 2 draait.
Is toch en dubbelpolige schakelaar

[Bericht gewijzigd door Nickkenny op zaterdag 24 november 2018 18:15:51 (16%)

Volgens mij L1 Fase In / 1 Nul In en L2 Fase Uit en 2 Nul Uit.
Kwestie van even meten.

[Bericht gewijzigd door T-sec op zaterdag 24 november 2018 18:17:39 (17%)

L1 en 1 geven contact bij schakelaar aan ,schakelaar af geen contact
L2 en 2 geven contact bij schakelaar aan ,schakelaar af geen contact

Anoniem

Ik zou de rode draad op de kont van de lamp tekenen. Zoals je het nu getekend hebt maak je kortsluiting

is waar is een tekening van het net
Net aangepast

[Bericht gewijzigd door Nickkenny op zaterdag 24 november 2018 18:33:28 (18%)

vergeten

Golden Member

Op 24 november 2018 18:21:53 schreef Nickkenny:
L1 en 1 geven contact bij schakelaar aan ,schakelaar af geen contact
L2 en 2 geven contact bij schakelaar aan ,schakelaar af geen contact

Dan moet je het zo aansluiten volgens hedendaagse standaard kleuren.
(Je mag L1 en 1 wisselen en ook L2 en 2 mag je wisselen, dat maakt voor de werking niets uit, en is ook niet onveilig(er))

En een Lamp hoor je zo aan te sluiten. (in NL)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

dus kan het geen kwaad als ik 1 en 2 verdraai

pa3gws

Golden Member

Het kan geen kwaad maar is zeker niet aan te raden omdat je zoals eerder vermeld de kleuren verwisselt.
Dat kan voor een ander die er aan moet werken gevaarlijk zijn.
Maar waarom zou je dat überhaupt willen?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
vergeten

Golden Member

Op 24 november 2018 18:46:41 schreef Nickkenny:
dus kan het geen kwaad als ik 1 en 2 verdraai

De bruine draad is de Fase (staat stroom op) de blauwe is de Nul, (staat geen stroom op)
Als je 1 en 2 wisselt (in mijn voorbeeldplaatje) dan is het de blauwe draad naar de lamp die spanning voert, en dat is tegen de voorschriften.

Het kan gevaarlijk zijn mocht er iemand (met de schakelaar AAN) aan de lamp gaan werken die verwacht dat de blauwe spanningsloos is en de zwarte spanningvoerend.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een vraag die bij mij opkomt: waarom wil je een lamp dubbelpolig schakelen, dat is toch nergens voor nodig?

zie hier schema van Niko gaan naar de lamp met 2 blauwe draden

L1 zit nu wel onderaan

[Bericht gewijzigd door Nickkenny op zaterdag 24 november 2018 19:16:48 (15%)

Op 24 november 2018 19:07:45 schreef KlaasZ:
Een vraag die bij mij opkomt: waarom wil je een lamp dubbelpolig schakelen, dat is toch nergens voor nodig?

Is voor in de badkamer is veel veiliger en ook voor buiten lampen

Dubbelpolig is wel eens handig in een vochtige kelder of naar buiten, soms is het voorgeschreven alleen ben ik er te lang uit of dat nu nog zo is en waar wanneer.

vergeten

Golden Member

NIKO gebruikt de verkeerde kleuren! er zit daar een prutser, zonder kennis van zaken, tekeningen te maken!
(maar de lamp gaat wel aan en uit met de schakelaar)

Waar L1 zit linksonder of linksboven, is totaal niet van belang.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als je dat zo aansluit als jung moet je inderdaad dubbelpolig schakelen anders weet je nooit meer waar nog spanning op staat.

vergeten

Golden Member

Op 24 november 2018 19:15:35 schreef Nickkenny:
[...]Is voor in de badkamer is veel veiliger en ook voor buiten lampen

Als de schakelaar IN de badkamer komt/of zit maakt dat de boel NIET veiliger!
Zit de schakelaar BUITEN de badkamer dan is dubbelpolig wel veiliger.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 24 november 2018 19:15:35 schreef Nickkenny:
[...]

Is voor in de badkamer is veel veiliger en ook voor buiten lampen

Zit je in België? Daar heb je nog netten waarbij je twee fasen binnen krijgt. Maar als je een net hebt met een fase en een echte nul lijkt het me een beetje overbodig om ook de nul te schakelen.

is wisselstroom dus zoals in mijn openings post is het van geen enkel belang welke kleur er in 1 en 2 zit .
Als men aan de elektriciteit werkt altijd de zekering afleggen .

Op 24 november 2018 19:31:15 schreef KlaasZ:
[...]Zit je in België? Daar heb je nog netten waarbij je twee fasen binnen krijgt. Maar als je een net hebt met een fase en een echte nul lijkt het me een beetje overbodig om ook de nul te schakelen.

Ja in België , en is verplicht

Op 24 november 2018 19:15:35 schreef Nickkenny: Is voor in de badkamer is veel veiliger en ook voor buiten lampen

Moet al lang niet meer, toch niet in BE. Geen flauw idee waarom dat ooit zo was.

Op 24 november 2018 19:30:55 schreef vergeten:
[...]Als de schakelaar IN de badkamer komt/of zit maakt dat de boel NIET veiliger!
Zit de schakelaar BUITEN de badkamer dan is dubbelpolig wel veiliger.

schakelaar zit aan de buiten kant van de badkamer

Op 24 november 2018 19:41:16 schreef Nickkenny: Schakelaar zit aan de buiten kant van de badkamer

Heeft geen belang in BE.