[BE] schakelaar dubbelpolig

Op 25 november 2018 06:21:02 schreef New Beetle:
….dat als dit in NL zo is dat overal zo moet zijn en vooral dat als dit niet zo is dat dat een gigantisch probleem zou vormen.

Hoe gigantisch het probleem is weet ik niet, maar volgens mij zijn de draadkleuren binnen de Europese Unie al decennia lang gelijk.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

volgens mij zijn de draadkleuren binnen de Europese Unie al decennia lang gelijk.

Dat dacht ik ook, ja. Daarentegen is het in BE helemaal geen wet van Meden en Perzen dat neutraal en aarde aan eenzelfde potentiaal liggen. Daarom maakt het minder uit welke van beide je schakelt. Maar mij werd aangeraden om toch altijd de fase te schakelen, die voert nl. doorgaans meer spanning (tegenover aarde) dan de N. Zodat je bij het accidenteel aanraken van een enkelfasig geschakelde lamp minder spanning in je lijf krijgt.

En aan de landgenoot die steeds maar hamert dat het om wisselspanning gaat: dat mag dan wel zo zijn, het maakt absoluut totaal kompleet NIETS uit.

Maar helemaal terug naar de beginvraag: ik volg de T/S wel, waar hij poneert dat, vanaf een dubbelpolige schakelaar naar de lamp toe, het weinig verschil maakt of je de draden verwisselt of niet. Alleen werd heel terecht gevraagd waarom men dat zou willen? Ook ik zie geen reden om het anders dan "volgens het boekje" te doen. "Gewoon" doen is duidelijker en dus veiliger en makkelijker voor iemand anders die later ooit aan de installatie gaat werken.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 25 november 2018 09:42:11 (25%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 25 november 2018 09:05:58 schreef KlaasZ:
[...]Hoe gigantisch het probleem is weet ik niet, maar volgens mij zijn de draadkleuren binnen de Europese Unie al decennia lang gelijk.

Daar twijfel ik sterk aan.

Er bestaat inderdaad een IEC 30364 norm met de intentie om de uitvoering van elektrische installaties in gebouwen globaal te harmoniseren. IEC heeft echter geen autoriteit over nationale wetgevingen. Hoeveel landen die IEC in zijn totaliteit hebben overgenomen hebben weet ik niet, BE in elk geval niet. Denk ook niet dat dit ueberhaupt mogelijk is. Wel worden bepaalde delen van die norm als norm of de-facto norm overgenomen, blauw als nul en geel/groen als aarding bv..

Die IEC kleurnorm bepaalt overigens bruin, zwart of grijs als kleur in EU voor fase in vaste leidingen In BE is dat dikwijls rood. Dat betekent ook dat, als NL echt die IEC norm zou volgen men daar ook zwart en grijs als fase kan gebruiken.

zwart en grijs zijn hier ook fase, in ymvk kabels 5 aderig zijn dat naast bruin en blauw, geelgroen de standaard kleur draden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 november 2018 10:37:12 schreef testman:
zwart en grijs zijn hier ook fase, in ymvk kabels 5 aderig zijn dat naast bruin en blauw, geelgroen de standaard kleur draden..

Dat betekent dus ook dat je in NL grijs mag gebruiken in een kring met bv stopcontacten en niet enkel bruin?

als je 3 verschillend geschakelde wcd groepen in de tuin hebt bijv wel ja. met 5 aders weg gaan, en steeds bruin/blauw of zwart/blauw of grijs/blauw gebruiken voor de verschillende wcd's.

als je met VD werkt juist weer niet, dan is bruin/blauw/geelgroen de standaard. de enige afwijking is tegenwoordig de schakeldraden welke allerlei kleuren hebben, dat scheelt een hoop ellende als de verlichting eenmaal hangt en er wat wissel/kruis schakelingen door elkaar blijken te lopen, ook zijn er monteurs die al moeite hebben met meer als de wisselschakeling, heb je dan 12 draden zwart in 1 doos af te lassen is het ellende. daarom bestelt men wat dozen grijs, zwart, geel, groen, paars, rose. ook de koppeldraad voor rookmelders in 1,5mm2 is vaak rood of oranje..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 25 november 2018 10:56:45 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 november 2018 10:52:22 schreef testman:
als je 3 verschillend geschakelde wcd groepen in de tuin hebt bijv wel ja. met 5 aders weg gaan, en steeds bruin/blauw of zwart/blauw of grijs/blauw gebruiken voor de verschillende wcd's.

als je met VD werkt juist weer niet, dan is bruin/blauw/geelgroen de standaard. de enige afwijking is tegenwoordig de schakeldraden welke allerlei kleuren hebben, dat scheelt een hoop ellende als de verlichting eenmaal hangt en er wat wissel/kruis schakelingen door elkaar blijken te lopen, ook zijn er monteurs die al moeite hebben met meer als de wisselschakeling, heb je dan 12 draden zwart in 1 doos af te lassen is het ellende. daarom bestelt men wat dozen grijs, zwart, geel, groen, paars, rose. ook de koppeldraad voor rookmelders in 1,5mm2 is vaak rood of oranje..

