buck converter 3000V naar 12 V

Op 12 december 2018 15:03:28 schreef rew:
[...]
Maar dat "kunnen werken", dat kan een octrooibureau niet inschatten.

Stel het is 1938 (*) en jij bedenkt dat het princiepe "straalmotor" wel eens zou kunnen werken. Dan kan je een patent aanvragen nog voorat je de hele ontwikkeling hebt doorlopen waarbij er nog diverse "materiaalkundige" problemen opgelost moeten worden.
[...]WIJ zeggen op voorhand op basis van thermodynamische wetten dat eea niet KAN werken. Maar octrooimedewerkers kunnen geeen onderscheid maken tussen "m'n stalen fanbladen in de hete gassen smelten, daardoor werkt het nog even niet" (oplossing later: titanium) en "thermodynamisch KAN het niet werken".

(*) Ik geloof dat het in werkelijkheid een paar jaar later was dat de straalmotor daadwerkelijk uitgevonden werd. Anderzijds, zou ook wel eens kunnen dat ze vroeg in de jaren dertig met te weinig funding al begonnen waren maar pas midden in de oorlog zo ver waren dat het begon te werken.

Octrooimedewerkers kunnen dat idd niet inschatten, want dat zijn allemaal ongeschoolde arbeiders, niet? :-) Werkte Einstein ook niet een tijdje bij een octrooibureau?

Je kunt alleen een octrooi aanvragen voor iets dat praktisch realiseerbaar is.
Dus als je geen werkend exemplaar kunt voorleggen, of minstens kunt aantonen dat het principieel kàn werken zul je geen octrooi krijgen.
Een wetenschappelijk principe alleen volstaat niet.

Ik kan geen octrooi aanvragen op een tijdmachine met de vermelding: "in het jaar 3000 zullen we vast sneller dan het licht kunnen reizen."

Als het octrooi op die energie-uit-het-niets machine echt zou bestaan
dan moeten we onze fysicaboeken nog maar eens herschrijven.

Overigens waren de eerste bruikbare straalmotoren die van de V1.
Ik denk dat de Duitsers daar geen octrooi op hadden aangevraagd, want ze hielden die uitvinding vast liever stil voor de geallieerden.

Rust roest, en nog geen klein beetje, ik kan er van meespreken.
maartenbakker

Golden Member

Zouden de geallieerden bij de DRP kunnen? Overigens lijken me de feiten hardnekkig; er zijn genoeg patenten die niet of niet simpel gerealiseerd kunnen worden.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."