Toerenregelaar voor afzuigmotor

een stappentrafo regelaar kun je ook elders wegbouwen, alleen de standenschakelaar dan in de keuken monteren, 5 aderige kabel van de schakelaar naar de trafo en klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Op 29 november 2018 13:23:30 schreef mvgr:
Nog een vraag trouwens:
Waarom hebben sommige spanningsregelaars een trafo en andere niet?

Omdat dan de spanning in stappen geregeld kan worden via de trafo, dat kan eventueel ook zonder trafo door middel van meerdere condensatoren. Dan krijg je bijv. drie vaste snelheden. Het kan ook met een variac, dat is een trafo die je kunt regelen tussen de 0VAC en bijv. 230VAC. Daar kun je de motor dan traploos mee regelen.

Oftewel: wat is de functie van zo'n trafo?

De functie van een trafo is dat je de slip in de motor regelt, door het voltage te regelen creëer je meer of minder slip in de motor. Dit werkt trouwens alleen onder belasting, als je motor onbelast is, is de motor slecht te regelen.
Als het goed is heb ik daar in het artikel ook iets over geschreven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

1) De oplossing van Lambiek met de spanningsregelaar zal ook werken.

2) Met het gebruik van een frequentiesturing heb je echter enkele bijkomende voordelen.

- het startkoppel van de ventilator is groter, dit is echter alleen nuttig als de lagers van de motor bijna versleten zijn.
- in de frequentie sturing kan je een motor beveiliger programmeren voor het geval de motor vast komt te zitten (dus als de lagers totaal op zijn)
- je kan het toerental traploos regelen (nu zijn 5 standen door middel van een transformator regeling ook wel voldoende)
- in de software van vele frequentie sturingen zit een mogelijkheid om een “virtuele” potentiometer te gebruiken. Door middel van twee druktoetsen kan je het toerental traploos instellen.
De eerste toets is een start/stop signaal en de tweede toets verhoogt of verlaagt het toerental.

3) Indien je de naderingsschakelaar op de frequentiesturing aansluit kan je hiermee die virtuele potentiometer bedienen.

Ik heb dit eens gebruikt om een kooktafel te maken voor rolstoelgebruikers. Een in hoogte uitschuifbaar tafeltje waarvan de motor bedient werd door twee capacitieve naderingsschakelaars. De rolstoelgebruiker moest enkel zijn hand in de buurt van de sensor houden en de tafel ging omhoog (of omlaag)

4) De taktfrequentie is een van de vele parameters die je kan programmeren in een frequentie sturing. Het geeft aan hoe vaak de motorstroom “gehakt” wordt, hoe sneller het hakken gebeurd, des te beter benadert de uitgangsstroom een sinusvorm.

Wel een algemene opmerking, als je geen ervaring met frequentiesturingen hebt is dit misschien technisch een te moeilijke oplossing. Ook moet je een motor 230/400V hebben, met de motor op jouw foto zal het dus niet werken. Maar de meeste ventilator fabrikanten leveren ook verntilatoren in 230/400V.

Lambiek

Special Member

En vergeet niet dat een één fase frequentieregelaar aan de prijs is, wat ze precies kosten weet ik niet. En de verkrijgbaarheid is ook slechter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 29 november 2018 16:54:04 schreef pamwikkeling: De taktfrequentie is een van de vele parameters die je kan programmeren in een frequentie sturing. Het geeft aan hoe vaak de motorstroom “gehakt” wordt, hoe sneller het hakken gebeurd, des te beter benadert de uitgangsstroom een sinusvorm.

Het grootste voordeel van een hogere taktfrequentie is dat de motor veel stiller word. Nadeel is dat de drive veel warmer word. Bij zware belasting zal een drive dan ook terugvallen naar een lagere taktfrequentie.

de mooiste oplossing is de freq regelaar , de goedkoopste oplossing is fase aansnijding . hier onder in de linkjes een fase aansnnijder en een freq regelaar.

https://www.conrad.nl/p/kemo-m028n-vermogensregelaar-module-110-vac-23…

https://www.conrad.nl/p/siemens-frequentieregelaar-sinamics-g110-055-k…

een dergelijke vraag kreeg ik onlangs ook, een 7 tal fans die de warme lucht van t dak naar beneden blazen, die wilde men regelbaar hebben, want ze waren te krachtig, t wapperde nu nogal. ook condensatormotoren en men wilde 1 regelaar voor alle 7 ineens hebben. dat werd al snel een stappentrafo, een dikke van 16A..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Die frequentieregelaar is volgens mij 1 fase in, en drie fase uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 november 2018 21:01:45 schreef Lambiek:
Die frequentieregelaar is volgens mij 1 fase in, en drie fase uit.

dat klopt , daarom moet de ts ook proberen een fan te regelen die op 3x230/400 kan draaien , als hij een frequentie regelaar neemt.

die van 1 fase in en uit zijn zon beetje zeldzaam

Kun je niet zoiets pakken?

https://www.sentera.eu/Product/ViewDocument/DUT/335?DocumentId=715646&…

//EDIT: Laat maar, ik zie net dat het ongeveer hetzelfde is als de compacte die TS al plaatste. Had de link niet herkend als link.

