Aftermarket auto alarm

bprosman

Golden Member

"Vroegah" als er een autoalarm ingebouwd werd, werden er aftakkingen gemaakt op bijvoorbeeld richtingaanwijzer, centrale deurvergrendeling etc.
Tegenwoordig worden er nog steeds aftermarket alarm systemen ingebouwd begrijp ik, voor de hogere beschermingsklassen. Maar hoe gaat dat tegenwoordig , dan in combinatie met ECU's , boordcomputers e.d. ?. Word dat met diode's gekoppeld ?
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Dat lijkt me niet. Dat zal wel ergens op de bus geplugd worden. De rest van het installatiewerk zal dan met de laptopgebeuren.....neem ik aan. En anders is het mooi prutswerk van vorige eeuw.
Van een Viper model uit 2016 staat er nog gewoon dat alles ouderwets wordt aangesloten:
https://www.directeddealers.com/manuals/IG/Viper/N5X06%20201...%20web.pdf

En een Scytek uit 2014:
http://www.scytek.net/main/files/download/manual/galaxy/a20.pdf

Verlichting zit zoals ik weet niet op een bus. Onderbreken wil je eigenlijk ook fysiek doen dus je zal al snel moeten knippen.

Juist omdat je niet wil dat je auto gestolen wordt via een standaard 'softwarekraak', bijvoorbeeld met zo'n keyless-start-systeem is het handig dat er nog een aparte handeling/module is die de kraak kan verijdelen.

Ik vind het ook grappig dat ze 'remote start' ondersteunen terwijl automerken zelf dat heel makkelijk zelf zouden kunnen doen, maar heb het nog nooit gezien. (Dit om de auto voor te warmen, waarschijnlijk milieutechnisch wat moeilijk uit te leggen of niet toegestaan)
GJ_

Moderator

Op 3 december 2018 18:06:47 schreef K7Jz: Ik vind het ook grappig dat ze 'remote start' ondersteunen terwijl automerken zelf dat heel makkelijk zelf zouden kunnen doen, maar heb het nog nooit gezien.
Er zijn er genoeg die dit hebben.

Zo'n Skytek ding hoef ik niet op m'n auto.
bprosman

Golden Member

@GJ,

De duurdere merken alarmsystemen maken nu juist "reclame" dat voor een bepaald verzekerings certificaat het alarm niet op de bus zit (mag?). Ook , en dat sluit aan met wat K7Jz schrijft, laten ze dit niet via de gewone deuropener AB lopen maar heeft het alarm een aparte AB.

Terwijl automerken zelf dat heel makkelijk zelf zouden kunnen doen, maar heb het nog nooit gezien. (Dit om de auto voor te warmen, waarschijnlijk milieutechnisch wat moeilijk uit te leggen of niet toegestaan)

Bij mijn auto (een simpele Dacia Logan) is dit een "catalogus optie" dus het kan wel standaard.
Mij lijkt het wel leuk gewoon een reed relais met een klein magneetje te activeren, bij de asbak ofzo. Maarja geen tijd voor..
Aftermarket alarm wordt in (een...) CANBUS opgenomen met hier en daar wat extra sensoren, gps etc. al naar gelang de opties en klasse.
meer over car audio: www.12vhifi.nl
High met Henk

Golden Member

Dat moet dan een merk, type en zelfs bouwjaar specifiek alarm zijn, want in auto's is helaas geen standaard voor CAN bussen. Had 2 audi a4 s met paar jaar ertussen. Totaal andere berichten op de bussen.
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
bprosman

Golden Member

Conrad heeft (universele) alarmsystemen met CAN bus , weet niet wat de alarmsystemen daar af halen.
@12V Hifi , heb je misschien een link naar een merk of manual van zo'n ding ?
High met Henk

Golden Member

Het kan zijn dat ze bus load meten of uberhapt activiteit...
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
bprosman

Golden Member

@Guy, dank maar deze doet volgens mij geen canbus.