NL volgt dus ook niet echt die IEC norm anders zou je in een 3-fasen systeem met dezelde kleur verder naar enkelfasige stopcontacten moeten en dus niet enkel bruin.

Zoveel onderscheid met BE is er dan overigens ook weer niet. 95% van alle nieuwbouw met VOB gebruikt rood of bruin als fase en blauw als nul, direct herkenbaar. Hier en daar heb je een zonderling die met een andere kleur bezig is, meestal zwart.

als je bedoelt dat men binnenkomt met bruin/grijs/zwart op de hoofdschakelaar en ook zo weer verder verdeelt op de groepen, zodat je ook de fase waar je op bezig bent dan nee, in huizen zijn de fase en nul standaard bruin en blauw. alleen de geschakelde draden hebben allerlei kleuren tegenwoordig.

een 3 fasen perilex voor fornuis weer wel, die heeft 5 aders en dus ook bruin/zwart/grijs voor de fasen. zowel in ymvk als flex met draad heb je die samenstelling. voor een fornuisgroep 2x 230V heb je ook 2x blauw en 2x bruin en 1x geelgroen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Waarom zou je rood als fase gebruiken?
Vroeger was rood juist de nuldraad, en de fase groen...
En om het nog leuker te maken , in Duitsland was heel vroeger rood de aarde :)
Er bestaan nog Duitse apparaten die rood als aarde hebben...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 25 november 2018 11:07:29 schreef New Beetle:
Hier en daar heb je een zonderling die met een andere kleur bezig is, meestal zwart.

Ja hier ook. 1.5 kwadraat zwart als schakeldraad is aanzienlijk goedkoper dan 2.5 kwadraad blauw, bruin en groen/geel. Blijkbaar zijn er ook zuinige Vlamingen :-)

japanse apparaten hebben vaker nog wit en zwart en groen in het netsnoer.

als ik me de foto's van de diverse BE kasten die hier passeren herinner zit er vaak rode draad in, ook bij de hele oude zut..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 november 2018 22:09:25 schreef benleentje:
Maar waarom wil je persee die draden omwisselen??? Het is mij een compleet raadsel

[...]Dat het wisselstroom is wil niet zeggen dat je zomaar draden mag wisselen. De algemene afspraak is dat de Nul altijd spanningsloos is ten opzichte van de aarde. OOk geven we de nul een bepaalde kleur (blauw) zodat we weten dat het ook de nul is.
Nu ga je na de schakelaar de draden omwisselen dan kloppen de kleuren niet meer en staat er op de blauwe draad ineens 230V to de aarde.

Dus nogmaals wat is nu de reden de je ze om wilt wisselen.

Draden nummer 1 en 2 komen van het lichtpunt , dus mag je deze draaien

Op 24 november 2018 22:26:07 schreef HenkR:
[...]
NEE, je moet je altijd aan de juiste kleuren houden. Bruin is fase, blauw is nul, zwart is schakeldraad en geel/groen is aarde. Dit betekend dat de spanning altijd op de bruine staat, er nooit spanning op de blauwe draad mag staan, zwart altijd een geschakelde fase is en dat geel/groen altijd aan de aarde zit.

gaat hier over de draden van de lamp en zijn blauw en rood of blauw en paars of blauw en zwart hier in België

Op 24 november 2018 22:37:40 schreef vergeten:
In Belgie doen ze dat heeeeel anders hoor! :)

Zeg jij hè , flauwe grapjas

lees even goed nu .

zijn de draden die van de lamp komen dus blauw en paars , dus maakt het niet uit waar je deze steekt , in 1 of 2 en omgekeerd .
wel op L 1 komt de stroom toe rode draad
Op L 2 komt de blauwe draad

En is een schakelaar dubbelpolig

Begrijp jij het nu ??

Dus ik hou me wel aan de juiste kleuren

Ben toch dan zo dom niet zoals jij denkt , of jij kan niet goed denken ...

[Bericht gewijzigd door Nickkenny op zondag 25 november 2018 19:36:09 (53%)

Op 25 november 2018 19:22:05 schreef Nickkenny:
Draden nummer 1 en 2 komen van het lichtpunt , dus mag je deze draaien

Je mag ze wel wisselen, maar dan op het lichtpunt, niet op de schakelaar.
En je hebt nog steeds niet de vraag beantwoord waarom je ze wil wisselen.

