honeywell thermostaat geeft 42 graden aan ipv 21

Ik heb een chronotherm Vision TH8100U1004. Deze had ik er even afgeklikt i.v.m. schilderen. Toen ik hem terugplaatste gaf hij 42 graden kamertemperatuur aan aan in plaats van 21 graden. S nachts zakte de temperatuur naar 37 graden. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat weer goed krijg? De cv slaat niet aan want de temperatuur kan ik niet hoger dan 35 graden instellen. En het is hier nu zo'n 16 graden

GJ_

Moderator

Batterijen leeg? Stomme vraag misschien, maar je hebt hem van z'n voeding getrokken, en dus op eigen batterijen laten lopen.
En anders een keer volledig resetten?

Bij sommige regelaars kun je een temperatuur offset instellen voor het geval hij in een wat warme of koude hoek hangt. Deze heeft dat volgens mij niet.

In de handleiding staat dat je bij montage van de thermostaat de stekker van de ketel er uit moet trekken. Misschien had je dat in dit geval ook moeten doen.
Ik zie ook een optie om het ding weer naar zijn fabrieksinstellingen te krijgen. Zou je eens kunnen proberen.
En als je er niet uitkomt is de snelste manier waarschijnlijk om contact op te nemen met een Honeywell vestiging in Nederland.

RAAF12

Golden Member

Van 21 naar 42 is wel frappant. Zou zoiets een software 'glitch' kunnen zijn?

Heb je CV op dezelfde contacten aangesloten?
Rechter(van voren gezien) blokje gaat naar CV, de linker naar eventuele extra temperatuur sensor.

Gr. Remko

GJ_

Moderator

Kun je die verwisselen???
Dan nog, de omgevingstemperatuur komt uit het ding zelf.

Bij sommige uitvoeringen zijn die klikbaar om te draaien idd.
24v op de temp ingang kan vreemde dingen doen...

Ik heb de stekker er niet uit gehaald toen ik de thermostaat van de muur af haalde. Het is een basis grondplaat waarop ik de bovenkant klik. de pennen zijn de verbinding met de bedrading. Ik heb geen batterijen kunnen ontdekken. trouwens als ik de printplaat waar ook het touchscreen op zit eruit haal, dan zie ik twee minuscule batterijtjes. Alles werkt prima, ik kan alles instellen, maar de omgevingstemperatuur blijft het dubbele aangeven. Ik heb de fabrieksinstellingen teruggezet. Ondanks dat blijft de temperatuur op 37 graden staan nu. Ik heb de thermostaat er nu af en de draden verbonden (24volt)zodat ik in ieder geval niet in de kou zit. Ik heb contact met warmteservice gehad, die me zeiden dit nog nooit te hebben meegemaakt. Helaas is de thermostaat dan waarschijnlijk overleden. Maar ik kan alles nog instellen??? Dus ik heb een beetje moeite met deze uitspraak.

Zit de temp voeler nog wel op de printplaat linksboven op je eerste foto?
Ik heb dat eens met een chronotherm 3 gehad lag de NTC op de grond.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Anoniem

Je kunt alsnog de stekker van de ketel even uit de wandcontactdoos verwijderen. Een heleboel ketels willen de thermostaat zelf detecteren bij het opstarten. Grote kans dat het daarmee opgelost is. Je mag een thermostaat nooit verwijderen zonder de ketel uit te schakelen. Dit is omdat veel ketels communiceren met de thermostaat en volledig in de war raken als de draden van een modulerende thermostaat opeens als aan/uit thermostaat worden gebruikt. Opnieuw opstarten kan dan helpen.

ntc zit er nog op, onderaan in dat aparte vakje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank voor je tip paul, maar volgens mij zit hij er nog op

hallo Henk, ik had (vorige week dinsdag) de stekker van de ketel eruit gehad en de thermostaat erop geklikt. de stekker er weer in van de ketel en de thermostaat gaf 37 graden kamertemperatuur aan. Het was dus 18 graden. er zou een externe voeler aan kunnen, maar ik denk nog steeds dat het een softwarematige fout is. De thermostaat is er nu 5 dagen af. Ik speel zelf nu voor thermostaat. ik ga toch nog proberen alles opnieuw erop te zetten (stekker uit de ketel) en opnieuw op te starten. Kijken wat hij dan aangeeft.

