3 fase variac schema

Goedemiddag,

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een 3 fase variac.
3 x in 230 volt
3 x out 0-230V

Er moet ook een aardlek op. Vraag is welke waarde moet de foutstroom zijn 0,3 of 0,03 A.

Aansluitschema zou mooi zijn als iemand er 1 heeft.

b.v.d.

Op 26 november 2018 17:22:43 schreef Dna_automation:
Goedemiddag,

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een 3 fase variac.
3 x in 230 volt
3 x out 0-230V

Er moet ook een aardlek op. Vraag is welke waarde moet de foutstroom zijn 0,3 of 0,03 A.

Aansluitschema zou mooi zijn als iemand er 1 heeft.

b.v.d.

Ja ik heb er ervaring mee.

Pardon, heb je daar een schema voor nodig?
Er moet helemaal geen aardlek op.

Het toepassen van al dan geen aardlekbeveiligingen en de nominale aanspreekstroom van de aardlekbeveiliging is helemaal afhankelijk van: waar voor pas je de variac toe, wat is de waarde van de aardverspreidingsweerstand, en welke beveiliging zit er voor de variac.
En in wat voor een ruimte en nog een paar van die zaken.
Als je me dat allemaal gaat vertellen dan kan ik je wellicht antwoord geven op je 1e vraag

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Heb je drie losse variacs 0 - 230V en wat is je voedende net ?
Je kan de variacs namelijk in ster (voor voedend net van 3 x 400V) of in driehoek zetten (voor voedend net van 3 x 230V)

Of heb je reeds een toren met 3 variacs die reeds verbonden zijn en waar je enkel nog 3 x 230V kan aanbieden als voedingsspanning.

Van hier achter mijn pc kan ik dat niet voldoende scherp zien, het is een beetje ver.

Het aansluiten stelt niet veel voor. Ik wil alleen weten waarop de foutstroom wordt gebaseerd van de aardlek. Keuze is 30mA of 300mA

Voor Toeternietoe: de variac wordt gebruikt in de elektrolab van een school. Het is een toren van 3 variacs opelkaar. Waarom zou er geen aardlek op moeten?

Daar het in een openbare ruimte is en ook nog voor het onderwijs, dien je voor de grootste veiligheid te zorgen! Beter nog 10mA.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 26 november 2018 18:00:18 schreef Dna_automation:
Het aansluiten stelt niet veel voor. Ik wil alleen weten waarop de foutstroom wordt gebaseerd van de aardlek. Keuze is 30mA of 300mA

Voor Toeternietoe: de variac wordt gebruikt in de elektrolab van een school. Het is een toren van 3 variacs opelkaar. Waarom zou er geen aardlek op moeten?

Waarom niet, waarom wel?
Dat kun je lezen in mijn antwoord.
Het hoeft niet altijd een aardlek, vandaar waarvoor is de variac?

Op een school voor proefjes en meting?
Dan ALTIJD een aardlek van max 30mA foutestrroom.
En natuurlijk een passende overstroombeveiliging.
Die is ook niet altijd verplicht, maar voor proefjes en metingen op school, dan ALTIJD!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

idd een 30ma aardlek op school in practicum lokalen gebruiken, dat is al zeker 25 jaar zo.

als de variac een aanraakveilige behuizing heeft, kun je dat ding gebruiken. heb je echter een B16 kracht automaat, zal het niet heel lang goedgaan, die knalt eruit met de inschakelstroom. best ook de variac op 240V zetten en met de knop op 0V inschakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt voor de antwoorden allen. Ik kan weer verder.