//EDIT2: Ik zie net deze thread hier op CO: https://www.circuitsonline.net/forum/view/127795

Daar heeft @Elektromotor het over deze: https://www.tme.eu/nl/pages/New_Product:optidrive-e2-frequentieregelaa…

[Bericht gewijzigd door BernardV op zaterdag 1 december 2018 17:14:45 (30%)

Lambiek

Special Member

Op 1 december 2018 16:22:55 schreef flukemaster:
dat klopt , daarom moet de ts ook proberen een fan te regelen die op 3x230/400 kan draaien , als hij een frequentie regelaar neemt.

De TS heeft de ventilatoren al, en ze moeten ook in zijn ontwerp passen.

die van 1 fase in en uit zijn zon beetje zeldzaam

Die vindt je inderdaad niet zo snel, en de prijs is relatief hoog.

Maar zelf bouw kan ook nog. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt iedereen voor de hulp!
Op basis van jullie antwoorden heb ik besloten dat het een spanningsregelaar d.m.v. fase-aansnijding wordt. Dat lijkt me het gemakkelijkst en het goedkoopst. Bovendien zijn volgens mij de standaard bijgeleverde toerenregelaars (die voor mij dus te groot zijn) ook spanningsregelaars en die werken prima. De regelaar die flukemaster tipt lijkt me erg geschikt voor mijn inbouwsituatie.

Oh, nog 1 vraag. Als ik deze regelaar gebruik (https://www.conrad.nl/p/kemo-m028n-vermogensregelaar-module-110-vac-23…), is het dan verstandig/veiliger om hier nog een schakelaar bij te maken, zodat de regelaar helemaal afgesloten is van het stroomnetwerk als de afzuiger niet gebruikt wordt?

Lambiek

Special Member

Als het een vaste aansluiting wordt zou ik dat wel doen ja, tenzij het een stekker met een snoer is. Dan schakel je het geheel uit door de stekker eruit te halen natuurlijk.

Hou er wel rekening mee dat het met een fase-aansnijregeling iets kan gaan galmen, maar het licht er ook aan hoe één en ander ingebouwd is. Ventilatoren isoleren scheelt ook, als dat mogelijk is tenminste.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Isoleren is in dit geval helaas niet mogelijk. Bovendien is het een recirculatie-afzuigkap, dus trillingen/geluid gaan sowieso via de uitgaande lucht naar buiten. Maar ik denk dat ik er alleen achter kom of het werkt door het te proberen.

Lambiek

Special Member

We horen wel wat het resultaat is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo allemaal, ik zou graag informeren of de toerentalregeling met de kemo vermogensregelaar gelukt is ? ik ben van plan ben een torin 750m3 afzuigmotor in mijn afzuigkap te monteren en zou deze ook graag kunnen regelen. De vraag is of dit met deze Kemo lukt? Hopelijk kan mvgr uit ervaring spreken? Alvast bedankt.

Hoi Reba,

Ja, het is prima gelukt met de Kemo. Zover ik weet draait de afzuigmotor nog steeds prima bij de klant en bromt ie niet :).

Ik heb er overigens wel een andere potmeter (van ongeveer 470kOhm) op aangesloten, want de potmeter die erbij wordt geleverd is maar een gammel ding.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo mvgr, vriendelijk bedankt voor je reactie?, daar had ik op gehoopt. Nu kan ik met zekerheid wat spullen gaan bestellen . Heb je nog een advies voor een goede potmeter die geschikt is bij deze kemo met 1 torin motor? Bij conrad staat zo veel en ik heb geen ervaring met deze potmetertjes. Wederom bedankt.

Lambiek

Special Member

Pas wel op, er staat 230VAC over de potmeter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beste mvgr/ lambiek, zou de bovenstaande potmeter geschikt zijn voor het terugregelen van 1 motor? Ik hoop op een spoedige reactie. Zonder afzuigkap is erg lastig??. Alvast bedankt.

Kleine update. Torin sifan 750m3 ingebouwd en aangesloten op de kemo m028n vermogensregelaar en alles werkt perfect! Geen gebrom of galmen. Deze motor heeft echter geen losse condensator. Misschien dat andere klussers hier wat aan hebben .Mannen bedankt voor jullie tips en advies.