Hoe bereken je IB?

Op 30 november 2018 08:44:11 schreef Toeternietoe:
Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat dit een schoolvraag is

Bij 3 fase is het: P = U x V3 x I. (V3 is wortel 3 ongeveer 1,73)

Dan kun je met algebra de formule aanpassen zodat I vooraan staat:

I = P / (U x V3)
dat even invullen, dat moet toch lukken?

Ergens gaat iets fout want ik krijg hele rare getallen

P = U x V3 x I
400 x 1.73 x 63 = 43.6

I = P / (U X V3)
43.6 / 400 x 1,73 = 0,188 ??

Nou ik weet 't niet meer. kun jij er 1 invullen wellicht dat ik het dan wel begrijp

Dat gedoe met wortel3 is ingewikkelder dan nodig is.
Het is een 380V net volgens de TS, dus 220V fasespanning.
Als je voor U 220V neemt dan krijg je: P=3*U*I

Wat bedoel je trouwens met IB? Ik zit al een tijdje in de elektrotechniek, maar dit begrip is mij onbekend.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 30 november 2018 12:45:12 schreef MikeJoow:
[...]

Ergens gaat iets fout want ik krijg hele rare getallen

P = U x V3 x I
400 x 1.73 x 63 = 43.6

I = P / (U X V3)
43.6 / 400 x 1,73 = 0,188 ??

Nou ik weet 't niet meer. kun jij er 1 invullen wellicht dat ik het dan wel begrijp

Hoe kom je nu aan je 1e berekening?
Dat je hoofdschakelaar 63Ampere is betekend dat deze gemaakt is voor 63 Ampere, maar dat wil nog niet zeggen dat deze stroom er doorheen gaat. Stel dat je een stroom van 52 Ampere hebt, dan moet je hoofdschakelaar minimaal die stroom kunnen verwerken, maar een hoofdschakelaar van 52 Ampere bestaat ook niet in de reguliere handel, dan kies je voor een 63 Ampere. En misschien heb je nog wel wat liggen, een 100 of 125 Ampere hoofdschakelaar mag ook, maar een 50 Ampere mag niet.
Nu weer terug naar je opgave,
ik haalde het al aan, je hebt een aantal gegevens gekregen die je niet nodig hebt (en daar is je hoofdschakelaar er 1 van)
En ke hebt ook te weinig gegevens gekregen, maar dat heb je al aangevuld ( netspanning en 3 fase)
Nu aan het rekenen,

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 november 2018 12:51:04 schreef Toeternietoe:
[...]

Hoe kom je nu aan je 1e berekening?
Dat je hoofdschakelaar 63Ampere is betekend dat deze gemaakt is voor 63 Ampere, maar dat wil nog niet zeggen dat deze stroom er doorheen gaat. Stel dat je een stroom van 52 Ampere hebt, dan moet je hoofdschakelaar minimaal die stroom kunnen verwerken, maar een hoofdschakelaar van 52 Ampere bestaat ook niet in de reguliere handel, dan kies je voor een 63 Ampere. En misschien heb je nog wel wat liggen, een 100 of 125 Ampere hoofdschakelaar mag ook, maar een 50 Ampere mag niet.
Nu weer terug naar je opgave,
ik haalde het al aan, je hebt een aantal gegevens gekregen die je niet nodig hebt (en daar is je hoofdschakelaar er 1 van)
En ke hebt ook te weinig gegevens gekregen, maar dat heb je al aangevuld ( netspanning en 3 fase)
Nu aan het rekenen,

Wat bedoel je precies..

Zie onderstaande link (foto) van het schema misschien maakt dat het wat duidelijker. let op die Ib staat ingevuld maar klopt niet.
http://i68.tinypic.com/122jj4h.png

Met Ib bedoelen ze hier de stroom 'in bedrijf' bij de max gelijktijdige belasting. In jouw voorbeeld is deze dus 16764VA/(V3x400V) = 24,3Amp

PS Er gaat wel meer fout in het schema, een 4500W kookplaat op een 1-fase groep zal niet lang aan blijven.

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....

Op 30 november 2018 12:51:00 schreef KlaasZ
Wat bedoel je trouwens met IB? Ik zit al een tijdje in de elektrotechniek, maar dit begrip is mij onbekend.

IB staat voor Infinite Baffle, oftewel oneindig paneel waar een luidspreker in zit, de kast is de achterzijde, de luisterruimte de voorzijde. Wanneer je bv. je kofferbak als kast gebruikt in een auto noemt men dit vaak IB (hoewel dat natuurlijk niet echt 'infinite' is).

Dat is in ieder geval de IB die ik verwachtte toen ik dit opende... (Ik open een pagina met alle topics, dus zie niet meteen uit welke subgroep ze komen).

Nu ga ik verder kijken wat IB van de TS is... want ik ken het ook niet. :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ib is de (nominale)Bedrijfsstroom.
De stroom die je bij normaal gebruik maximaal zal KUNNEN vloeien.
De Ib bereken je aan de hand van het te verwachten vermogen.
Het te verwachten vermogen bereken je door alle aangesloten vermogens op te tellen (wasmachine oven lichtpunten etc), een gemiddeld vermogen nemen voor een contactdoos (200VA) en dat te vermenigvuldigen met een gelijktijdigheidsfactor (doorgaans 60%)
Als je het te verwachten vermogen weet dan kun je, als je de spanning weet en weet of het 1 of 3 fase is de Ib uitrekenen.

