Samsung LE32R7 1B gaat spontaan eigen leven leiden

Nadat de tv eerst midden in de nacht zichzelf inschakelde met maximaal volume, wild hij vervolgens niet meer inschakelen en bleef de power led knipperen. Soms na een half uur of eeen uur schakelt hij weer spontaan in en begint vrolijk alle zenders of te zoeken. Kortom, het is een onhandelbaar apparaat geworden. Nu verschillende forums en youtube’s begonnen met vervangen van de elco’s op de voedingsprint. Heeft niet geholpen, vandaag IC F9222L besteld, wordt vervolgt.

pamwikkeling

Special Member

Als je de stekker uittrekt zit er dan nog leven in ? :-)

@Ton
Wat leidt je tot deze conclusie dat het wel eens in de F9222L zit.
Ik kan fout zitten hoor (dat gebeurt heel veel), maar ik zie niet in de probleem omschrijving dat het een foute IC is.

Als hij nu weer begint te flipperen, wat gebeurt er dan als je het bordje met de ir ontvanger en de knoppen loskoppelt

Anna

RAAF12

Golden Member

FF Googlen levert dit op https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-component…
Dat werkt vaak sneller dan het antwoord afwachten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 28 november 2018 19:15:30 (16%)

Bedankt voor jullie reactie. De reden dat ik het ic wil vervangen is omdat dit op verschillende google reacties en youtube filmpjes wordt geadviseerd nadat eerst de elco’s vervangen zijn. De tip van het losnemen van de ir ontvangen zal ik eerst nog volgen. Ik hoop echter dat ik morgen het ic al heb ontvangen. Het kost inclusief verzenden €4,5 via, inderdaad via marktplaats, en is dus de moeite van het proberen waard. Als voorgaande niet helpt zal ik op zoek moeten naar een schema en en scope om eerst te kijken hoe de voedingspanning er uit ziet en om de verschillende signalen te volgens. Wordt vervolgt.

maartenbakker

Golden Member

Koppel eerst eens gewoon de lokale bediening los om te testen. Dat spaart mogelijk weer zinloos solderen. Het geheel van de symptomen die je noemt klopt voor het grootste deel totaal niet met elco's of een F9222, die zorgen alleen voor moeizaam of niet aangaan. Ik zet in op 80% kans op defect in de lokale bediening (knoppen op het toestel), in elk geval aanleiding om dat te testen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 november 2018 20:26:11 (57%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten bedankt voor je reactie. Ik had alle opties al geprobeert, bedienpaneel los, infrarood paneel los, alle elco’s vervangen ( met uitzondering van de dikke 450 Volt elco), nu ook voedings ic vervangen. Probleem blijft gelijk, hij wil nagenoeg niet inschakelen en als hij na een uur onder spanning toch plotseling inschakeld, werk hij een tijdje normaal totdat hij weer spontaan van kanalen begint te wisselen. Ik moet nu dus echt gaan meten. Heeft iemand op dit forum misschien een link waar ik dit schema kan vinden?

Schema's kun je vergeten. Hooguit van de voeding.
Maar als het ding nog steeds een eigen leven lijdt zonder lokaal bedieningspaneel (en IR), dan zit er een lek in een van de TVS diode's op het mainboard (in de buurt van de connector voor het bedieningspaneel). Komt maar heel zelden voor (ben het zelf tot heden nog maar 2 keer tegengekomen. Meestal was het een TVS op het bedieningspaneeltje zelf. Vooral bij de touch paneeltjes.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

LE32R71Bxxxxxxxis ruimschoots oud genoeg om een schema te hebben. Ik zou eerst eens op Elektrotanya kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor de reactie. Heb het schema nog niet gevonden (veel lijken er op maar zijn net weer iets anders). Nadat ik het ic vervangen had start de tv helemaal niet meer op, standby led blijft knipperen en reageerd ook op commando’s (sneller knipperen) de tv schakelt echter niet in. Blijf nog even naar schema’s zoeken. Zie ook foto van print.

Shiptronic

Overleden

Foto? Ik zie alleen een wazige vlek :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
RAAF12

Golden Member

Op 30 november 2018 22:58:38 schreef Tonvanrijn:
Nadat ik het ic vervangen had start de tv helemaal niet meer op,

Dat is vreemd, nieuw IC, netjes ESD safe gesoldeerd? Gelukkig heb je het oude IC nog...
edit hieronder: Maarten, alle hoop is nog niet verloren....