Op 25 november 2018 19:49:31 schreef KlaasZ:
[...]Je mag ze wel wisselen, maar dan op het lichtpunt, niet op de schakelaar.
En je hebt nog steeds niet de vraag beantwoord waarom je ze wil wisselen.

je mag ze wel wisselen op de schakelaar
blauw en paars op het lichtpunt mag je ook wisselen
Dat was de vraag mag je ze wisselen dus ja

pa3gws

Golden Member

Op 24 november 2018 18:46:41 schreef Nickkenny:
dus kan het geen kwaad als ik 1 en 2 verdraai

Dit was ook een vraag.
Maar waarom zou je het willen wisselen.
Als de mogelijkheid bestaat om de min of meer gebruikelijke kleuren te gebruiken.
Stel je voor dat men op een gegeven moment besluit (zoals hier in Ned. is gedaan) om alles enkel fasig te maken.
Dan is het toch alleen maar goed dat de kleuren kloppen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 25 november 2018 20:06:35 schreef Nickkenny:
je mag ze wel wisselen op de schakelaar
blauw en paars op het lichtpunt mag je ook wisselen
Dat was de vraag mag je ze wisselen dus ja

Dat zeg ik, je mag ze wisselen, maar alleen op het lichtpunt. Niet op de schakelaar, de draad die als blauw aankomt moet ook als blauw verder gaan.

Nog een keer de vraag, en geef daar nou eens antwoord op: waarom wil je ze wisselen?

Op 25 november 2018 20:35:03 schreef KlaasZ:
[...]Dat zeg ik, je mag ze wisselen, maar alleen op het lichtpunt. Niet op de schakelaar, de draad die als blauw aankomt moet ook als blauw verder gaan.

Nog een keer de vraag, en geef daar nou eens antwoord op: waarom wil je ze wisselen?

Ik heb ze niet gewisseld.
Vraag was mag je ze wisselen

Antwoord: nee, niet op de schakelaar.

Op 24 november 2018 22:26:07 schreef HenkR:
[...]
NEE, je moet je altijd aan de juiste kleuren houden. Bruin is fase, blauw is nul, zwart is schakeldraad en geel/groen is aarde. Dit betekend dat de spanning altijd op de bruine staat, er nooit spanning op de blauwe draad mag staan, zwart altijd een geschakelde fase is en dat geel/groen altijd aan de aarde zit.

fijn, kom jij maar even naar mijn huis en raak dan alle blauwe aders aan terwijl je met je blote voeten op de grond staat.
bij mij staat er OVERAL spanning op de draden, behalve de geel/groene omdat ik een oud 3x230V net hebt (127V tussen fase en aarde).
ik kan moeilijk mijn hele huis aanleggen met 3g2.5 die geen blauwe draad heeft en als ze binnen 10jaar dan de boel omzetten naar 400V+N kan ik al mijn muren open breken om wel blauw bij te steken.

blauwe draad is GEEN garantie dat er geen spanning op staat.
en net zoals TS het ook vraagt, kan je de lamp op de andere contacten aansluiten. in mijn huis maakt het totaal NIKS uit dan. behalve dat je de draadkleuren wisselt (blauw een buin en bruin aan blauw). ik probeer de kleuren ook correct te houden maar t lukt niet altijd (ivm bestaande leidingen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ook daar bestaat een oplossing voor. Ganse woning uitvoeren met bajonetfittingen. In GB zijn die nog vlot verkrijgbaar :D

GJ_

Moderator

Op 25 november 2018 09:57:39 schreef New Beetle:..een IEC 30364 norm met de intentie om de uitvoering van elektrische installaties in gebouwen globaal te harmoniseren. IEC heeft echter geen autoriteit over nationale wetgevingen...

Geen enkel norminstituut heeft autoriteit over wetgeving. Je mag als je wil iedere norm negeren, zo simpel is het. In België word voor installaties geen norm gebruikt maar het AREI, toch even wat anders.
In Nederland kun je je hoogstens per contract verplichten een norm te hanteren.

TS heeft hier in dit topic kennelijk de intentie om de geldende normen en regels te volgen en dan is de discussie wel/niet bindend niet interessant.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 26 november 2018 08:30:14 (12%)

Op 26 november 2018 08:28:48 schreef GJ_: In België word voor installaties geen norm gebruikt maar het AREI, toch even wat anders.

Natuurlijk is het AREI een norm, wat zou dat anders wel zijn.

GJ_

Moderator

Welnee, het AREI is geen norm maar een KB.