Anoniem

Controleer anders de instellingen in het installateursmenu. In deze handleiding staat hoe dat moet: http://www.steennis.info/upload/pdf/CVMProductInfo.pdf

Op 3 december 2018 23:11:53 schreef iksnaperniksvan:
, maar ik denk nog steeds dat het een softwarematige fout is.

zelfs al is het een softwarefout, wil nog niet zeggen dat je een gestruikelde bit weer op zijn plaats krijgt.. Maar stel dat het een hardwarefout is. als je de NTC losmaakt zou de thermostaat het minimum moeten aanduiden dat die kan weergeven. Nuttig experiment om iets wijzer te worden.

Anoniem

Op 3 december 2018 16:09:55 schreef iksnaperniksvan:
Toen ik hem terugplaatste gaf hij 42 graden kamertemperatuur aan aan in plaats van 21 graden.

Juist het dubbele.
Door het manipuleren van de thermostaat misschien een smd losgekomen?
Zoals de pulldown weerstand in een spanningsdeler?
Neem het circuit vanaf de ntc tot aan de mcu letterlijk eens onder de loep.

is die 42 graden niet de aanvoer temperatuur geweest? thermostaten kunnen tegenwoordig veel meer aangeven, je kunt t ketel service menu erop uitlezen en de stooklijn instellen enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op blz 18 van de manual staat volgens mij precies wat hier fout is!
Ook 37 graden op de display, toeval?
Alleen de melding "Temperatuur voeler fout" ontbreekt kennelijk in
de situatie van @iksnaperniksvan.

Niet per ongeluk omgeschakeld van Celsius naar Fahrenheit?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Thevel

Golden Member

Op 4 december 2018 11:28:13 schreef Hunebedbouwer:
Niet per ongeluk omgeschakeld van Celsius naar Fahrenheit?

Als dat zo is dan is het wel heeel koud in huis. ;)

https://youtu.be/gRgciNA1aV0

fabrieksreset al geprobeerd?

https://youtu.be/rmtbP5McK1w

Install instellingen.

[Bericht gewijzigd door fikkie op dinsdag 4 december 2018 20:58:41 (32%)

Ha iksnaperniksvan,

Een korte opmerking dat is toch zo'n thermostaat die een leer curve heeft :? als dat zo is gewoon terug zetten en een dag of twee niet naar omkijken dan kan het systeem weer uitrekenen wanneer er gemoduleerd moet worden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 4 december 2018 11:09:04 schreef Retiredat55:
Op blz 18 van de manual staat volgens mij precies wat hier fout is!
Ook 37 graden op de display, toeval?
Alleen de melding "Temperatuur voeler fout" ontbreekt kennelijk in
de situatie van @iksnaperniksvan.

citaat:

Het temperatuurmeetcircuit functioneert
niet:
- De interne temperatuurvoeler is
defect.
- Er is een externe binnenvoeler
geactiveerd en deze is niet goed
aangesloten of defect.

Is externe binnenvoeler ingesteld?

EXTRA OPTIE
Optionele functie 0011 0
0 = Niet actief
1 = Buitentemperatuur uitlezing
2 = Externe binnentemperatuurvoeler

[Bericht gewijzigd door fikkie op dinsdag 4 december 2018 21:55:25 (11%)

Kachel stroomloos maken.
Knoopcellen van thermostaat verwijderen.
Na een minuut knoopcellen terugplaatsen
Thermostaat terugplaatsen.
Kachel weer onder spanning zetten.
Met een beetje geluk doet alles het weer.