RAAF12

Golden Member

Scherpe foto's zijn te maken met meer licht en/of een vaste opstelling met bijv. een statief te gebruiken.

maartenbakker

Golden Member

Op 30 november 2018 22:58:38 schreef Tonvanrijn:
Dank voor de reactie. Heb het schema nog niet gevonden (veel lijken er op maar zijn net weer iets anders). Nadat ik het ic vervangen had start de tv helemaal niet meer op, standby led blijft knipperen en reageerd ook op commando’s (sneller knipperen) de tv schakelt echter niet in. Blijf nog even naar schema’s zoeken. Zie ook foto van print.

Daarom waarschuw ik altijd om geen onderdelen te vervangen die niet vervangen hoeven te worden. Wat er nu gebeurd is, heet ook wel achteruitrepareren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heeft even geduurd maar ik moest eerst St Nicolaas het land uit werken. Heb inmiddels op Elektrotanya gezocht maar kan het schema niet vinden, als ik het nr van het schema intoets (BN96-03775A) dan geeft hij wel een hit maar dan krijg ik een schema waar ik het IC F9222L niet op kan vinden. (wie kan mij aan het schema helpen?). Zoals al eerder geschreven schakelt de tv niet meer in en toont alleen een langzaam knipperende led. Het enige wat ik tot nu toe gemeten heb, is de spanning over de grote elco (150 micro Farad, 450 Volt) deze is met allle connectoren losgenomen en alleen 220 Volt aangesloten 316 Volt. Wie zou mij hiermee verder kunnen/willen helpen.

maartenbakker

Golden Member

Waar heb je dat BN96-nummer vandaan? Dat klinkt niet als het codenummer van een voeding. Ik verwacht een BN44-nummer? Je foto is wazig, maar goed genoeg om te zeggen dat je waarschijnlijk op de witte sticker bovenaan moet zoeken.

Een langzaam knipperende LED klinkt alsof hij graag wil opstarten.

Wat meten betreft, kun je het best gewoon bij de uitgang beginnen. Bij de connector staan de spanningen doorgaans aangegeven.

P.s. Optie 1 is denk ik om het oude IC weer terug te plaatsen, mits je het redelijk netjes hebt uitgesoldeerd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 8 december 2018 15:18:40 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo Maarten. Het lijkt erop dat het bijvoegen van een duidelijke foto nu is gelukt. Hier staat ook het typpenummer op.

Ten eerste allemaal prettige feestdagen en een zeer voorspoedig 2019 gewenst. Ik ben even uit de lucht geweest maar het verhaal met mijn Samsung is nog niet geeindigd. Ik heb uiteindelijk het powerboard vervangen door een gebruikt en getest ander board waarna de tv het weer deed, tot....... de volgende dag toen de tv weer automatisch inschakelde en met 100% volume een aantal uren aanbleef tot ik thuis kwam. Met andere woorden de zelfde situatie als mijn eerst post over dit onderwerp. In ieder geval doet de tv het weer maar het blijft een eigen leven leiden. Iemand nog suggesties over waar het beste te beginnen met zoeken? Bij voorbaat hartelijk dank. Ton

maartenbakker

Golden Member

BN96, ook op de sticker. Haalden bij Samsung de voeding kennelijk ook eens bij een andere afdeling, weer wat geleerd.

Niet van toepassing op een nieuwe voeding, maar met Antel elco's gaat je oude voeding niet lang leven.

Verder een raar probleem. Ik zou voor de zekerheid nog een keer dubbelchecken met losgekoppelde knoppen en een keer met losgekoppelde infrarood.

Anders zou je aan het mainboard gaan denken, ik weet niet direct hoe je daar het beste kunt gaan zoeken. Nog even nadenken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten hartelijk dank voor je reactie. Ik heb nu gisteren je advies gevolgd en vond een vette aanslag op de printzijde van de infrarood connector. Na schoonmaken functioneerd de tv weer zoals het hoort. De vette aanslag was blijkbaar geleidend en veroorzaakte de random storingen zoals automatisch vol volume, automatisch zenders doorlopen etc. Het probleem is dus opgelost. Bedankt voor het meedenken en een heel voorspoedig 2019 toegewenst.