Diagnose: slechts 2s geluid bij unpluggen stroom

Beste allemaal

Ik ben zeer benieuwd naar jullie ideeën hierover:

Ik bezit een REL Quake subwoofer dewelke al een tijdje geen geluid meer gaf. Bij nazicht blijkt nu dat er enkel gedurende 1 of 2 seconden muzikaal geluid is bij het uittrekken van de stroomkabel. Wanneer de stroomkabel ingeplugd is, is er dus geen geluid.

Bij openmaken, vind ik niet meteen een oorzaak. De koppeling van stroomkabel lijkt in orde, alsook de zekeringen.

Ik deed hem binnen bij de audiofiele winkel waar ik hem kocht, maar de technieker zegt dat de versterker stuk is = nieuwe subwoofer kopen. Dit vind ik een vreemde uitleg, daar er muziek uit kan komen gedurende een seconde, er is dan toch versterking?

Ik stuurde een mail naar REL zelf, maar ondanks 2 reacties, geen concrete oplossing behalve dan om een nieuwe te kopen. (Wat ik ondertussen gedaan heb, 2de hands REL Storm 3 kunnen kopen).

Niettemin zou ik maar al te graag de oude weer aan de praat krijgen. Ik heb ooit wel eens in een elektronicaclub gezeten en wat 'blind' gesoldeerd, maar dit gaat mijn petje te boven.

Iemand een idee hoe ik dit zelf kan oplossen?

Alvast bedankt,
P

mel

Golden Member

Ik denk zelf dat het in de voeding ligt.
Als de spanning toegevoerd word, krijgt de versterker waarschijnlijk te veel spanning, dit kan door een defecte regelaar komen of zo iets,
en dan gaat de versterker zelf in de beveiliging.Bij uitschakelen van de voeding lopen de elco,s leeg, waardoor de spanning tijdelijk in het werkgebied komt, en dan werkt het wel.
Je zou een schema en een scoop moeten hebben , dit zijn lastige fouten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mijn gok zou zijn dat de muting onbedoeld dicht blijft in bedrijf. Je ziet vaker dat deze kort opent na uitschakelen.

Technische oorzaak zou dan het kleine aparte buffer elco'tje van de muting kunnen zijn, dat soort kleine elco'tjes gaat op zo een plaats wel vaker kapot. Met een goede foto van de print is hier mogelijk iets over te zeggen.

Dat klinkt al super! Ik bezorg een foto, al zal dat pas vanavond na de werkuren kunnen. Ongelofelijk dat jullie hierop een antwoord hebben. Alvast bedankt!

Het doet mij denken aan de beveiliging die inschakelt zodra je 'm op de netspanning zet. Bijvoorbeeld vanwege DC op de speaker.
Trek je 'm uit het stopcontact, dan valt eerst de niet zo sterk gebufferde beveliging uit, en pas daarna de versterker zelf.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Je hebt al prima antwoorden, daar kan ik alleen nog aan toevoegen dat de winkelier opzich gelijk kan hebben. Hij repareert niet op componentniveau en vervangt dus printplaten of complete apparaten. Dat is erg verspillend maar lost het probleem vaak nog wel op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hierbij enkele foto's van de printplaten, ik weet niet of dit meer duidelijkheid schept, het ziet er allemaal erg ingewikkeld uit voor mij ...

Ik contacteerde REL zelf, zij verdelen de printplaten van dit model niet meer ... te oud 2004 geloof ik.

maartenbakker

Golden Member

Die audioprint is deels ingegoten om hem moeilijker repareerbaar te maken, maar de voeding is "alleen maar" ingewikkeld. Heb je gevraagd of REL nog wel schema's of service manuals levert als de printplaten er niet meer zijn?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 29 november 2018 19:13:58 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb een vergelijkbare REL kapot gehad en een REL kapot, is werkelijk een REL om hier onderdelen voor te krijgen of uberhaubt hulp via de officiele weg. De fijne importeur HNNY werkt totaal niet mee, dus de mijne heeft een mooie boog de kliko in gemaakt.

Die lichtgroene print is alleen de filtering, dus de knopjes en omzetten hi/lo ingang.

Hoor je het relais klikken zodra je hem aanzet, of zodra je de stekker uit trekt? Kun je DC meten voor het relais?