TDA versterker schema gezocht.

Om mijn versterker gebeuren uit te breiden, wil ik graag nog een mono AMP erbij halen voor mijn center speaker. Die ik op marktplaats aan ga schaffen.

Weet iemand een URL van een werkende TDA IC schema?

Ik wil geen schema's met weinig componenten om de IC heen. En geen Class D versterker, die zijn na advies te ingewikkeld om aan te zetten.

En niets te trimmen.

Ik zoek iets er tussen in.

Dank jullie wel

Groet, PascalByThree !

PS: Misschien dat er als alternatief een TO-3 schema is te vinden die je niet hoeft te trimmen?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 30 november 2018 12:08:48 schreef pascalbythree:

Weet iemand een URL van een werkende TDA IC schema?

Ik wil geen schema's met weinig componenten om de IC heen.

Welke TDA chip?

Geen schema's met weinig componenten?

Dus je hebt het liefst een schema met veel overbodige componenten?

Vragen, zo veel vragen maar zo weinig informatie.

Misschien kan je wat meer duidelijkheid verschaffen :)

LM3886 schakeling niets voor jou?

This is the world we know best, the world of madness

Met overbodige componenten!

En het liefst nog werkend op ongeveer +25VDC en -25VDC, omdat ik deze trafo's nog heb liggen. Scheelt weer een boel gezoek en kans op de radiomarkt.

Heeft u een schema voor de LM3886 ?

PS: ik gebruik een 2x 74WATT versterker voor de linker en rechter speaker. Nu nog de center speaker.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Hugo Welther

Moderator

Op 30 november 2018 12:25:01 schreef pascalbythree:

Heeft u een schema voor de LM3886 ?

Datasheet? Google stuk?
Andere keus een LM3875 gebruiken? Heeft ook geen blower of zo iets nodig.
LM3886 of de LM3875 past op een experimenteer bordje. Paar weerstandjes, condensatoren en twee elco's.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

En geen Class D versterker, die zijn na advies te ingewikkeld om aan te zetten.

Wat is dat voor een mallotige opmerking???
(soms krijg ik toch wel hetr gevoel dat je een trol bent... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 november 2018 12:25:01 schreef pascalbythree:
Met overbodige componenten!

Maar dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon op je print zetten, kan niet aan mis gaan ;)

This is the world we know best, the world of madness

Trimmen doe je met je scheerapparaat. Wij stellen onze schakelingen gewoon af... zo goed als iedere versterker heeft dat, dus waarom moeilijk doen?

C00l

Nu is de vraag als ik voor dit schema ga, letterlijk uit de datasheet van de LM3886

VRAAG: Wat dan de elco en weerstand waarde is van de groen gearceerde componenten?

LETOP: BETA versie, moet vervangen worden voor een 11-Lead TO-220

LETOP2: Na A3 print, moeten de lijnfouten er nog uit.

misschien dat iemand mij ff wel matsen / helpen

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dus je opent wel de datasheet om het schema eruit te halen, maar ff doorscrollen om over die componenten te lezen was te moeilijk?

Shiptronic

Overleden

Gebruik ster-aarde om problemen te voorkomen, zeker de ring-leiding die er nu ligt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik gebruik ExpressPCB

Ster-aarde kan dat niet mee

Iemand advies van een IC type nr die dat niet nodig heeft? Grtz. W

Bijlage: Verder is dit een oude tekening van mijn eerste AMP die al jaren prima speelt

Iemand een geavanceerdere versie hiervan? Die gewoon met een ring-leiding werkt.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op vrijdag 30 november 2018 17:17:29 (42%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schimanski

Golden Member

Ik gebruik ExpressPCB

Ster-aarde kan dat niet mee

Tuurlijk kan dat wel, dat is de kwaliteit die de ontwerper inbrengt. Ster != Ring

Hier een TDA2030 compleet met schema en printontwerp.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Aha, dus niemand kan mij ff leren waar je in de datasheet je kan zien of je een ster of ring moet gebruiken? Of gaat dat ervaring te wijze hierbuiten?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
maartenbakker

Golden Member

Stermassa of ringmassa heeft principieel niet met het type IC te maken. Zuiver een kwestie van hoe je de schakeling opbouwt. Dan moet je eigenlijk een boek over het ontwerpen van audioschakelingen zoeken, geen datasheet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het schema dat je post voor de LM3886 is voor enkelzijdige voeding. Het eerste schema in het datasheet (wat je zelf gepost hebt) geeft de opstelling voor symmetrische voeding.

Je hebt zo te zien nog een +25/-25 voeding liggen, dus dat prik je zo in elkaar.

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dit uitstekend geluid geeft.

Schimanski

Tuurlijk kan dat wel, dat is de kwaliteit die de ontwerper inbrengt. Ster != Ring

Bedoeld u nu dat het wel kan met expressPCB of dat hij met wat dikke lijnen rondom het toch wel doen gaat?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Zeker als je de met de goede stift tekent, of nog liever zwarte (hamerslag) verf van een goed merk, werkt het prima.

6502

dus dat prik je zo in elkaar.

Met een ringmassa, bedoeld u?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Met een ringmassa, bedoeld u?

Denk je dat het voor dit schema echt uitmaakt? Het zijn maar een paar componentjes, die je het best zo dicht mogelijk bij elkaar zet. Op een breadboardje of een stukje gaatjesprint is dit echt in vijf minuten in elkaar gezet.

Dit werkt zelfs prima als je de hele boel direct aan de LM3886 zelf soldeert. Dan heb je helemaal geen print of wat dan ook nodig.

(foto van Mick Feuerbacher)

De LM3886 kun je beter wel op een koelblok monteren anders schiet 'ie snel in thermische beveiliging.

Arco

Special Member

Zo'n ring als antenne in de rondte is wel het laatste wat je wilt bij een versterker... ;) (ster of in ieder geval aan 1 kant open ring)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik verbaas me er dan wel over dat ze het zo in het datasheet zetten als het een foutieve manier is om het zo uit te voeren. Dat maakt het voor beginners niet makkelijk en zullen zich blind zoeken naar de oorzaak, omdat het ontwerp van de fabrikant komt.

maartenbakker

Golden Member

Als je de gegevens van de fabrikant gebruikt, dan staan er in de application notes vaak meer en betere gegevens voor de schakeling dan in de datasheets.

Een datasheet gaat vooral over wat het IC zelf doet, een application note over wat je met het IC in een schakeling kunt doen. Verder gaan de fabrikanten ervan uit dat je zelf de algemene ontwerpregels een beetje kent.

Blijft natuurlijk stom dat ze slechte voorbeelden geven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 november 2018 19:47:13 (48%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat heb ik door de jaren heen ook ondervonden, dankzij dit forum :-)
Ik snap sindsdien de verwarring en onduidelijkheid wel, vergeleken bij velen hier ben ik echt een “noob”, werkend in de IT met een hobby ;-)