Ik ga het hele schema niet voor je doorspitten, maar de berekening op het schema klopt niet.
3 fase 220/400V kan ook niet.
Op je schema staat ook 60 Hz, dat heeft er verder niets mee te maken, maar doet me denken dat het niet in Europa is.

Max Gelijktijdig vermogen is 16754 VA Deel het door 400xV3 = bij mij ongeveer 25 Ampere en GEEN 33,nogwat.

@ton2303
De kookplaat is 4500VA, nooit alles tegelijk 100% bedrijf, dan mag je er vanuit gaan dat je dat met 16 Amper nog net red.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 november 2018 20:00:23 schreef Toeternietoe:
maar doet me denken dat het niet in Europa is.

In het begin al gezegd, het is op de Antillen.

Kunnen jullie met een specifiek antwoord komen? bijv een voorbeeldsom dan kan ik een beetje oefenen en er feeling voor krijgen.
Ik krijg nu veel wisselende antwoorden waardoor het alleen maar lastiger te begrijpen wordt.

Op 30 november 2018 12:45:12 schreef MikeJoow:

Ergens gaat iets fout want ik krijg hele rare getallen

P = U x V3 x I
400 x 1.73 x 63 = 43.6

De rekenmachines op de Antillen zijn ook niet altijd juist volgens zien.

Het schema kan ik niet bekijken, waarom niet op CO plaatsen?

LDmicro user.

P = 3 x U x I >> 17556 = 3 x 220 x I >> I = 17556 / (3 x 220) = 26,6A

Op 2 december 2018 14:37:29 schreef KlaasZ:
P = 3 x U x I >> 17556 = 3 x 220 x I >> I = 17556 / (3 x 220) = 26,6A

Kijk dat is duidelijkheid.. en met je hoofdverdeler doe je dan 3x380?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Eigenlijk is de formule van klaasZ niet goed (maar het antwoord wel).
Dat had je zelf ook al kunnen weten als je maar een. beetje luistert naar wat ik je zeg.
Komt nu de juiste formule:
P = U x V3 x I. ( V3 is de wortel uit 3 ongeveer 1,73)
Eigelijk heb je niets aan deze formule, de uitkomst is P en die had je al dus moet de formule omgezet worden zodat je I als antwoord krijgt.

Dezelfe formule wordt dan:
I = P / (U x V3).

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 3 december 2018 07:11:10 schreef Toeternietoe:
Eigenlijk is de formule van klaasZ niet goed (maar het antwoord wel).

Wat is daar niet goed aan? Ik werk met de fasespanningen in plaats van de lijnspanningen en dan kan je rekenen met een factor 3 in plaats van wortel3. Veel makkelijker.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 december 2018 11:41:53 schreef KlaasZ:
[...]Wat is daar niet goed aan? Ik werk met de fasespanningen in plaats van de lijnspanningen en dan kan je rekenen met een factor 3 in plaats van wortel3. Veel makkelijker.

Ik vind jouw methode (die op hetzelfde antwoord uit komt) eigenlijk ook makkelijker, maar zo staat deze niet in de boekjes.
En omdat het hier over een schoolvraag gaat moeten we het wel doen zoals in de schoolboekjes staat.
Het is nu al moeilijk genoeg voor de T.S.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb schijt aan wat er in de boekjes staat. Heb jarenlang in de kWh-metingen gezeten en daar gingen we altijd uit van de fasespanning. Zelfs bij hoogspanningsmetingen waar geen echte nul aanwezig is. Daar werd gewoon de aarde voor gepakt.

IB is de stroom van alle vaste apparaten samen.
In het geval van dat schema in die link kun je de vermogens samentellen in de kolom BIJZ en alles samengeteld kom je op 23070 watt

De stroom is dan IB= 23070/(400x V3) = 33,28 Amp. en dat is goed bij een kabel van 6mm² = 40A afgezekerd met 63A

LDmicro user.

MGP, bijna goed. TS zit op een 380V net.

Op dat schema staat 400V en de TS heeft niks laten zien wat hij heeft, ook niet welke toestellen hij heeft.

We werken enkel met feiten en die staan daar zwart op wit.

LDmicro user.

De TS heeft op 29 november 22:57 laten weten dat hij op de Antillen zit en dat hij daar een 3-fasennet 380V heeft.

Dan moet hij alle vermogens van zijn vaste toestellen optellen en berekenen zoals ik heb gedaan aan de hand van zijn gepost schema en 380V gebruiken ipv 400V.

Eenvoudiger kan toch niet?

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Ik zal maar even hier het schema neerzetten wat in dat linkje staat. Die linkjes hebben nogal eens de neiging te verdwijnen, en dat is niet fijn voor later, als je om één of andere reden op dit topic te recht komt.
En die 4x6 vind ik persoonlijk een beetje dunnetjes, maar ja, tis de Antillen, mogelijk een huis met tuin, trafo in een paal, en een meterkast bij de tuinmuur. Dus geen dienstleiding, maar een eigen kabel.

Misschien handig als de TS even aangeeft wat het nou echt is. Op dat schema staat 400/220V, en dat klopt al niet met elkaar.
Ik kan overigens dat schema niet goed zien want aan de rechterkant staat er een advertentie overheen die ik niet weg krijg.

Op dat schema kloppen alle berekeningen, of ze in het echt zo zijn (400V of 380V en 220 ipv 230V) laat ik in het midden.

Hij vroeg hoe ze berekend moeten worden en hij zal dus een lijst moeten maken van zijn situatie.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Ik mis in dat schema één heel belangrijk tabelletje, misschien dat anderen hier dat op een andere manier doorhebben, kweenie: Op welke fase zit elke afzonderlijke groep aangesloten?